Србија и Балкан

Упознајте "милоша": Борбено оклопно возило српске војске

Борбено оклопно возило "милош" посебно се истиче по могућству уградње даљински управљане борбене станице "кербер", са троцевним аутоматским топом у калибру 20 мм
Упознајте "милоша": Борбено оклопно возило српске војске© Министарство одбране Републике Србије

Борбено оклопно возило "милош", познато и под ознаком БОВ М16, је савремено вишенаменско возило дизајнирано и произведено у Србији, од стране предузећа "Југоимпорт СДПР". Намењено је за обављање широког спектра задатака војних и полицијских снага, попут: патролирања, извиђања, противоклопних дејстава, противтерористичке и противгерилске борбе, транспорта и подршке специјалним јединицама, контроле граница и пограничних области. У зависности од опреме и потреба могуће варијанте возила су: командно, за противоклопну борбу, артиљеријско извиђачко, санитетско итд.

Возило је први пут приказано јавности за време међународног сајма наоружања и војне опреме "ИДЕКС 2017", одржаног у Абу Дабију, а током протеклих неколико година коришћено је у вежбама и приказима оружаних снага наше земље.

Поред војске, "милош" се налази и у оперативној употреби Специјалне антитерористичке јединице и Жандармерије Министарства унутрашњих послова Републике Србије, као и у оквиру Кипарске националне гарде. Поред основне верзије, данас постоји и возило "милош 2", које је први пут представљено приликом приказа способности дела јединица Војске Србије "Гранит 2023".

Техничко-тактичке карактеристике „милоша“

Дужина основне верзије износи 5,45 м, ширина 2,51 м, висина без ДУБС (даљински управљана борбена станица) 2,30 м, док су маса празног возила 12,8 т и укупна маса 14 т. Запремина путничког простора је 6,5 м, а борбену посаду чини осам чланова, укључујући возача и командира, од чега су четири члана смештена у задњем и четири у предњем делу возила.

Ради брзог искрцавања и укрцавања, поред стандардних бочних врата, "милош" је опремљен и задњим вратима са хидраулички покретаном рампом, која су намењена за излазак и улазак чланова посаде у задњем делу.

Возило има погон 4х4, дизел мотор КУММИНС ИСБ 300, снаге 300 кс, аутоматски мењач Алисон 3500 СП са шест брзина за кретање унапред и једном за кретање уназад и две осовине са независним ослањањем и хидрауличним амортизерима. Точкови су опремљени алуминијумским наплацима пречника 20 инча, што доприноси робусном изгледу и ојачаним "run flat" гумама, које омогућавају кретање до 50 км у случају значајног оштећења пнеуматика, а возило има и средство за централно управљање притиском у пнеуматицима.

Захваљујући овим особинама и клиренсу (удаљеност средине возила од подлоге) од 420 мм, "милош" је способан за савладавање нагиба од 60%, бочног нагиба од 30%, вертикалних препрека висине до 0,5 м, водених препрека (без припреме) дубине 0,9 м и ровова ширине 0,8 м. Максимална брзина коју може развити је 110 км/х и поседује висок ниво покретљивости и проходности по тешким теренима.

Оклоп возила израђен је од панцирног челика, па тако чак и основна верзија оклопа пружа висок ниво балистичке заштите: ниво 3 (укључујући муницију у калибру 7,62х51 мм) на предњој и ниво 2 (укључујући муницију у калибру 7,62х39 мм) на осталим странама по стандарду СТАНАГ 4569. "Милош" такође поседује и врло висок ниво противминске заштите, тј. ниво 2а и 2б по стандарду СТАНАГ 4569, који подразумевају заштиту од експлозије минскоексплозивних средстава масе до 6 кг испод точкова или средине возила.

Постоји и опција уградње додатне балистичке заштите модуларног типа, односно балистичких плоча, чиме се оставља могућност постизања различитог нивоа заштите у зависности од потреба. У случају оштећења појединих плоча приликом борбених задатака, могуће их је заменити новим, чак и у пољским условима. Сви прозори на возилу су направљени од балистичког (непробојног) стакла, а "милош" поседује и комплекс АБХО (атомско-биолошко-хемијска одбрана), уређаје за ноћно осматрање и вожњу, систем за климатизацију и најсавременију комуникациону и командно-информациону опрему.

"Милошево" наоружање - тешки митраљез, бацачи граната и "кербер"

Будући да је ово борбено оклопно возило намењено за извршавање широког спектра задатака, "милош" може бити опремљен различитим врстама наоружања и специјализоване опреме. Основна варијанта наоружана је ДУБС са тешким митраљезом у калибру 12,7 мм, способном за дејство у дневним и ноћним условима на удаљености од 2.000 м за копнене и 1.500 м за ваздушне циљеве. Осматрање и дејство по метама врши се уз помоћ савремених оптоелектронских уређаја у које спадају ТВ камера, термовизија, ласерски даљиномер и напредни систем управљања ватром са балистичким компјутером.

Поред ДУБС, на крову "милоша" се могу уградити разне врсте ручно управљаних оклопних турела (кружно постоље за оружје) наоружаних бацачима граната, системима противоклопних вођених ракета и средствима ПВО кратког домета. На возилу постоји и пет пушкарница за дејство личним пешадијским наоружањем чланова посаде, у случају заседе и шест бацача димних кутија. Додатно, уколико се ради о артиљеријско извиђачкој варијанти, постоји опција интегрисања артиљеријског електронског гониометра и других система за осматрање и управљање ватром.

Ипак најмоћније наоружање којим ово возило може бити опремљено је ДУБС "кербер", односно модернизовани троцевни аутоматски противавионски топ М55А3 и М55А4, у калибру 20 мм.

"Кербер" је намењен за уништавање и онеспособљавање: земаљских циљева попут лаких оклопних гусеничара и точкаша, непријатељске живе силе, теренских возила и артиљеријског оруђа и покретних и непокретних циљева на води на удаљености до 2.000 м; и циљева у ваздуху, као што су спорији нисколетећи авиони, хеликоптери, беспилотне летелице, дронови и крстареће ракете на даљинама до 1.500 м.

Читав систем састоји се од: борбене станице опремљене савременим сензорским блоком са камером за дневно и ноћно гађање и ласерским даљиномером; командног пулта са системом управљања ватром у склопу ког су џојстик и балистички компјутер; и пратећих електроинсталација.

ДУБС "кербер" поседује систем електричног окретања од 360 степени, а борбени комплет чине три добоша на топу, три у куполи и резервни у возилу, од којих сваких поседује 60 комада муниције. Брзина гађања је између 1.950 и 2.250 метака у минути, уз опцију појединачне и рафалне паљбе из средње или све три цеви.

"Милош 2" – велики искорак војне индустрије

Као што је већ поменуто, борбено оклопно возило "милош" је у 2023. години добило свог "наследника", први пут представљеног током приказа "Гранит 2023", а кључне разлике огледају се у димензијама, броју чланова посаде, оклопу и наоружању. Наиме, "милош 2" је дугачак 6,5 м, широк 2,61 м и има висину од 2,38 м (не рачунајући ДУБС) и захваљујући томе има капацитет за смештање десет људи.

Ниво балистичке заштите је повећан и са свих страна поседује ниво БР6 према "ГОСТ Р 50744-95" стандарду (укључује муницију у калибру 12,7х108 мм), док је ниво заштите од минскоексплозивних средстава остао исти. Дебљи оклоп, веће димензије и број чланова посаде резултирали су повећањем масе празног возила на 15,5 т и укупне масе возила на 18 т, па је због задржавања истог мотора, максимална брзина кретања на путу смањена на 100 км/х. На основу спољашњег изгледа може се приметити да су пушкарнице уклоњене (вероватно због повећања нивоа заштите), али да су уграђена два отвора на крову.

Што се тиче кретања по нагибу и препрека, разлика је у томе да због већих димензија "милош 2" може савладати ровове ширине 0,9 м, али због нешто мањег клиренса од 410 мм, способан је за савладавање водених препрека до 0,8 м дубине.

Када је реч о наоружању, основна варијанта "милоша 2" опремљена је ДУБС са једноцевним аутоматским топом у калибру 20 мм и противоклопним вођеним ракетама "маљутка". Такође, постоји и опција уградње горепоменутог троцевног "кербера", као и топова у калибру 30 мм, митраљеза, бацача граната и минобацача.

Захваљујући описаним техничко-тактичким карактеристикама, "милош 2" дефинитивно спада у ред најсавременијих и најспособнијих борбених оклопних возила и нема сумње да ће серијска производња ових платформи започети у блиској будућности.

image