Смртоносне замке: Британци незадовољни оклопним возилима своје војске

У периоду од пет година, британска војска изгубила је пет војника у четири одвојена инцидента, чији је главни узрок био лоше стање оклопних возила

Смртоносни недостаци присутни на неким од најкоришћенијих британских војних возила довели су до низа смртних случајева, будући да "немарни" званичници из Министарства одбране Велике Британије нису предузели никакве мере, упркос ранијим упозорењима, пише "Дејли мејл".

Укупно пет војника је изгубило живот, у четири одвојена инцидента у периоду од 2017. до 2022, у којима су учествовали тенк "челенџер 2", борбено возило пешадије "вориор", оклопно возило "шакал" и лаки тенк "симитар", наводи британски лист.

У извештају о службеној истрази - интерна истрага британског МО - о смртним случајевима и озбиљним инцидентима откривено је готово 300 пропуста и направљено 227 препорука. Поред кварова возила, у извештајима су идентификовани и недостаци у процесу обуке и одржавања.

Према ревизији ових случајева коју је обавио "Дејли мејл", откривено је да су високи војни званичници више пута пропустили прилику да спрече смртни исход. Такође, постоји бојазан да ће уследити још фаталних несрећа, будући да Министарство одбране мора смањити трошкове за неколико стотина милиона.

"Крв је на рукама Министарства одбране" 

Због понављања сличних несрећа, породице погинулих војника кривицу сваљују на војни врх и позивају на ревизију флоте оклопних возила.

Тако је Мојра Вотсон Пикеринг, чији је син разводник Џетро погинуо 2021, са само 23 године, током вожње "симитара" у лошем стању изјавила:

"Чини се да је дошло до неуспеха руководства у обезбеђивању поштовања одговарајућих процедура и одржавања".

Поменути војник погинуо је када је цев топа његовог возила ударила у дрво и довела до изненадног окретања куполе. Будући да је Пикеринг био возач и да су му глава и рамена вириле из возила, како би боље видео простор испред себе (што је уобичајена пракса у "нетактичким" ситуацијама), купола га је ударила и усмртила.

"Ми, породице, разумемо да постоји фактор ризика, али будући да су знали за овај проблем и упркос томе нису ништа урадили, то је за мене немар. То је једина реч за то", рекла је она и додала:

"Промене се морају применити пре него што други војник буде убијен или осакаћен".

Према извештају службене истраге, купола "симитара" је проширена како би се на њу поставила додатна опрема, што је створило ризик од ударања у возача, а пре описаног, од 2008. до данас било је још три инцидента у којима је возач замало ударен.

Према писању британског листа, ова три догађаја нису прописно истражена, због чега нису направљене никакве промене које би умањиле ризик, а осим тога наводи се да Пикеринг и двојица његових колега нису били адекватно обучени, да је возило било у лошем стању и да "није требало да се користи".

Након погибије војника, Министарство одбране је прихватило све препоруке из истраге и упутило војнике да не возе са главом изван возила. "Симитар" иначе више није у оперативној употреби британске војске.

Истрага одвојеног инцидента из 2019. године открила је да је "шакал", возило са отвореним кровом, тежине 7,6 тона имало проблема са стабилношћу, те да је од 2008. године забележено 40 случајева његовог превртања. Такође, у два извештаја из 2009. и 2010. откривено је да кавез - структура која штити посаду у случају превртања - такође није било довољно добро да заштити високе путнике.

Због тога је 2019. године, водник Џон Мекелви, висок 193 цм изгубио живот током вожње "шакала", када се његово возило преврнуло на стрмом нагибу. Како наводи "Дејли мејл", његова глава је била подвргнута толико "тешкој сили" да његова висина свакако не би имала утицаја на исход, а истражни органи су открили низ различитих пропуста.

"Џон је био на дужности на Косову, у Босни, Кувајту и Ираку. Годинама је био у опасним ситуацијама и затим је погнуо у несрећи на вежби, која се могла избећи и спречити", рекла је његова сестра Џеки Велш.

Према тврдњама једног од команданата Паула Самерса, председника службе која је истраживала случај, не постоје докази да је ишта урађено да се отклоне проблеми овог возила, а откривено је њих 179. Са друге стране британско МО наводи да је након инцидента дошло до "потпуне ревизије политика".

У истрази је откривено да је трагедија била резултат недостатка подршке за врат и главу, неадекватности терена за обуку, мањка возачког искуства Мекелвија и одсуства надзора његове команде.

"Ови недостаци су довели до смртоносних последица. Да је Министарство одбране радило свој посао како треба, мој брат би био жив. Министарство га је изневерило, изневерило је и нашу породицу. Њихове руке су крваве", додала је Џеки Велш.

Недостаци у дизајну и одсуство потребних уређаја

Трећи случај са смртним исходом забележен је 2017. године, када су ветерани ратова у Ираку и Авганистану десетари Метју Хетфилд и Дарен Нилсон изгубили живот услед експлозије у куполи тенка "челенџер 2", током вежбе са бојевим гађањем.

Према подацима истраге, двојица војника погинула су због недостатка кључног дела за преусмеравање врућих гасова који настају након опаљења, а који су се вратили назад и запалили експлозивна пуњења. Како се наводи, тај део је био присутан на оригиналном дизајну "челенџера 2" из осамдесетих, али је касније избачен, па је закључак истраге био да се таква трагедија могла догодити "у било ком тренутку од тад".

Британско Министарство одбране саопштило је да је обављен "значајан посао", укључујући механичке промене на топу.

Последњи случај са смртоносним исходом који "Дејли мејл" спомиње догодио се 2022. године, када је потпоручника Макса Џорџа, иначе носиоца краљичине медаље заслужене због постизања најбољег успеха у својој класи на Војној академији у Сандхерсту, прегазило борбено возило пешадије "вориор" које се кретало уназад.

Током истраге откривено је да аларм, који је возачу сигнализирао да ли су задња врата које војници користе за излаз и улаз отворена, постављен на возила ове врсте након сличних несрећа из деведесетих и почетка двехиљадитих, није радио пуне четири године.

Због мртвог угла који онемогућава возачу да види задњи део овог оклопњака, догодило се осам сличних несрећа у којима је између 1998. и 2010. погинуло троје људи. После тога аларм је инсталиран, али истражитељи су открили да он на возилу које је прегазило Џорџа није радио четири године.

Према извештају службене истраге да је овај уређај прописно радио "несрећа се не би ни догодила", а конкретно возило је имало још 24 недостатка и такође није требало бити коришћено. Након ове несреће, МО је саопштило да су "аларми поправљени", као и да су прихваћене све препоруке.

Министарство одбране на саслушању

Пензионисани командант копнених снага британске војске пуковник Ричард Кемп сматра да се из описаних случајева може закључити да постоји немар.

"Министарство одбране треба пажљиво да погледа да ли постоји систематски проблем овде", поручује он.

Бивши припадник елитног САС-а, Енди Мекнаб додаје и да војска има дужност да брине о трупама, те да се ови проблеми морају решити.

"Изгледа да је узрок свега овога у новцу. Међутим, овакви инциденти на крају коштају Министарство одбране много и биће великих захтева за одштету", изјавио је Мекнаб и додао да ово ствара додатне проблеме са регрутовањем, које је довољно тежак процес и без оваквих несрећа.

"Дејл мејл" наводи и да је Извршна управа за здравље и безбедност истражила сва четири инцидента, те да је Министарство одбране упућено на административну процедуру познату као "крунска цензура", због смрти водника Мекелвија. 

У питању је специјална врста саслушања на ком ће МО добити званичну опомену јер је обично имуно на кривично гоњење, а поменута управа наставља истрагу преостала три инцидента.