Британско министарство одбране у дилеми: Наставити набавку Ф-35 или развој ловца шесте генерације?

Првобитни планови су предвиђали да Велика Британија набави 138 вишенаменских борбених авиона пете генерације Ф-35

Нова лабуристичка влада Велике Британије суочава се са дефицитом од 22 милијарде фунти, што је подстакло спекулације да би потрошња за одбрану могла бити смањена, а ово би могло утицати и на програм набавке борбених авиона пете генерације Ф-35, пише "Нешенел интерест".

Како се наводи, Влада Уједињеног Краљевства наставља да се бави "црном рупом" од 22 милијарде фунти која је откривена након што је лабуристичка партија преузела власт од конзервативаца на прошломесечним општим изборима.

Према писању америчког листа, посвећеност програму набавке америчких летелица је свакако била "колебљива", а Министарство одбране је већ позвало Владу да не прекида програм као једну од мера штедње, упозоравајући да ће то утицати на безбедност земље и истичући да су "милијарде већ потрошене".

"С обзиром на огромна средства која су већ уложена у програм 'Ударна група носача авиона', било би сулудо укинути даља улагања и не обезбедити довољан број авиона са правим капацитетима, јер би цео програм у том случају постао бесмислен", оцењује бивши начелник Генералштаба британске војске Ричард Данат за "Телеграф".

Првобитни планови су предвиђали да Велика Британија набави 138 вишенаменских борбених авиона пете генерације, који би чинили ваздухопловну флоту за њена два носача авиона класе "Краљица Елизабета", али до данас је наручено свега 48 авиона, а испоручено је 34. Један од њих је оштећен док је обављао операције са носача "Краљица Елизабета" у Медитерану 2021. године.

Амерички лист подсећа да су Торијевци претходно преговарали о куповини додатних 27 авиона, који би били испоручени до 2033, а та набавка коштала би Лондон око пет милијарди фунти (6,2 милијарде долара) и сматра се прескупим, упркос томе што присталице програма набавке Ф-35 истичу да су ове летелице набавили савезници у оквиру НАТО-а и партнери на Индо-Пацифику чиме је омогућен висок ниво интероперабилности. 

Извори из британске владе рекли су за "Телеграф", да су остали посвећени програму, али је питање да ли ће премијеров кабинет подржати набавку јер настоји да смањи потрошњу. Према тренутним плановима, предвиђено је да се за седам великих програма набавке помери рок испоруке одложи за годину или више дана.

Са друге стране, "Нешенел интерест" оцењује да би лабуристичка влада могла приморати Министарство одбране да се определи између Ф-35 и авиона будуће (шесте) генерације "темпест", који је део "Глобалног ваздушног борбеног програма" (Global Air Combat Programme), под вођством Велике Британије.

У програму такође учествују Италија и Јапан, а у плану је развој "система састављеног од система", који би укључивао авионе са посадом, подржане флотом беспилотних летелица, што је слично америчком програму "Ваздушне доминације следеће генерације" (Next Generation Air Dominance, NGAD).

Најинтересантнија ствар, наводи амерички лист, је то што док званичници Ратног ваздухопловства САД изражавају забринутост због трошкова НГАД-а, као и сумње у то да ће његова технолошка предност бити на таквом нивоу да би сваки други авион шесте генерације учинио превазиђеним, Велика Британија доводи у питање улагање у авион пете генерације.

Додатно, компанија "БАЕ системи", која ради на развоју "темпеста", истиче да је више од 1.000 снабдевача већ подржало програм ГЦАП, док 3.500 људи већ ради на развоју нове летелице, а још 16.000 радних места у Британији зависи од овог програма. 

Имајући у виду те чињенице, јасно је шта ће се десити – набавка Ф-35 ће бити прекинута, док ће Велика Британија наставити са убрзаним развојем "темпеста", а за лабуристичку владу биће тешко да донесе било какву другу одлуку, закључује амерички лист.