![Вишенаменски борбени авион Су-35: Пресретач америчких летелица](https://cdns.russiatoday.com/srbmedia/images/2023.07/thumbnail/64abe87cf156ce4cc8060bac.jpg)
Упознајте "милоша": Борбено оклопно возило српске војске
![Упознајте "милоша": Борбено оклопно возило српске војске](https://cdns.russiatoday.com/srbmedia/images/2023.07/thumbnail/64b2c24386dfeb87ca01d0c1.jpg)
Борбено оклопно возило "милош", познато и под ознаком БОВ М16, је савремено вишенаменско возило дизајнирано и произведено у Србији, од стране предузећа "Југоимпорт СДПР". Намењено је за обављање широког спектра задатака војних и полицијских снага, попут: патролирања, извиђања, противоклопних дејстава, противтерористичке и противгерилске борбе, транспорта и подршке специјалним јединицама, контроле граница и пограничних области. У зависности од опреме и потреба могуће варијанте возила су: командно, за противоклопну борбу, артиљеријско извиђачко, санитетско итд.
Возило је први пут приказано јавности за време међународног сајма наоружања и војне опреме "ИДЕКС 2017", одржаног у Абу Дабију, а током протеклих неколико година коришћено је у вежбама и приказима оружаних снага наше земље.
Поред војске, "милош" се налази и у оперативној употреби Специјалне антитерористичке јединице и Жандармерије Министарства унутрашњих послова Републике Србије, као и у оквиру Кипарске националне гарде. Поред основне верзије, данас постоји и возило "милош 2", које је први пут представљено приликом приказа способности дела јединица Војске Србије "Гранит 2023".
Техничко-тактичке карактеристике „милоша“
Дужина основне верзије износи 5,45 м, ширина 2,51 м, висина без ДУБС (даљински управљана борбена станица) 2,30 м, док су маса празног возила 12,8 т и укупна маса 14 т. Запремина путничког простора је 6,5 м, а борбену посаду чини осам чланова, укључујући возача и командира, од чега су четири члана смештена у задњем и четири у предњем делу возила.
Ради брзог искрцавања и укрцавања, поред стандардних бочних врата, "милош" је опремљен и задњим вратима са хидраулички покретаном рампом, која су намењена за излазак и улазак чланова посаде у задњем делу.
Возило има погон 4х4, дизел мотор КУММИНС ИСБ 300, снаге 300 кс, аутоматски мењач Алисон 3500 СП са шест брзина за кретање унапред и једном за кретање уназад и две осовине са независним ослањањем и хидрауличним амортизерима. Точкови су опремљени алуминијумским наплацима пречника 20 инча, што доприноси робусном изгледу и ојачаним "run flat" гумама, које омогућавају кретање до 50 км у случају значајног оштећења пнеуматика, а возило има и средство за централно управљање притиском у пнеуматицима.
![](https://cdns.russiatoday.com/srbmedia/images/2023.07/original/64b2c38f554e7fce6505ade8.jpg)
Захваљујући овим особинама и клиренсу (удаљеност средине возила од подлоге) од 420 мм, "милош" је способан за савладавање нагиба од 60%, бочног нагиба од 30%, вертикалних препрека висине до 0,5 м, водених препрека (без припреме) дубине 0,9 м и ровова ширине 0,8 м. Максимална брзина коју може развити је 110 км/х и поседује висок ниво покретљивости и проходности по тешким теренима.
Оклоп возила израђен је од панцирног челика, па тако чак и основна верзија оклопа пружа висок ниво балистичке заштите: ниво 3 (укључујући муницију у калибру 7,62х51 мм) на предњој и ниво 2 (укључујући муницију у калибру 7,62х39 мм) на осталим странама по стандарду СТАНАГ 4569. "Милош" такође поседује и врло висок ниво противминске заштите, тј. ниво 2а и 2б по стандарду СТАНАГ 4569, који подразумевају заштиту од експлозије минскоексплозивних средстава масе до 6 кг испод точкова или средине возила.
Постоји и опција уградње додатне балистичке заштите модуларног типа, односно балистичких плоча, чиме се оставља могућност постизања различитог нивоа заштите у зависности од потреба. У случају оштећења појединих плоча приликом борбених задатака, могуће их је заменити новим, чак и у пољским условима. Сви прозори на возилу су направљени од балистичког (непробојног) стакла, а "милош" поседује и комплекс АБХО (атомско-биолошко-хемијска одбрана), уређаје за ноћно осматрање и вожњу, систем за климатизацију и најсавременију комуникациону и командно-информациону опрему.
"Милошево" наоружање - тешки митраљез, бацачи граната и "кербер"
Будући да је ово борбено оклопно возило намењено за извршавање широког спектра задатака, "милош" може бити опремљен различитим врстама наоружања и специјализоване опреме. Основна варијанта наоружана је ДУБС са тешким митраљезом у калибру 12,7 мм, способном за дејство у дневним и ноћним условима на удаљености од 2.000 м за копнене и 1.500 м за ваздушне циљеве. Осматрање и дејство по метама врши се уз помоћ савремених оптоелектронских уређаја у које спадају ТВ камера, термовизија, ласерски даљиномер и напредни систем управљања ватром са балистичким компјутером.
![](https://cdns.russiatoday.com/srbmedia/images/2023.07/original/64b2c47f50c5de7ed7093d3a.jpg)
Поред ДУБС, на крову "милоша" се могу уградити разне врсте ручно управљаних оклопних турела (кружно постоље за оружје) наоружаних бацачима граната, системима противоклопних вођених ракета и средствима ПВО кратког домета. На возилу постоји и пет пушкарница за дејство личним пешадијским наоружањем чланова посаде, у случају заседе и шест бацача димних кутија. Додатно, уколико се ради о артиљеријско извиђачкој варијанти, постоји опција интегрисања артиљеријског електронског гониометра и других система за осматрање и управљање ватром.
Ипак најмоћније наоружање којим ово возило може бити опремљено је ДУБС "кербер", односно модернизовани троцевни аутоматски противавионски топ М55А3 и М55А4, у калибру 20 мм.
"Кербер" је намењен за уништавање и онеспособљавање: земаљских циљева попут лаких оклопних гусеничара и точкаша, непријатељске живе силе, теренских возила и артиљеријског оруђа и покретних и непокретних циљева на води на удаљености до 2.000 м; и циљева у ваздуху, као што су спорији нисколетећи авиони, хеликоптери, беспилотне летелице, дронови и крстареће ракете на даљинама до 1.500 м.
Читав систем састоји се од: борбене станице опремљене савременим сензорским блоком са камером за дневно и ноћно гађање и ласерским даљиномером; командног пулта са системом управљања ватром у склопу ког су џојстик и балистички компјутер; и пратећих електроинсталација.
ДУБС "кербер" поседује систем електричног окретања од 360 степени, а борбени комплет чине три добоша на топу, три у куполи и резервни у возилу, од којих сваких поседује 60 комада муниције. Брзина гађања је између 1.950 и 2.250 метака у минути, уз опцију појединачне и рафалне паљбе из средње или све три цеви.
"Милош 2" – велики искорак војне индустрије
Као што је већ поменуто, борбено оклопно возило "милош" је у 2023. години добило свог "наследника", први пут представљеног током приказа "Гранит 2023", а кључне разлике огледају се у димензијама, броју чланова посаде, оклопу и наоружању. Наиме, "милош 2" је дугачак 6,5 м, широк 2,61 м и има висину од 2,38 м (не рачунајући ДУБС) и захваљујући томе има капацитет за смештање десет људи.
Ниво балистичке заштите је повећан и са свих страна поседује ниво БР6 према "ГОСТ Р 50744-95" стандарду (укључује муницију у калибру 12,7х108 мм), док је ниво заштите од минскоексплозивних средстава остао исти. Дебљи оклоп, веће димензије и број чланова посаде резултирали су повећањем масе празног возила на 15,5 т и укупне масе возила на 18 т, па је због задржавања истог мотора, максимална брзина кретања на путу смањена на 100 км/х. На основу спољашњег изгледа може се приметити да су пушкарнице уклоњене (вероватно због повећања нивоа заштите), али да су уграђена два отвора на крову.
![](https://cdns.russiatoday.com/srbmedia/images/2023.07/original/64b2c57550c5de7ed7093d3d.jpg)
Што се тиче кретања по нагибу и препрека, разлика је у томе да због већих димензија "милош 2" може савладати ровове ширине 0,9 м, али због нешто мањег клиренса од 410 мм, способан је за савладавање водених препрека до 0,8 м дубине.
Када је реч о наоружању, основна варијанта "милоша 2" опремљена је ДУБС са једноцевним аутоматским топом у калибру 20 мм и противоклопним вођеним ракетама "маљутка". Такође, постоји и опција уградње горепоменутог троцевног "кербера", као и топова у калибру 30 мм, митраљеза, бацача граната и минобацача.
Захваљујући описаним техничко-тактичким карактеристикама, "милош 2" дефинитивно спада у ред најсавременијих и најспособнијих борбених оклопних возила и нема сумње да ће серијска производња ових платформи започети у блиској будућности.