Ресторани, кафићи, продавнице и друга мала предузећа у Паризу трпе оштар пад продаје јер се број људи смањује пред Олимпијске игре, а долазак туриста и оних који прате Олимпијске игре тек треба да надокнади одлазак локалног становништва.
Суморни период за малопродају, заједно са упозорењима на слабе приходе неких авио-компанија и хотела током догађаја, бацио је сумњу на то колико ће економске користи Француска имати од Олимпијских игара у Паризу 2024, пише "Фајненшел тајмс".
Унутар сигурносног прстена дуж обала Сене, недоступног за свакога ко се није претходно регистровао уочи церемоније отварања игара у петак, пад у броју клијената још је драстичнији.
Неки власници ресторана су имали пад продаје од 50 одсто у јулу и били су забринути како ће намирити кирију и плате, рекао је шеф лобија малих предузећа ЦПМЕ за регион Париза Бернар Коен Хадад.
"Знали смо да ће бити тешко за испоруке и због затварања метроа, али нисмо очекивали оволики мањак француских и страних туриста", навео је он.
За остала предузећа пад прихода износио је чак 70 одсто, према хотелским асоцијацијама и другим лобистичким групама које су тражиле финансијску помоћ сличну оној исплаћеној током пандемије ковида 19.
"Економска ситуација за многе је већ била тешка због инфлације и високих трошкова струје", рекао је Франсис Паломби који је на челу федерације комерцијалних компанија, додајући да су најаве о затварању читавих улица утицале на многе Парижане да побегну из града.
Успоставља се регионални комитет за испитивање захтева за одштету, а председник Француске Емануел Макрон у понедељак је рекао да ће његова прелазна влада размотрити последице.
Иако нека предузећа можда неће надокнадити губитке, очекује се да ће се потрошња повећати када Олимпијске игре почну, а економисти и званичници верују да ће светска спортска манифестација допринети повећању производње ове године.
Национални завод за статистику прогнозирао је повећање бруто домаћег производа за 0,3 процентна поена у трећем кварталу, отприлике у складу са проценама међународне финансијске компаније "Алијанц" о укупном повећању БДП-а за 10 милијарди евра од туристичке потрошње и државних инвестиција у инфраструктуру.
Егзодус локалног становништва пре почетка игара био је очекиван, иако је економски ефекат још већи него што се очекивало због одлуке да се многи догађаји одржавају у центру града.
Авио-компаније "Делта" и "Ер Франс-КЛМ" упозориле су на пад прихода од продаје карата јер су туристи који обично долазе у Париз током лета, овог пута то избегли да учине.
У сектору угоститељства, хотелска група "Акор", спонзор Олимпијаде, очекује скромно повећање прихода од игара ове године од два-три одсто, али се ослања на дугорочни олимпијски ефекат.
Ниво попуњености је сада готово 76 одсто, што је три одсто више у односу на исти период прошле године, према подацима консултантске куће "Лајтхаус". Али цене соба које се оглашавају пале су за око 44 одсто у односу на врхунац пре око годину дана, што је распршило наде хотелијера.
Чак и ван затвореног дела, посао слабо иде. На Монмартру још увек има туриста који посећују цркву Сакре кер. Ахмед Алим који ради на штанду за продају разгледница и сувенира каже да је продаја стабилна, али да има око трећину мање купаца него иначе.
"Дугорочно, ово ће бити успех ако све буде добро, Париз ће видети милиони ТВ гледалаца и то ће надокнадити овај мрачан тренутак. Али краткорочно, економског бума нема", констатује Коен-Хадад.