Свет

Технички проблеми: Како ће (и да ли) НАСА вратити двоје америчких астронаута заглављених у свемиру

Агенција се обратила "Спејс иксу" након што је "Боинг" имао техничких проблема
Технички проблеми: Како ће (и да ли) НАСА вратити двоје америчких астронаута заглављених у свемируGetty © Houston Chronicle/Hearst Newspapers via Getty Images / Contributor

Повратак на Земљу двоје америчких астронаута заробљених на Међународној свемирској станици биће одложен најмање до фебруара због проблема са новом "Боинговом" свемирском летелицом која је требало да их одвезе кући.

НАСА је одлучила да се Сунита Вилијамс и Бери Вилмор врате кући летелицом "Спејс икса", што је њихову осмодневну мисију продужило на осам месеци. Додатни проблем је настао када је компанија Илона Маска и сама пријавила техничке проблеме.

Одлука да се избегне коришћење "Боинговог" "Старлајнера" додатни је ударац за свемирске амбиције компаније која у последње време има озбиљних проблема у комерцијалној авијацији.

Шта је пошло наопако?

Првобитни план је био да "Старлајнер" одвезе Вилијамсову и Вилмора на Међународну свемирску станицу, пристане и затим их врати кући након њихове кратке мисије. Али је НАСА током викенда објавила да ће вратити летелицу на Земљу без астронаута. Ово ће омогућити НАСА и "Боингу" да прикупе више података о "Старлајнеру" без "већег ризика него што је потребно" за његову посаду.

План је осмишљен после вишенедељних напора да се реше проблеми идентификовани током његовог путовања у јуну. Летелица је три пута имала проблеме са цурењем хелијума и пет отказивања система за контролу реакције током приближавања МСС-у, пише "Фајненшел тајмс".

Нови план

Нови план НАСА је да уз помоћ "Спејс иксове" летелице "Драгон". До тада, "насукани" астронаути ће радити заједно са редовном посадом МСС-а. Свемирску станицу снабдевају свемирске летелице са посадом и теретне летелице, од којих је најновија пристала овог месеца.

Проблем је настао када је "Спејс икс" био принуђен да одложи полетање своје капсуле - због цурења хелијума.

Ризици

Путовање у свемир је физички и психички захтевно. НАСА идентификује "пет опасности" са којима се суочава свака мисија на Марс са посадом. То су свемирско зрачење; изолација и затварање; удаљеност од Земље и изазови снабдевања које она ствара; промене у гравитацији и утицај на тело; и одржавање безбедних екосистема у ракетама и свемирским станицама.

Ако се Вилијамс и Вилмор врате како је планирано у фебруару, њихов континуирани боравак неће бити толико дуг. Рекорд у непрекидном времену проведеном у свемиру држи Рус Валериј Пољаков, који је провео 438 дана на руској свемирској станици Мир 1994-95.

Шта све ово значи за "Боинг"?

Одлука НАСА да се обрати Маску представља понижавајући пораз за "Боинг" који је протеклих месеци под интензивним притиском и надзором због проблема са квалитетом и безбедношћу производње комерцијалних авиона.

Одбрамбени и свемирски послови Боинга такође су у финансијским потешкоћама, делом због уговора са фиксном ценом са НАСА и Пентагоном. Компанија је пријавила губитке од 1,7 милијарди долара у 2023.

Мало је вероватно да ће НАСА одустати од "Боинга". Америчка свемирска агенција је дизајнирала свој комерцијални програм пре деценију са циљем да две конкурентске америчке компаније одведу њене астронауте у свемир.

Након што је флота спејс шатлова пензионисана, НАСА је 2014. доделила уговоре "Боингу" и "Спејс иксу" са фиксном ценом за превоз астронаута. Што се тиче терета, "Спејс икс" и "Нортоп Груман" имају уговоре са НАСА за испоруку залиха на МСС.

"Боинг" је историјски играо кључну улогу у свемирским мисијама НАСА са посадом, укључујући слетање "Апола" на Месец.

Од агенције је обезбедио почетни уговор од 4,2 милијарде долара, у поређењу са 2,6 милијарди долара колико добија "Спејс икс". Маскова свемирска компанија касније је преузела и посао снабдевања МСС.

image