Од прављења палачинки и разговора са "двојницима", преко погађања сленга "генерације З" и објашњавања да је "политика озбиљна ствар", политичари у Србији у јеку предизборне кампање дају све од себе да уз виралне "звукове", филтере и шарене стикере пронађу заједнички језик са најмлађим гласачима.
Слушајући саветнике који поручују да су "млади на ТикТоку" и угледајући се на српске политичке тиктокере-ветеране попут Горана Весића (за екипу са ТикТока - Сићве), недавно су на тој друштвеној мрежи као по команди изникли бројни налози учесника на предстојећим изборима.
Да магична формула за прилазак младима у Србији не постоји, међутим, показује то што су српски политичари у ТикТок наступима неретко бирали сасвим различит тон и приступ. И док се међусобно оптужују за кревељење, недостатак слуха, снисходљивост и манипулацију, њихови најмлађи бирачи истичу да им ове "прилагођене" политичке поруке ипак не помажу да се определе.
Воле све што воле млади
Председник Србије Александар Вучић свој налог на ТикТоку назвао је Ја сам Александар. Вероватно зато што је име Председник Србије већ заузео популаран хумористички налог "званични профил незваничног двојника председника", са којим је "прави Вучић" одмах снимио ТикТок "стич" (видео одговор, односно реакција на туђ видео) који је постао виралан (1,4 милиона прегледа).
"Стално ми у последње време излазе политичари, претпостављам због ових избора. Највише ми излази Вучић. Иако је мени лично то мало симпатично, мислим да је глупо да се политичари, који би ваљда требало да буду озбиљни, глупирају на ТикТоку", каже за РТ Балкан тинејџер из Ваљева.
Међу најгледанијим тиктоковима председника Србије налази се и видео на ком прави палачинке "за госте из иностранства" пред сајам вина "Вајн вижн" (975 хиљада прегледа).
"Вау - још један политичар на ТикТоку!"
"Одлучио сам да Вам се обратим као озбиљним младим људима на овој мрежи - вашој мрежи. Ја не желим да вам се додворавам, ја желим да вас поштујем", поручио је, са друге стране, бивши председник Србије Борис Тадић у видеу који је од јуче погледало 167 хиљада корисника, напомињући тиктокерима да "не очекују од њега да пече палачинке, кревељи се и лупа шаком о шаку".
Владимир (24) из Земуна каже да би политичари свакако требало да користе и овај вид комуникације са бирачима, али да би више волео да види конкретне резултате њихових активности, а не праћење трендова на апликацији.
"Осећам неки трансфер блама кад покушавају да буду у току са ТикТок трендовима како би пренели неку поруку, много ми је боље да приказују конкретне ствари које 'обећавају' и које су успели да ураде", наводи младић.
Министар финансија Србије Синиша Мали недавно је отворио свој профил реченицом "Вау - још један политичар на ТикТоку!", уз неколико (најмлађима) препознатљивих интернет мимова.
"Рекли су ми да овде, кроз мали формат (капирате, Мали), могу да објасним разне ствари о економији", поручио је Мали чији је видео у ком погађа сленг који користе његова деца прошле недеље прегледан скоро милион пута.
И даље не знају "ко, шта и кога заступа"
Упркос разнородним покушајима да им се обрате на "њиховом језику" и "њиховој апликацији", најмлађи бирачи поручују да и даље не схватају "ко, шта и кога заступа".
"Сви покушавају да буду занимљиви и духовити, али нам се не представљају како треба и не упућују нас у своје ставове. Не разумем се у политику, али мислим да ТикТок није место за политичаре, шаљу погрешну поруку и колико год покушавају да се приближе омладини, само праве лошу и поспрдну слику о себи", каже Ива (18) из Београда.
На питање да ли јој се неки политичар-тиктокер посебно издвојио својим наступом или поруком, Ива одговара да им нико није помогао да се боље упознају са политиком њихове земље.
"Мислим да је овај корак био непотребан и немам кога да издвојим јер и даље не знам шта свако од њих заступа. Распитала сам се у одељењу управо и нико није одушевљен том идејом, сви имају слично мишљење као и ја", објашњава осамнаестогодишњакиња.
Meђу најпраћенијим и најактивнијим политичарима на ТикТоку до сада су били и Милица Ђурђевић Стаменковски (профил Милица Заветница) и Бошко Обрадовић са по скоро пола милиона лајкова на тој друштвеној мрежи.
Млади у Србији дефинитивно не спадају у најревносније и најсигурније гласаче. Међутим, у истраживању Кровне организације младих Србије наведено је откривено да је чак 65 одсто испитаних гласача до 30 година рекло да ће 17. децембра изаћи на изборе, што би могло да значи да брзинско усмеравање дела кампање на најмлађе можда ипак има неког утицаја.