Амерички амбасадор Кристофер Хил открио је планове Америке у српској привреди, пре свега по питању изградње ауто-путева како би из пројеката потиснуо сарадњу са кинеским фирмама, а Вашингтон има и план да утиче на сарадњу Србије и Русије у енергетском сектору.
Хил је потврдио за РТС да је једна америчка фирма део конзорцијума одабраног за стратешког партнера ЕПС-а, а по питању пројекта изградње соларне електране великог капацитета са системом батерија за складиштење енергије.
На питање да ли је америчко присуство у области обновљиве енергије у Србији одговор на руску доминацију у енергетском сектору Србије, Хил одговара да би Србија требало да има могућност енергетског избора и енергетске независности.
"Србија не сме дозволити да дође у ситуацију да нека земља може да јој запрети прекидом снабдевања енергијом. Мислим да је то опасна позиција за Србију и за сваку другу земљу", рекао је Хил за РТС.
По питању ауто-путева, Хил каже да не жели да отвара некакав "рат градитеља ауто-путева".
"Сигуран сам да кинеске фирме граде добре путеве, нећу то да оспоравам. Верујем да ће Срби бити веома задовољни 'Бехтеловим' ауто-путем и мислим да многе земље треба да се фокусирају на инфраструктуру, јер морате бити веома конкурентни другим земљама", каже Хил.
Ни по питању спорне компаније "Рио-Тинто" која је члан Америчке Централно-европске пословне асоцијације, Хил није могао да избегне да не умеша Кину.
Како каже, Србија би требало да одлучи о пословању те компаније на њеној територији, али ето, како каже, рударе у Србији и Кинези.
"Рећи ћу само да ће народ Србије одлучити о томе како жели да организује своју привреду. Жели ли привреду засновану на рударству, јер у Србији је много рудника, а неки од њих су кинески, као Бор, где се експлоатише руда бакра", каже Хил.
Говорећи о литијуму, Србима предлаже исти рецепт као о Косову и Метохији - одрекните се прошлости и гледајте у будућност.
"Да ли ћете отворити рудник литијума? Мислим да Србија мора имати на уму да јој треба веза са савременом привредом, не везе са прошлошћу, већ везе са будућношћу, јер Србија ће вероватно већ 2024. почети да производи свој први електрични аутомобил. Ту се дешава много тога", каже Хил.