Вест да су Украјинци глисерима напали руски брод који чува гасовод "Турски ток", користећи беспилотна пловила 140 километара североисточно од Босфора у Црном мору, поново је покренула питања безбедности гасовода на целој деоници од Русије преко Турске до Мађарске, као и какве би то последице могло да има по Србију која се налази на овој мапи пута и тако снабдева гасом.
Душан Бајатовић, генерални директор "Србијагаса" каже за "Политику" да за сада искључује могућност и вероватноћу инцидената на овом гасоводу, какав се својевремено догодио на гасоводима "Северни ток 1 и 2".
"Мере безбедности су не само у Русији, него целом трасом овог гасовода - у Турској, Мађарској, Бугарској, дакле земљама Европске уније које се овим путем снабдевају гасом на врло високом нивоу и верујем да никакве, ни минималне шансе нема да се ишта слично нама догоди. Јер у ЕУ врло добро знају да би на овај начин направили проблем и себи по питању снабдевања гасом", истиче Бајатовић.
Он каже да би мерама безбедности које се примењују за копнени део гасовода одмах могли да реагују и то врло успешно, али када је реч о морском делу да би ту већ било озбиљних проблема.
"Какогод, за сад не очекујем ништа слично да нам се догоди, нити да снабдевање гасом буде нарушено, категоричан је први човек "Србијагаса".
Проф. др Петар Станојевић, бивши дугогодишњи помоћник министра енергетике за нафту и гас, објаснио је за "Политику" да би ефекат диверзије на копненом делу гасовода био као када је дошло до пуцања цеви на делу бугарског гасовода јер су биле старе, па је кратко време дошло до прекида у снабдевању, али све је брзо санирано.
Сада би моментално приметили да падне притисак ако би онима који диверзију спроводе то и успело, оцењује Станојевић, иначе професор на Факултету безбедности.
Председник удружења за гас Србије Војислав Вулетић наглашава да је срећа у несрећи што уколико дође до инцидента или било каквог другог покушаја диверзије на копненом делу гасовода преко Србије, постоје блок вентили који би спречили даљу велику хаварију.
"Дужина гасовода 'Турски ток' кроз Србију је 403 километра. Уколико би било инцидената, ми имамо два блок вентила, што би аутоматски зауставило доток гаса и тиме би била спречена штета већих размера. Поморски део нема те блок вентиле, због чега би последице биле далекосежније. Управо из безбедносних разлога, Србија има још две компресорске станице, једну на граници са Мађарском и другу у Зајечару, које би такође реаговале на сваку промену притиска у цевима", наглашава Вулетић.