Сви детаљи о регистрацији електричних тротинета: Чему служи налепница и да ли ће бити бесплатна

Након 15. јуна 2024. године, у саобраћају могу учествовати само лака електрична возила на којима је постављена налепница

Многе учеснике у саобраћају, па и пешаке, нервирају електрични тротинети, којих према подацима МУП-а има између 250 и 400 хиљада, а њихови власници ће ускоро морати да их региструју.

Од 5. априла, како се наводи у Правилнику који је објављен у Службеном гласнику 1. марта, сви који поседују лака електрична возила мораће да траже налепницу за њихову регистрацију, односно доказ да поседују лако електрично возило, јер без тога неће моћи да учествују у саобраћају. Рок који је наведен је 15. јун.

"Након 15. јуна 2024. године, у саобраћају на путу могу учествовати само лака електрична возила на којима је постављена налепница у складу са одредбама овог Правилника", наводи се у Правилнику о начину издавања, вођењa евиденција, изгледу и начину постављања налепнице за лака електрична возила.

Како се подноси захтев за налепницу?

Пријем и обрада захтева, издавање и постављање налепнице врши се на местима која Агенција за безбедност саобраћаја утврђује на свом званичном интернет сајту www.abs.gov.rs, по ступању на снагу овог Правилника.

У захтеву за издавање налепнице треба навести:

– личне податке (име и презиме, ЈМБГ, датум рођења, место рођења)
– податке о пребивалишту (место, поштански број, улица и кућни број, телефон, мејл), као и податке о лаком електричном возилу (марка, трајна номинална снага електромотора, највећа конструктивна брзина, маса празног возила).

Уз захтев се мора доставити и техничка документација за лако електрично возило, из које се може утврдити марка возила, трајна номинална снага електромотора, највећа конструктивна брзина и маса празног возила.

Овај Правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије".

Како ће изгледати налепница?

Налепница коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја, биће правоугаоног облика, видљива у дневним и ноћним условима, самоуништавајућа при покушају уклањања, сиво-сребрне боје је и димензија 36×60 милиметара.

У горњем делу налепнице налазиће се лого Агенције за безбедност саобраћаја, а у средишњем ознака за лако електрично возило ЛЕВ на ћирилици и на латиници, испод ње бројчане вредности о номиналној снази електромотора (W), највећој конструктивној брзини (км/ч) и маси празног возила (кг).

Предвиђено је да налепница буде постављена на лако уочљиво место, у горњем делу непомичног стуба управљача електричног тротинета.

Окановић: Надам се да ће налепнице бити бесплатне

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја објаснио је за РТ Балкан да су те налепнице заправо доказ да се ради о лаком електричном возилу, а не некој другој направи која му наликује.

"Развој технологије је довео дотле да у саобраћају постоји велики број неких направа и постало је јако тешко да утврдите о каквој врсти се возила ради", истакао је Окановић, додајући да је Закон о безбедности саобраћаја коначно у септембру прошле године увео дефиницију лаког електричног возила.

Како је објаснио, лака електрична возила се разликују од осталих "направа" која могу служити као возило по неких техничким карактеристикама – то возило има два точка у истој линији, нема седиште, има механички управљач, трајна снага електро-мотора je лимитирана, а његова брзина не прелази 25 км на сат и маса празног возила не прелази 35 кг.

"Ви на тржишту и у саобраћају имате возила која имају сличне карактеристике али не испуњавају те услове и ту је тренутно највећи проблем са возилима која имају значајно већу брзину кретња, односно знатно јачи мотор од онога што је утврђено Законом", нагласио је Окановић, додајући да такве направе нису електрична возила, односно електрични тротинети, те да оне не смеју да учествују у саобраћају.

"Дакле, основни предуслов да ви учествујете електричним тротинетом у саобраћају је да имате некакав доказ да је то чиме ви управљате лако електрично возило", објаснио је он.

Дамир Окановић каже да се нада и очекује да ће оне бити бесплатне.

"Трошак њихове израде је релативно мали и уколико се ми као држава залажемо за унапређење микромобилности, онда бисмо свакако требали да посегнемо за једном таквом мером", каже он и додаје да мисли да ће Агенција за безбедност саобраћаја сносити трошак израде и издавања те налепнице.

Како је у свету?

Он напомиње да друге земље у свету имају различите начине како се евидентирају та возила.

"У неким државама је обавезна њихова годишња регистрација, обавезне су својеврсне регистарске таблице", наглашава Окановић, додајући да је наша земља доста либерална по том питању, да не захтевамо никакве одређене услове осим да се сада има тај доказ да се ради о лаком електричном возилу.

Огласили се Удружења возача тротинета и најавили штрајк

Са друге стране, огласио се председник Удружења возача тротинета Александар Мијаиловић који је рекао да се возачи спремају на протесте због правилника о регистрацији електричних тротинета, наводећи да се све то ради како би се дестимулисала куповина и вожња оваквих врста возила.

Мијаиловић за Н1 наводи да велики део возила испуњава те критеријуме, али да је спорно то "што немамо инфраструкуру за безбедну вожњу таквих возила".

"Углавном су то возила која немају суспензију и осветљење и која су такве конструкције да не могу да се возе по путевима. Услед недостатка инфраструктуре, мораће да се возе по путу, метар уз ивичњак, где је најгори део пута, није урађена ниједна припрема, док се с друге стране дискриминишу возила која испуњавају конструкцијске услове да могу да учествују у саобраћају на таквим путевима – возила са осветљењима, амортетизерима, сигнализацијом", објаснио је Мијаиловић .

Како каже, возила која нису за такве путеве, уз такве прописе – терамо на путеве, док оне који су за такве путеве, њима не дозвољавамо регистрацију.