Србија и Балкан

Измене Закона о безбедности саобраћаја: За воланом камиона и са 18 година

Србији недостаје 10.000 до 15.000 професионалних возача, а више од трећине оних који раде су старији од 50 година
Измене Закона о безбедности саобраћаја: За воланом камиона и са 18 година© Antonio Ahel/ATAImages

Према предложеним изменама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, о којем ће се ускоро изјашњавати и посланици, возачку дозволу за камионе (категорије Д1 и Д1Е) са 21. Предуслов је да има сертификат о стручној компетентности.

"Спустили смо границу за добијање возачке дозволе Ц и Д и тиме значајно изашли у сусрет српској привреди како бисмо ублажили недостатак професионалних возача", објашњава за "Новости" Мирко Коковић, помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја.

"Груба процена је да у Србији недостаје око 10.000 професионалних возача. Након полагања за Б категорију, возач може полагати и за Ц категорију, када стиче и Ц1. Њему се уписује Б категорија у возачку дозволу, а за Ц добија потврду да је положио. Међутим, Ц категорија ће му се уписати у дозволу, односно возач ће моћи да управља камионом тек када добије сертификат за професионалног возача, за који обуку организује Агенција за безбедност саобраћаја. Обука траје 140 часова, од чега је 20 часова практичне обуке", пишу "Вечерње новости".

Како се додаје, пробна возачка дозвола и даље остаје у Закону, али се она не односи на Ц категорију. И убудуће ће се издавати ономе ко први пут положи возачки испит за управљање возилима категорија А1, А2, А, Б1 и Б.

Директор Пословног удружења "Србијатранспорт" Горан Алексић процењује да Србији недостаје око 15.000 професионалних возача.

"Проблем је почео да се увећава 2009. године, када је подигнута старосна граница на 21, односно 24 године за Ц и Д категорију, објашњава Алексић. "У међувремену војска је престала да буде 'извор' професионалних возача, порасле су привредна активност и потребе за превозом робе и људи, а демографска слика се погоршала. Млади до 24. године већ одаберу професију и мало ко се тек тада одлучи да крене на обуку за вожњу аутобуса. Сада се враћамо на решења од пре 15 година, када сам и ја, са непуних 19 година, имао дозволу за Ц категорију. 

Како наводи саговорник "Новости", млађи возачи су чак пажљивији од пензионера, који данас често попуњавају мањак радне снаге, јер млади не возе рутински, пажљивији су, опрезнији, одговорнији. Иначе, више од трећине професионалних возача данас су старији од 50 година.

image