Српска православна црква (СПЦ) на Косову и Метохији је старија од свих система и она је почетак сваког система на КиМ, а на искуству, постојању, трајању, документима и вредностима СПЦ заснива се већина вредности у покрајини, каже директор Дома културе у Грачаници и председник УНС Живојин Ракочевић.
"СПЦ је апсолутни почетак Косова и СПЦ је апсолутно незамислива без Косова. Без ње не можете регулисати ништа на овом простору јер је она на почетку Косова", рекао је Ракочевић за Танјуг.
Он додаје да су прошле власти и власти кроз историју, а само је остала СПЦ, остале су вредности које она чува, њено власништво и дубоки траг у цивилизацији који је неизбрисив.
"Сви системи у протеклих неколико стотина година су покушавали да СПЦ избаце из живота, да узму њене вредности, да одузму њено власништво, да га уподобе својим идеологијама или национализмима и то никоме није успело", поручио је Ракочевић.
На питање да ли су се Европска унија и САД коначно увериле у то колико је је српска културна баштина угрожена на Косову и Метохији, па је због тога то и посебно регулисано у предлогу новог споразума, Ракочевић одговара да ми суштински не знамо шта је регулисано тим новим споразумом.
"Не може се оно што је сада саграђено, односно конституисано на сили, неправди и дискриминацији према другима, увести у закон, противно стотинама и стотинама година једне цивилизације, једне културе и једне духовности и власништва које припада само нама", рекао је он.
"Тако да ви не можете СПЦ свести на институцију која се одједном сада ту појављује као реметилачки фактор и рећи "њу ћемо регулисати према законима Косова или законима Србије", истиче Ракочевић.
Упозорава да су многи пробали да СПЦ уподобе својим законима од отоманске и аустроугарске империје, Југословена, комуниста, Албанаца, али да их је СПЦ све надживела, јер је СПЦ неговала вредности које су важније, значајније и светски препознате више од свих система који су пробали да је прилагоде себи да је присвоје или да је угасе.
Ракочевић поручује да су статус СПЦ регулисали време, њене вредности, отвореност и то што све оно најважније на КиМ припада СПЦ, а да сада долази, како је рекао, неки страни организам, етничка и војна сила која каже "не, не, ви не можете такви да постојите, ви треба да се прилагодите нама, па ћемо ми да одредимо какав је ваш статус и како ће то све да изгледа".
"Дакле, имали смо еклатантан пример покушаја законског одузимања имовине у Црној Гори који се завршио катастрофом јер се показало, као и у случају Косова, да је СПЦ у темељу организовања, друштвеног, јавног и културног живота и без ње не можете ништа да померите, не можете ништа да урадите, а посебно не можете да узмете СПЦ ништа", сматра Ракочевић.
На питање одакле сада право да неко ко није казнио оне који су рушили и скрнавили српске цркве и православне споменике сада говори о томе да су привремене приштинске институције способне да заштите православне светиње, Ракочевић одговара да живимо у периоду парадокса, да онај ко је рушио, тражи да штити.
"Када га питате зашто сте то рушили, наравно нема никаквог одговора, али зна после свих ових покушаја и 150 срушених, оскрнављених, девастираних цркава и манастира, коначно је сазрела свест да се то не може уништити, а онда се прешло на институционално уништавање и на присвајања", каже Ракочевић.
Додаје да је сада на делу покушај да све преузму институције и да се оствари идеја из доба комунизма да цркве и манастири треба да буду музеји, у којима ће главну реч водити неки кустоси и где ће то да буду места без живота.
"То не може да се догоди. То су жива места, то су и данас места стварајуће културе и духовности, јер у тим манастирима или око њих данас се стварају европске вредности и врло често, то су једине европске вредности ових простора.
Како време буде пролазило, ми ћемо све више и више знати да се у тим остварењима СПЦ дешава и савремена култура, дешава и живот и да је заправо садашњи тренутак једнако заштићен од стране Унеска као што је заштићена и прошлост тих објеката и културних добара", истакао је Ракочевић.
Додаје да се код Албанаца јавља страшна фрустрација зато што када долазе стране дипломате, они одлазе да виде Високе Дечане, Пећку патријаршију, Богородицу Љевишку.