Министарство унутрашњих послова Србије издало је дозволу за пробну вожњу за два возила која могу да се крећу без возача и представљају возила нивоа три аутономне вожње, што су пре тога урадиле само четири европске државе, речено је данас Танјугу у Влади Србије.
Ова дозвола издата је за ограничени простор и уз обавезу да на месту возача седи особа са возачком дозволом, која је посебно обучена да контролише рад таквог возила и има могућност да у било ком тренутку искључи аутоматизовани систем вожње и преузме контролу над возилом.
Саветник у кабинету премијерке Стефан Баџа објаснио је да према бројним међународним стандардизацијама постоји шест нивоа аутономне вожње, од нула до пет.
"Нивои од нула до два су системи подршке возачу и неке од њих, попут помоћи при кочењу и паркирању или слично, већ дуго представљају стандардну опрему великог броја возила. Нивои од три до пет разликују се према аутономији возила у односу на возачке могућности, као и могућност управљања у различитим окружењима. Србија је дозволила пробну вожњу и тестирање возила које је нивоа три, што су пре тога у пракси урадиле само четири европске државе. Ова чињеница говори да компаније које развијају аутономна возила, делове и системе за та возила, препознају Србију као земљу тог нивоа развоја", изјавио је Баџа за Танјуг.
Он каже да је такав напредан развој аутономне вожње најбоља гаранција да је Србија спремна и да иде у добром правцу да у планирано време обезбеди и тестирање аутономних возила нивоа пет и додао да нас је досадашњи приступ позиционирао међу напредније државе по овом питању и да ћемо ако тако наставимо до 2027. године, на "ЕКСПУ" имати аутономна возила.
Баџа Напомиње да тржиште аутономних возила и њиховог развоја већ вреди више од 100 милијарди евра и да ће вредети 20 пута више за 10 година.
"То је веома важно јер ће наша спремност за развој аутономних возила привући све већи број компанија и обезбедити додатни развој", навео је он.
Објаснио је да се данашња аутомобилска индустрија све више креће у правцу развоја софтвера, било за кретање возила, било за друге ствари, попут информационог система који омогућава сагледавање кварова на возилима, навигације и слично.
"У Србији постоји већи број светских технолошких компанија које развијају софтвер за своја возила. Омогућавање тестирања аутономних возила обезбедиће окружење за додатни развој, унапређење технологија и додатне инвестиције у нашу земљу", каже Баџа.
Он је навео да је Србија још 2019. била прва држава у овом делу Европе са усвојеном Стратегијом за развој вештачке интелигенције, која је дефинисала и развој регулативе која би допринела примени нових технологија.
"Србија је, такође, прва држава у југоисточној Европи која је основала Институт за вештачку интелигенцију и пустила у рад Платформу за развој вештачке интелигенције. Такође смо препознати кроз међународне иницијативе попут Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију као једна од 29 држава чланица, где су неке од најразвијенијих држава", истакао је Баџа.
Он је истакао да су сва истраживања показала да би већи број аутономних возила допринео значајном смањењу саобраћајних несрећа, јер су направљена тако да поштују сва саобраћајна правила.
"Аутономна возила већ имају велики број година тестирања софтвера и тестирања на затвореним полигонима или у саобраћају под одређеним условима. Та возила направљена су да буду веома пажљива и воде рачуна о саобраћајним прописима безусловно и веома су безбедна", рекао је Баџа.
Додаје да у каснијим фазама треба омогућити тестирање без возача на месту за возача већ на месту сувозача или неком другом месту у возилу, али уз могућност преузимања контроле над возилом у сваком тренутку.
Баџа је казао да како технологија буде напредовала, и наш приступ регулативи ће морати да се адаптира и мења, а циљ је да се обезбеди безбедност свих учесника у саобраћају, те да, како је нагласио, "промовишемо иновације, али истовремено обезбедимо да етичке вредности које ценимо као друштво, буду у срцу ове револуције у транспорту".
На питање ко ће ту кога обучавати када је реч о употреби таквих возила, каже да је суштина вештачке интелигенције управо у двостраном односу.
"С једне стране, вештачка интелигенција учи од нас како треба да се понаша, а с друге стране, ми учимо како да живимо са том технологијом. У овом случају, што више возило иде нашим улицама, то ће више ствари научити, чиме расте њихова употребна вредност и могућности", закључио је Баџа.
Шта закон каже?
Пуковник у Управи саобраћајне полиције Бојан Радовановић је потврдио да је у складу са законом издата дозвола за тестирање аутономног возила, нивоа аутономности три, што значи да се у том возилу обавезно налази возач и то на месту за возача и навео да је због тога било могуће дозволити тестирање по важећим правилима саобраћаја за пробну вожњу.
Он истиче да су Предлогом измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја на путевима предвиђена посебна правила саобраћаја о тестирању аутономних возила којима ће се дати правни оквир за безбедно тестирање.
"Област аутономне вожње је релативно нова у свету. Нису успостављена јединствена правила, већ свака држава прописује правила сходно својим безбедносним принципима и уз уважавање специфичности свога саобраћајног система", навео је Радовановић.
Радовановић је рекао да ће предложеним изменама закона први пут бити уведен појам аутономног возила и да је само прописана могућност тестирања, без могућности учешћа у саобраћају.
"У тексту предлога тог закона нису дати безбедносни услови за тестирање, већ ће то бити уређено подзаконским актом које доноси МУП, тако да ће радну групу која ће бити оформљена за израду тог акта представљати еминентни стручњаци из те области", казао је он.
Радна група за израду подзаконског акта биће мултидисциплинарна и у њеном саставу очекује се да буду представници Машинског факултета, министарства за саобраћај, Агенције за безбедност саобраћаја, министарства за науку и иновације, Саобраћајног факултета и слично, и требало би да да буду донети у року од шест месеци од дана усвајања закона.
"Безбедносни услови ће бити прописани градацијски, односно биће прописивани оштрији услови за веће нивое аутономности вожње", објаснио је Радовановић.
На питање да ли ће се захтевати посебна обука за употребу таквих возила, каже да до сада није било чврстих становишта о потреби посебне обуке возача аутономног возила, али да је то питање и даље отворено.
"Према Предлогу закона, једина дозвола која ће бити потребна јесте дозвола за тестирање аутономног возила коју издаје МУП, а осим општих услова прописаних законом, приликом тестирања аутономног возила морају бити испоштовани и посебни услови из дозволе док је за непоштовање правила саобраћаја предвиђена одговорност правног субјекта који је добио дозволу за тестирање и возача", рекао је Радовановић.
Радовановић је рекао да се применом те технологије могу превазићи и проблеми у саобраћају у великим градовима као што је смањење гужви и слично.
Он наглашава да ће међународна специјализована изложба "ЕКСПО" 2027, до када Србија планира да достигне ниво пет аутономних возила, бити ексклузивна прилика и место где ће Србија показати резултате технолошког развоја у тој области.
На питање да ли би смео да одспава током вожње у аутономном возилу, одговорио је да уопште не сумња у безбедност таквих возила и да су последња истраживања у САД показала да се на пређених милион миља, небезбедне ситуације евидентирају у свега четири одсто.
Пуковник наглашава да ће аутономна возила у Србији морати да поштују сва ограничења и прописе и да ће се кретати трасама које су за то одобрене.