Због некоришћења појаса се гине: Појачана контрола на свим путевима у Србији, ово ће се проверавати

Деца већ 10 година уназад највише страдају у саобраћају у својству путника зато што нису била везана, односно нису била у ауто-седишту, наглашава Дамир Окановић

Припадници саобраћајне полиције Министарства унутрашњих послова спроводиће од данас до 17. марта међународну акцију појачане контроле саобраћаја, која ће бити усмерена на контролу коришћења сигурносног појаса током вожње, као и начина превожења деце у возилима.

Како је саопштено из МУП-а, током акције која се истовремено спроводи у 30 европских земаља чланица организације Мрежа саобраћајних полиција Европе саобраћајна полиција ће предузимати мере према свим возачима који за време вожње у моторним возилима не буду користили сигурносне појасеве, на предњим и задњим седиштима возила, као и према свим особама које децу буду превозиле на непрописан начин.

Зашто је важно коришћење сигурносног појаса

Процењује се да је свака пета особа погинула у саобраћају јер није имала везан појас, каже Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја за РТ Балкан и додаје да се "због некоришћења појаса – гине". 

Како је рекао, од 500 погинулих у просеку на годишњем нивоу, око 100 људи смртно страда јер нису имали везан појас. Објаснио је да ако возило које се креће брзином од 50 км/ч удари у неку непокретну препреку, возач и путници ће унутра трпети исту силу као да је возило пало са 10 метара висине.

"Ако немате везан појас и догоди вам се овакав судар, ви не можете да се задржите нити рукама за волан нити о инструмент таблу, као ни о седиште ако седите позади. То су тако јаке силе, тако јака успорења да ћете ви по инерцији наставити да се крећете ка напред", нагласио је Окановић.

"Убица са задњег седишта"

Ако седите на задњем седишту, објашњава Окановић, а немате везан појас, наставићете кретање ка ономе ко се налази испред вас, а то је возач или сувозач.

Он је дао пример да је то као да се неко залети у пуном трку и удари другу особу у леђа и додао је да је ово "још горе од тога".

"Они који су на задњем седишту невезани, они су већи проблем и већа опасност од оног који су напред", напомиње Окановић.

"Деца највише страдају у саобраћају као путници"

Ако причамо о деци, наглашава Окановић, већ 10 година уназад највише страдају у саобраћају у својству путника и то, пре свега, зато што нису били везани, односно "нису били у ауто-седишту".

"При брзини од 60 км/ч, када дође до чеоног судара, односно удара у неку непокретну препреку, маса путника постаје 20 пута већа. Прилико судара то су јаке силе и јака успорења да родитељ не може да задржи дете у својим рукама. Дете ће сигурно излетети из руку родитеља, а ако није у наручју, дете ће свакако наставити слободно да се креће и удариће или у инструмент таблу или ће пролетети кроз шофершајбну. Дете ће се тешко повредити или ће настрадати", додао је он.

Оштре казне 

Што се тиче казни за некоришћење ауто-седишта, Окановић каже да сe казне крећу од 10.000 до 120.000 динара, у зависности да ли дете није било везано или се превозило на месту сувозача, или на месту возача, или на месту које уопште није предвиђено за превоз путника.

"Имали смо такође случајеве да је дете превожено у пртљжнику или на крову, онда су ту казне које иду до 120.000 динара", нагласио је Окановић.

Према Закону о безбедности саобраћаја, уколико се дете превози у крилу на предњем седишту, предвиђена је казна од 20.000 до 40.000 динара. Уз то иде и пет до седам казнених поена.

Правилник о безбедносним седиштима

Пре неколико година на снагу је ступио Правилник о безбедносним седиштима, којим се прописује начин превожења деце у безбедносном седишту и услови које оно мора да испуњава.

Правилником је прописано да безбедносно седиште мора бити хомологовано, односно да најмање испуњава једнообразне техничке услове прописане УНЕЦЕ правилницима 44/03 или 129.

Такво седиште мора да носи ознаку "Е", са одговарајућим бројем државе која је издала хомологацију, хомологациони број, назив категорије безбедносног седишта, масу, односно висину детета.

Безбедносна седишта деле се у две класе – потпуно (интегрално – може се причврстити сопственим каишевима) и непотпуно (неинтегрално – захтева употребу сигурносног појаса возила).

Безбедносна седишта се, према тежини детета, разврставају у пет група.

Групе седишта:

Група 0 – за бебе лакше од 10 кг
Група 0+ – за децу тежине мање од 13 кг
Група I – за децу која су тешка од 9 до 18 кг
Група II – за децу која имају од 15 до 25 кг
Група III – за децу тежине од 22 до 36 кг

Када ауто-седиште може да буде постављено на сувозачево место

"Деца до три године могу да се возе на предњем седишту, уколико је седиште окренуто ка назад и ако је искључен ваздушни јастук за то седиште", објаснио је Окановић, нагласивши да је то преписана европска директива.

Како објашњава, за децу од преко годину дана се ретко и праве седишта која могу бити окренута ка назад и додаје да су углавном то корпе или "јаје" за бебе.

"То је због тога јер јер је процењено да уколико је родитељ сам са дететом у возилу, а дете се заплаче или загрцне, врло је опасно да се возач окреће ка беби", наглашава Окановић.

Докад деца треба да се возе у ауто-седишту

Окановић каже да су деца у обавези да буду у безбедносним седиштима док не достигну висину од 135 цм, јер дете од 135 цм и више већ може да веже појас, а да му прелази преко рамена.

"Суштина јесте да му појас када га веже не прелази преко врата. Битно је када дете седне и веже појас без икаквог додатка, да горњи део појаса прелази преко рамена, јер ако прелази преко врата у случају чеоног судара или превртања, уколико је горњи део појаса на дететовом врату појас може додатно да повреди или усмрти дете", наглашава Окановић.

Шта кажу бројке?

Резултати најновијих истраживања које је спровела Агенција за безбедност саобраћаја показују да је у Србији проценат коришћења појаса на предњим седиштима око 85 одсто, а на задњим 17.

Истовремено, свега 60 одсто родитеља превози своју децу у возилима на законом прописан начин.

У 2023. години, више од 100 погинулих возача и путника у путничким возилима нису користили сигурносни појас у тренутку саобраћајне незгоде.

У истом периоду, због некоришћења сигурносног појаса санкционисано је више од 172.000, а због непрописног превожења деце 4.200 учесника у саобраћају.

Возач и путници у моторном возилу у коме су уграђени, односно постоје места за уградњу сигурносних појасева, дужни су да у саобраћају на путу користе сигурносни појас на начин који је предвидео произвођач возила.