Оснивач портала "Танго сикс" Петар Војиновић, изјавио је да ће се поводом пада ултра-лаке летелице, која се у четвртак срушила недалеко од аеродрома "13 мај", код Земун Поља, водити две истраге, цивилна и она струковна, која обично траје три месеца.
"Истрага због пада летелице у којој је погинуо пилот, власник летелице, биће цивилна, водиће је тужилаштво, како би утврдило да ли је било криминалитета и сличних намера, и она ваздухопловна из Центра за истраживање ваздухопловних несрећа, чији је циљ да анализира техничке и аспекте људског фактора како би се извукле поуке и лекције и како се нешто тако не би више поновило", рекао је Војиновић за Танјуг.
Он је додао да ће се у истрази о паду ултра-лаке летелице Ескуал ВМ-1Ц ангажовати стручњаци из разних области, техничка експертиза ће се радити на факултету, а анализираће се и "историја" пилота.
Војиновић је указао да рекреативна, приватна авијација код нас није забележила удес са фаталним исходом преко две године.
"Последњи удес са фаталним исходом на аеродрому '13. мај' догодио се 2018. године и по среди је био људски фактор. Од оснивања тог аеродрома 2001. године ово су једина два удеса са фаталним исходом", навео је он.
Према његовим речима, Ескуал ВМ-1Ц је високоперформансна ултра-лака летелица чији је инжењерски и производни пројекат сада покојни Александар Арсић откупио пре 10 година од групе инжењера из Шпаније. Био је то поуздан и квалитетан пројекат, навео је оснивач портала "Танго сикс".
"Глобално их је произведено око 20 примерака. Након отпочињања производње у Србији израђено их је не више од пет. Летелице су произвођене у киту (сегментима које купац сам саставља), не серијски", навео је он и прецизирао да се летелица регистрације YУ-А299 срушила након полетања са аеродрома "13. мај" код Земун Поља.
Такве летелице су популарније у општој авијацији, јефтине су и подједнако морају бити сертификоване као све остале, рекао је Војиновић и додао да пилот мора да има дозволу, да поштује све процедуре.
Према његовим речима, разлози за несрећу могу бити бројни, а чињеница да је летелица успешно полетела говори да су се проблеми појавили после тога.
Срећа у несрећи је, како сматра, да је очевидац био један од најискуснијих пилота оваквих летелица и да је видео шта се дешавало, а пилот му је рекао да има потешкоћа са командама и контролом летелице.
То може, како је оценио, да значи свашта, а истрага ће утврдити да ли је пилот можда добио срчани удар, да ли се нешто заглавило или отпало.
Према његовим речима, ту је и чињеница да је отпао део летелице, што је поменуо очевидац.
Војиновић подсећа да то што је рекареативна и приватна авијација у Србији била две године без икаквих удеса са фаталним исходом представља добар безбедносни резултат.
Према његовим речима, статистички, људски фактор је најчешћи узор несрећа.
"Техника јако ретко отказује, али и она мора да се надгледа, па ту опет долазимо до људског фактора. Машине се кваре и сада ће бити најважније да се утврди узрок несреће", рекао је он.
На питање како је могуће приземљити ултра-лаку летелицу на терену попут онога код Земун поља, у кукурузишту, Војиновић наводи да, када мотор откаже, то није страшно јер су летелице тако направљене да могу да једре без погона одређено време, али да је проблем ако се догоди структурно оштећење, што се овде помиње.
Подсећамо да се ултра-лака летелица срушила четири-пет минута након полетања. Пилот није могао да управља њоме и срушио се у оближње кукурузе и запалио.