"Отварање Пандорине кутије из које ће излазити разно-разни родови", oве речи се могу тренутно чути са чела водеће религијске заједнице у Северној Македонији, а поводом законског предлога за који није извесно ни да ће се наћи у парламентарној процедури.
Наиме, пре и него што су се посланици у Собрању нашли у позицији да расправљају о предлогу закона о матичним књигама и родној равноправности, Црква тражи њихово повлачење.
На тој адреси сматрају да би ова два закона могла "редефинисати читаво друштво".
Подвлаче да су закони на "ивици усвајања", без обзира што министарка рада и социјалне политике Јована Тренчевска у изјави за Радио Слободна Европа (РСЕ) потврђује да предлози нису у Парламенту.
Међутим, Македонска православна црква – Охридска Архиепископија (МПЦ – ОА) тврди да ће ови закони, ако се усвоје, "отворити Пандорину кутију из које ће сваки дан излазити различити родови", те зарад спречавања таквог сценарија заказује протест за четвртак, 29. јуна у Скопљу.
Биће то први протест те врсте у историји македонских верских заједница.
Наиме, иницијативу православне цркве подржале су, како је саопштено из МПЦ – ОА, Исламска верска заједница и Католичка црква.
С обзиром да је МПЦ – ОА призната самосталност маја 2022, биће ово и први протест на који позива у својој историји.
Позив је праћен и снажном кампањом на друштвеним мрежама, у којој се обраћању грађанима који по већини истраживања негују високо поверење у верске заједнице.
Да је тако показало је и недавно истраживање Института за демократију "Социетас цивилис" (ИДСЦ) које је припремљено у оквиру Програма парламентарне подршке, а по ком су цркве институције од највећег поверења у Северној Македонији.
Шта смета цркви?
До сада је било разних повода и питања од интереса за друштво, али су цркву на протест натерали само закони за права ЛГБТ заједнице.
Закони нам дају другачије значење појма род, од оног на који смо навикли, рекао је 27. јуна епископ Јаков Стобишки на конференцији за новинаре у име Синода МПЦ-ОА.
"Род као атрибут пола, као друштвени конструкт пола, не одвајамо га од пола, а аналогно томе, ако постоје два пола, постоје и два рода. Ови закони нам доносе монструозну конструкцију. Отворили су Пандорину кутију, тако да сваки дан настају различити полови, свако може да буде шта хоће. То је нешто на шта нисмо навикли, не волимо и не прихватамо", рекао је владика.
Докле је стигао законски предлог?
Владика Јаков Стобишки каже да је Закон о матичним књигама у скупштинској процедури, а корак ближе томе је и закон о родној равноправности, јер се, како је рекао, по други пут у Северној Македонији организују јавне расправе у вези са законом.
Влада је, међутим, прошле године у марту повукла нацрт закона о матичним књигама, како би имала ширу расправу и испунила очекивања читавог друштва, каже министарка рада и социјалне политике Јованка Тренчевска.
Нацрт Закона о родној равноправности није доспео у скупштинску процедуру јер је у фази консултација и до сада је одржано 18 јавних трибина.
Какав је став странака?
Владика каже да протест који је заказала Црква није уперен ни против кога, већ против садржаја предложених закона. Они би могли дати већа права појединцима или групама, али би то озбиљно угрозило права већине.
"То је диктатура", каже владика Јаков.
Министарка каже да свако има право на протест.
"Не можемо да ускратимо право, посебно нама који се боримо за људска права", каже министарка рада. Она додаје да ће "истина изаћи на видело" и показати да Закон о родној равноправности побољшава положај жена у друштву.
Владајуће странке у Северној Македонији, СДСМ и ДУИ, под утицајем најаве протеста који организује црква, сада остављају простор за корекцију текстова законских предлога.
Председник Скупштине Талат Џафери каже да закони о матичној евиденцији и родној равноправности, такви какви јесу, неће добити подршку од њега као члана ДУИ.
"А ако је за Европу, ово је последња ствар која треба да се уради за Европу", рекао је он 26. јуна на брифингу за новинаре.
Шта се предлаже новим закона?
У Нацрту закона о родној равноправности, о коме се расправљало скоро 10 месеци, пише: "Пол" се односи на биолошке и психолошке карактеристике на основу којих се људи дефинишу као жене или мушкарци.
"Род" се односи на друштвена својства и могућности повезане са тиме да сте женско или мушко, и на односе између жена и мушкараца и дечака и девојчица, као и на односе између самих жена и односе између самих мушкараца.
"Родни идентитет" се односи на унутрашње и индивидуално искуство сопственог пола које свака особа дубоко осећа према себи, које се може, али и не мора подударати са полом који јој је додељен при рођењу, као и лично искуство сопственог тела и различитог изражавање пола, укључујући име, одећу, говор, манире и још много тога.
У предлогу закона о матичним књигама отвара се питање да транс особе имају родни идентитет који не одговара полу уписаном у матичне књиге рођених.
Предлогом је предвиђено да сваки пунолетни грађанин има право на законско препознавање рода и да то може учинити подношењем захтева који би се попуњавао код јавног бележника.
Односно, особа ће моћи да промени ознаку пола у матичном регистру и тако ће му држава признати прави род.
Дан пре владикине конференције за новинаре, Комисија за заштиту од дискриминације позвала је епископа Стобишког да се извини, јер је, како је Комисија утврдила, извршио дискриминацију на основу сексуалне оријентације и родног идентитета.
Он је у јавним наступима, како се наводи, изражавао понижавајуће, увредљиве и деградирајуће ставове према трансродним особама. Уколико се јавно не извини, Комисија ће поднети захтев за прекршајну одговорност.
Одмах потом он им је одговорио да не прихвата њихове препоруке и да је спреман да му се суди, али и на много више.
Није прецизирао на шта мисли.