Још пар дана дана до мале матуре: Савети психолога пред полагање теста, како без треме и стреса

Психолог Бранка Тишма је ученицима скренула пажњу на то да на испит треба да крену раније, да понесу потребан прибор, да имају лаганији доручак, као и да код себе имају црну чоколаду

Психолог Бранка Тишма рекла је данас поводом предстојећег завршног испита за мале матуранте да осмаци треба систематски да обнове градиво, да се подсете свих корака на основу пробног теста, али и да се у току дана одморе.

Тишма је рекла да је пробни тест који су ученици радили био прилика да се ставе у ситуацију у којој ће бити на завршном испиту и да прођу све кораке који их очекују у реалној ситуацији, како на самом испиту не би губили концентрацију на споредне активности које обезбеђују цео процес предвиђен завршним испитом.

"Што се тиче постигнућа на пробном испиту, то је добра прилика за наставнике, ученике и родитеље да виде где је потребно уложити више времена и рада, како би били успешнији на самом испиту. Пробни тест им је омогућио да се упознају са целим процесом завршног испита", изјавила је Тишма за Танјуг. 

Она је саветовала да на испит деца треба да крену раније, да понесу потребан прибор, да имају лаганији доручак, као и да понесу црну чоколаду.

"Задатке треба пажљиво да читају, јер је део одговора већ у прочитаном тексту. Прво нека одговарају оно у шта су сигурни, а касније да се врате на она питања за која се двоуме", препоручила је она.

Тишма је навела да је трема која се јавља пре и током испита добра, и да ако јој се ученици не препусте, може да их мобилише да се присете свега што су учили.

Према њеним речима, за мале матуранте природно је да буду узнемирени, као и да постављају себи многа питања.

"Њихово расположење је најчешће променљиво, појављују се различити страхови, од тога како ће проћи на завршном испиту, који број бодова ће имати, коју школу да изаберу, шта их заиста интересује. Најчешће им се смењују различита осећања и у различитим интензитетима у току дана", рекла је она.

Тишма је навела и да крај наставе доноси задовољство свим ученицима и додала да их оно ослобађа од свакодневних школских обавеза и пружа им могућност да сами организују своје време.

"У овом тренутку они заокружују један животни циклус и улазе у нови, који јесте пун неизвесности, али и ишчекивања. Развојно су спремни за нове искораке. Деца која су савесно испуњавала све своје обавезе, у овом периоду до полагања матуре имају време, које знају како да структурирају и да га користе за утврђивање градива из различитих области", објаснила је Тишма.

Она је поручила да је важно да деца имају јасну структуру дана и свих активности које ће имати и додала да је поред учења и обнављања градива важно да имају и времена за дружење са вршњацима, неке обавезе у породици, као и да имају различите физичке активности и да се одморе у току дана.

"Уколико се усмере само на учење, могу ући у фазу конфузије када им се мешају различите чињенице и знања и када се јавља или појачава сумња у успех и у изборе које праве. Важно је да имају одређен ритам, као и да праве паузе током дана", истакла је она.

Тишма је оценила да су у оваквим ситуација забринутији родитељи и наставници него деца, јер, како је рекла, они имају јаснија очекивања од ученика и увид о могућим последицама коначног резултата на завршном испиту.

На питање да ли су деца свесна или сигурна у то чиме желе да се баве, Тишма је указала да неки од њих тачно знају чиме желе да се баве у будућности, али и да већина није сигурна у то па често бирају школе које су им најближе или оне у које иду њихови другари.

"Дешава се да се недовољно информишу о садржају свих предмета који се изучавају у школама које бирају, па да се током школовања сретну са предметима и областима, које су желели да избегну", навела је она.

Према њеним речима, често их и одрасли збуњују својим жељама или очекивањима шта би желели да они бирају и поручила да је добро да се са њима разговара, јер тако могу да открију шта их заиста занима.

Она је навела да родитељи на различите начине утичу на избор школе или занимања за своју децу.

"Један број родитеља се укључује тако што истражује самостално или са својим дететом шта је то што интересује његово дете. Један број родитеља има изграђена очекивања и на различите начине утиче на своје дете да направи избор било јасним притиском и исказивањем својих очекивања, било на друге начине као што је детаљније упознавање са школама у које желе да упишу своју децу", навела је она.

Тишма је рекла да родитељи који год начин да изаберу утичу на коначне одлуке њихове деце о избору школе коју желе да упишу и додала да деца, колико год да се буне и траже свој пут, заправо најтеже подносе када имају доживљај да је родитељ незаинтересован за овај корак.

Психолог је родитеље саветовала да буду стрпљиви, као и да подрже децу, јер, како је оценила, то је важан период у њиховом одрастању.

"Важно је да га искористите на добар, конструктиван начин и да будете ту за своју децу, без обзира на коначне исходе што се тиче уписа у школу", закључила је Тишма.

За школску 2024/2025. годину планирано је 72.522 места, а право да полаже завршни испит има 66.970 ученика.

Завршни испит реализоваће се 18, 19. и 20. јуна док одрасли овај испит полажу 17. јуна.

Тестови садрже задатке основног, средњег и напредног нивоа, а прелиминарни резултати завршног испита на нивоу школе и на порталу Моја средња школа биће објављени у петак 21. јуна.

Објављивање коначних резултата завршног испита биће 24. јуна.