Влада Србије је усвојила нацрт новог Закона о безбедности саобраћаја (ЗОБС), а ако буде усвојен у Скупштини, донеће бројне промене – пре свега могућност одузимања аутомобила несавесном возачу у чак 18 случајева уколико га саобраћајна полиција ухвати трећи пут у року од две године да чини такве прекршаје.
У том случају законодавац препознаје да је у питању "непоправљиви повратник" и да је потребно применити "најстрожу казну" – одузимање возила. Махом реч је о прекршајима који су по садашњем закону карактерисани као насилничка вожња.
Ово је 18 прекршаја због којих ће се у Србији одузимати возила:
- вожња под дејством алкохола с више од 1,2 промила
- одбијање алкотестирања или дрогатестирања
- прекорачење брзине за више од 80 км/ч ван насеља
- прекорачење брзине за више од 70 км/ч у насељу
- прекорачење брзине за више од 60 км/ч у зони школе или зони "30"
- прекорачење брзине за више од 50 км/ч у зони успореног саобраћаја
- превоз детета млађег од 12 година на месту возача
- превоз детета млађег од 12 година на месту које није предвиђено за седење (пртљажник, инструмент табла, задња полица, спољни делови возила и сл.)
- пролазак кроз најмање два црвена светла на семафору у размаку краћем од 10 минута
- претицање колоне возила преко неиспрекидане (пуне) линије
- вожња без положене иједне возачке категорије
- вожња током мере забране управљања возилом
- вожња након одузимања возачке дозволе због накупљених казнених поена
- вожња за време привременог искључења из саобраћаја
- вожња ноћу на неосветљеном путу без иједног укљученог светла на возилу
- претицање или обилажење возила које се зауставља или се зауставило ради пропуштања пешака на пешачком прелазу
- претицање колоне под пратњом
- непропуштање возила под пратњом
"Уколико приликом контроле саобраћајни полицајац затекне учиниоца тежег прекршаја, који је правоснажно осуђиван за иста дела, он може привремено да му одузме возило. Ово није усмерено ка просечном учеснику у саобраћају. Не може неко да остане без аута због једног црвеног светла, али ако је нпр. имао прекорачење брзине од више од 70 км од дозвољене брзине у насељу, онда може. И тада одузимање возила траје до краја судског спора", објаснио је за емисију САТ пуковник Владан Николић, помоћник начелника Управе саобраћајне полиције МУП РС.
Такође, измењени закон ће први пут препознати возаче лаких електричних возила, односно електричних бицикала и тротинета. Они ће моћи да користе бициклистичку стазу, пешачко-бициклистичку стазу или бициклистичку траку. Дакле, неће смети да се крећу тротоарима на којима нема уцртаних поменутих стаза.
Према ЗОБС-у (пунолетни) возач лаког електричног возила сме да користи коловоз у ширини највише од једног метра од десне ивице коловоза, и то по путу на коме је највиша брзина кретања 50 км/ч.
"Дакле, овде се ради о лаким електричним возилима чија брзина не прелази 25 км/ч, а маса 35 кг. Овим законом шаљемо поруку да друга, тзв. тешка електронска возила нису пожељна на нашим путевима. Превозно средство које закон не препознаје биће искључено из саобраћаја", прецизирао је Николић.
У предлогу новог закона први пут се помињу у свету све популарнији аутомобили без возача, тј. аутономна возила – произведено или преправљено моторно возило с аутоматизованим системом вожње "уз делимично управљање од стране возача, односно уз потпуно одсуство управљања од стране возача".
"Ово је први пут да уважавамо да је вештачка интелигенција нешто што долази, дефинисали смо аутономно возило и прецизирали под којим условима ће моћи да се користи. Омогућили смо то у саобраћају, али за сада само у сврху тестирања, а с доношењем новог закона биће разматране и друге опције", закључио је пуковник Николић.