Американци притисли Пленковића, он послушао: Како је Вашингтон спречио реконструкцију хрватске луке

Када се пре три године појавио договор о преуређењу луке, у Вашингтону су зазвонила звона за узбуну јер су три кинеске државне компаније добиле понуду за уговор за изградњу и управљање терминалом у Ријеци

На обали у Ријеци пропадају огромне гомиле старог метала као последица стопираног грађевинског пројекта реновирања ове луке на северу Јадранског мора. Разлог томе је то што је Вашингтон извршио притиске да Хрватска реконструкцију луке не препусти кинеским компанијама, пише "Волстрит џорнал".

Када се пре три године појавио договор о преуређењу луке, у Вашингтону су зазвонила звона за узбуну јер су три кинеске државне компаније добиле понуду за 50-годишњи уговор за изградњу и управљање модерним новим бродско-контејнерским терминалом у Ријеци.

Та вест, према америчким и хрватским званичницима, изазвала је интензивну кампању Вашингтона иза кулиса која је користила дипломатију, скинули су тајност са обавештајних података и друга средства да убеде Хрватску, чланицу Северноатлантског савеза, да држи Кину ван земље. Амерички званичници су такође тихо подржали алтернативну понуду коју је предводио дански бродски гигант А.П. Молер Мерск.

Америчка дипломатија, заједно са притиском Европске уније, на крају је помогла да се блокирају кинеске амбиције, рекли су људи упознати са догађајима. Хрватска влада је поништила тендер без образложења у јануару 2021, поново га понудила и доделила концесију од 2,7 милијарди евра АПМ терминалима и хрватској логистичкој компанији.

"Није било директне интервенције, али су одређени сигнали постојали", рекао је хрватски министар саобраћаја Олег Бутковић и додао: "То је веома осетљиво питање."

Напор да се радови кинеских компанија блокирају у луци у Ријеци, чији детаљи раније нису објављени, пружа прозор у то како САД званичници раде у оквиру шире стратегије како би се супротставили утицају Пекинга у Европи, пише "Волстрит џорнал".

Однос према Кини је ретка тачка која је идентична и садашњем америчком председнику Џозефу Бајдену и бившем Доналду Трампу, амерички званичници су лобирали код европских влада да ограниче улагања Пекинга у стратешку инфраструктуру, укључујући луке и железнице, енергетске мреже и фабрике полупроводника. Можда најупечатљивији од тих напора био је позивање европских савезника да задрже кинеску Хуавеи. из својих 5Г комуникационих мрежа.

Кина шири своје интересе у лукама широм Европе, у Шпанији, Белгији и Грчкој,где има већински удео у лучкој управи Пиреј. Прошле године, Вашингтон је оценио план Кине да преузме командну улогу у луци Хамбург, чему су се противили и неки чланови коалиционе владе немачког канцелара Олафа Шолца. "нажно смо сугерисали да не буде контролног интереса Кине", рекао је високи амерички представник.

Удео кинеске океанске компаније смањен је са 35 одсто на 24 одсто и неће имати никаквог утицаја на одлуке о управљању лукама.

Ријека је била посебно забрињавајућа за Вашингтон јер је НАТО алијанса користила ту луку за премештање војне опреме у Европу и из ње, а америчка морнарица ју је користила за одржавање и поправку бродова.

"То би отежало НАТО-у и другим земљама да ствари прогурају кроз луку ако је контролише кинеска компанија", присећа се тадашњи амерички амбасадор у Хрватској Роберт Кохорст.

Амерички званичници националне безбедности изразили су посебну забринутост због растуће улоге Кине у стратешким поморским лукама, 2021. године америчке обавештајне агенције откриле су да Кина тајно гради војни објекат на комерцијалном лучком терминалу у Уједињеним Арапским Емиратима и натерале ту заливску земљу да обустави изградњу. Прошле године, амерички делегација је посетила Екваторијалну Гвинеју, позивајући је да одбије кинеску понуду за изградњу војне базе на атлантској обали те земље. Исход тих америчких напора убеђивања остао је нејасан.

Недавно су неки амерички званичници изразили забринутост да џиновске дизалице које производи Кина и постављене су у лукама у САД и широм света могу да се користе као шпијунски алати. Кина такође има приступ огромним подацима о светским токовима терета кроз своју широко коришћену мрежу података о терету под називом Логинк.

"Сједињене Америчке Државе мораће пажљиво да бирају своје битке, с обзиром на командну улогу Кине у глобалним лукама и поморству", рекао је Исак Кардон, стручњак за кинеску поморску стратегију у истраживачком центру и додао: "биће веома тешко за било коју амричку администрацију да заустави Кину на сваком кораку".

Вековима стара ријечка лука, стратешки вредна због своје релативне близине Суецком каналу, запала је у тешка времена када је избио рат због распада Југославије 1991. саобраћај се пребацио на оближње јадранске луке у Италији и Словенији, рекао је Денис Вукорепа, извршни директор Лучке управе у Ријеци.

"Ако сте лука и ако немате контејнерски терминал, ви нисте лука“, рекао је г. Вукорепа, који је, као и његов отац пре њега, радио више од три деценије у луци.

Амерички званичници су рекли да су били шокирани када су видели да су кинеске компаније спремне да обезбеде права на пројекат. "Били смо посебно алергични на идеју о лукама у власништву Кине или којима управљају", рекао је Метју Потингер, који је био заменик саветника за националну безбедност председника Доналда Трампа.

У Загребу је амерички амбасадор Кохорст изразио забринутост на састанцима са хрватским премијером Андрејем Пленковићем.

Како преноси "Волстрит џорнал", америчка страна је навела да је Хрватска цењена чланица НАТО и Европске уније и да би могла да добије бољу понуду за луку. Хрватска влада предузела је необичан корак поништавањем првог тендера за луку и расписивањем другог. Другог пута кинеске фирме нису дале понуду. 

У разговорима око луке у Ријеци, хрватски званичници су подсетили своје америчке колеге на дугогодишњу жељу Загреба за програм за укидање виза и за споразум о избегавању двоструког опорезивања, рекао је амерички званичника који је директно укључен у дискусију.

У септембру 2021. хрватским држављанима је омогућено да посете САД до 90 дана без визе, а порески уговор је потписан у децембру 2022.

Изградња ријечке луке је сада у току и требало би да буде готова до маја 2025. године, рекао је Коен Бендерс, извршни директор заједничког улагања АПМ терминала и ЕННА Логик. Очекује се да ће Мерск бити главни клијент луке.

Али Кина није у потпуности искључена, јер се главне лучке дизалице купују се од кинеске фирме. Кина остаје највећи светски извозник контејнерске робе. "У сваком случају Кинези су овде", рекао је директор лучке капетаније Вукорепа.