"Вашингтон пост" о Ф-16 у Украјини: Мало авиона, још мање пилота и недовољно наоружања

Авиони америчке производње могли би доживети исту судбину у Украјини као и тенкови из САД

Дугоочекивани борбени авиони Ф-16 требало би да лете изнад Украјине за неколико недеља, али украјински и западни званичници сада упозоравају да је мало вероватно да ће летелица, коју је Кијев некада сматрао за средство које ће променити ток сукоба, одмах утицати на дешавања на бојном пољу, где Русија полако напредује, преноси "Вашингтон пост".

Једноставно је премало авиона и превише руских систем ПВО који могу да их оборе, што значи да ће први Ф-16 вероватно служити за јачање украјинске ПВО, тј. за обарање ваздушних циљева попут ракета, дронова и авиона, а не за ударе на копнене снаге руске војске, пише амерички лист.

Како се наводи, званичници су изјавили да је мало вероватно да ће авиони, бар у почетку, летети близу линије фронта, што значи да остаје нејасно да ли ће уопште бити у стању да одврате руске авионе од уласка у ваздушни простор Украјине.

Подсећања ради, Белгија, Данска, Холандија и Норвешка су обећале да ће Украјини донирати око 80 вишенаменских авиона Ф-16, али већина летелица ће бити испоручена тек за неколико година. Истовремено, САД које су дозволиле испоруку ових авиона из НАТО земаља се нису обавезале да ће Кијеву дати авионе ове врсте.

Иако званичници нису рекли колико ће тачно авиона бити испоручено до краја године, процењује се да се ради о бројци од око 20 летелица, док се очекује да ће свега шест пилота завршити обуку до краја лета због ограниченог броја места на програму и константних одлагања.

Ограничени утицај који ће Ф-16 имати на ток сукоба, могао би довести до погоршања односа Кијева и његових западних спонзора, пише амерички лист. Наводи се и да амерички званичници већ дуже време говоре да ови авиони неће обезбедити одлучујућу предност украјинској војсци због снажне ПВО Русије, док њихове украјинске колеге одговарају да "Запад испоручује премало и прекасно".

Тако је и сам Зеленски изјавио да је Украјини потребно више од 100 Ф-16, како би се супротставила огромном руском ваздухопловству, као и да је број који ће добити "недовољан". Поједини аналитичари су још скептичнији од Зеленског. 

"Већ смо виђали овај рутински шаблон када је у питању западна војна опрема за Украјину. Постоји хитна потреба за њом. Али често до тренутка када се испоручи, та непосредна оперативна потреба постаје ништавна на основу стопе њене примене на бојном пољу", сматра Бека Васер из Центра за нову америчку безбедност.

Истовремено, неименовани званичник украјинске војске рекао је да су "десетине" пилота одређене за обуку на Ф-16, али да је ограничен број инструктора и капацитета за обуку приморао Украјину да шаље једну по једну групу пилота и техничара.

Четири месеца часова енглеског језика у Великој Британији за учење кључне терминологије претходе раду са авионом, што читаву обуке чини процесом за који је потребно годину дана, чак и за искусне пилоте, пише "Вашингтон пост". Такође, Украјина није у стању пошаље превише искусних пилота на тако дуго одсуство, јер су јој они потребни за борбене операције, изјавио је поменути украјински званичник.

"Главно ограничење је количина авиона и време обуке. Ако Русија има 300 (борбених авиона), а ви много мање, не можете да их користите како треба. Нећемо их користити превише близу Руса због претње ПВО", рекао је званичник, додајући да Украјини недостаје одређена техничка опрема и додатна обука за техничаре.

Недостатак наоружања и проблем заштите

Према писању америчког листа, још један проблем за украјинску војску представља и мањак ракета за америчке авионе. Наиме, у нормалним околностима Ф-16 може носити читав низ разноврсног оружја који му омогућава дејство по непријатељским летелицама и копненим положајима.

Међутим, Александар Сирски главнокомандујући украјинске војске, је у скорашњем интервјуу за "Гардијан" изјавио да ће ови авиони летети на "најмање 25 миља (око 40 км) удаљености од линије фронта". То значи да Украјина највероватније неће користити ове авионе за ударе по циљевима у Русији.

Један од званичника украјинске војске је за "Вашингтон пост" изјавио и да ће украјински Ф-16 носити ракете ваздух-ваздух АИМ-120, које спадају у широку породицу пројектила заједно са муницијом за системе ПВО НАСАМС, које Украјина такође користи.

Иако једна од варијанте ове ракете има домет од око 160 км – чиме превазилази део других средстава које користе Оружане снаге Украјине – извор америчког листа сматра да украјинска војска већ има недовољну количину АИМ-120, коју ће морати да подели између Ф-16 и НАСАМС-а.

Такође, наводи се да још један проблем представља и заштита америчких авиона на земљи, будући да су сви украјински аеродроми у домету руских ракета, чему у прилог сведоче и скорашња уништавања појединих летелица које су остављене на пистама.

Према речима једног од украјинских званичника, за Кијев је "немогуће" да изгради бетонске хангаре и у потпуности заштити летелице током трајања сукоба. Уместо тога, украјинска војска користи технике камуфлирања и на аеродромима распоређује макете авиона као мамце. 

Истовремено, Русија се већ увелико припрема за долазак Ф-16, па је тако протекле године, како пише амерички лист, лансирала неколико ракета из система С-400 са "лажним бојевим главама", које су из Џанкоја са Крима дошле до града Кременчука на око 320 км удаљености, како би тестирала домет овог система.

Ф-16 недовољно добро унапређење

Иако ће Ф-16 свакако бити појачање за Ратно ваздухопловство Украјине, које располаже са авионима Су-27, МиГ-29, Су-24 и Су-25, ради се о старијој генерацији борбеног авиона у односу на оне које се налазе у употреби руске авијације, пише "Вашингтон пост" позивајући се на речи Мишела Курана, бившег пилота Ф-16.

"Ф-16 има сензоре и ракете које могу пратити и дејствовати по циљевима које пилоти не могу видети сопственим очима, што ће им омогућити да се држе дубље у позадини и избегну непријатељску ватру", рекао је Куран.

Међутим, како наводи комплексност овог авиона биће прави изазов за Украјину, будући да летелица захтева константно одржавање, које морају спроводити техничари специјализовани за моторе, гориво и авионику.

"Мислим да људи чекају тај кључни тренутак када ће авиони стићи и све променити, а то једноставно не функционише тако. Компликовани су. Комплексни су за одржавање и коришћење", сматра бивши пилот Ф-16.

Можда и најбоље превиђање о томе како ће се овај авион провести у Украјини, дала је горепоменута Бека Васер која је изјавила да постоји велика шанса да ће Ф-16 пратити пут америчких тенкова "абрамс", а сви већ добро знамо како су се они показали.