Свет

Успон Страве и Гудридса: Корисници жуде за уточиштем у мору друштвених мрежа

Апликације за вожњу бициклом, читање и ручавање привлаче кориснике који траже "конекцију"
Успон Страве и Гудридса: Корисници жуде за уточиштем у мору друштвених мрежаGetty © Smith Collection/Gado / Contributor

Страва је покренута 2009. године као специјализовани сајт који омогућава бициклистима да бележе километражу. Током пандемије, процветао је у мобилну апликацију која је опслуживала више од 120 милиона спортиста.

Сада та публика види нешто друго у Страви: место за лакши контакт са људима са којима деле интересовања. Све већа привлачност Страве одражава успон платформи заснованих на афинитетима - попут Ледербоксда за љубитеље филмова и Гудридса за љубитеље књига - које пружају уточиште од гиганата друштвених медија, а компанијама нуде нови начин да циљају потрошаче.

Мамути попут Фејсбука и Инстаграма и даље доминирају друштвеним медијима, а "Мета" је пријавила 3,27 милијарди корисника ових апликација у јуну, што је седам одсто више него годину дана раније. Ипак, индустријски аналитичари и академици кажу да сајтови засновани на интересовањима добијају на снази како корисници постају уморни од мега-платформи на којима је све теже повезати се са другима.

"Људи са посла, из ваше породице, људи које сретнете на састанку – одједном су сада део исте публике", рекао је Берни Хоган, ванредни професор на Оксфордском Интернет институту. "Људи би много радије пронашли људе који могу да цене њихово искуство, него оне који би га оспорили", додао је.

Публика на овим "нишним" платформама скочила је током протекле године, показују подаци компаније за тржишно обавештавање "Сензор тауер". У првој половини ове године, Ледербоскд, Страва и апликација за планинарење Олтрејлс забележили су раст месечних активних корисника за 55, 20 и 10 одсто у односу на претходну годину, известио је "Сензор тауер".

То је, пише "Блумбер" резултат пословне стратегије коју је покренуо Редит који се ослања на своје нишне заједнице како би повезао оглашиваче са потенцијалним купцима.

Ледербоксд - у већинском власништву канадског технолошког конгломерата "Тајни" - имао је преко 14 милиона корисника 2024. године, у односу на 1,8 милиона у 2020. Корисници су сви, од филмовила до режишера попут Мартина Скорсезеа.

Олтрејлс је у априлу 2024. године пријавио више од 60 милиона чланова, а прошле године је проглашен за ајфон апликацију године због дизајна прилагођеног кориснику и 450.000 планинарских рута које су одредили корисници.

Предузетници су годинама покушавали да створе "интимније" друштвене мреже или друштвене мреже фокусиране на хоби са различитим степеном успеха. Гудридс, основан 2006. који је Амазон купио 2013. сада има више од 150 милиона чланова. Други, попут друштвене мреже Пат, која је ограничавала колико веза корисник може да има, добили су много пажње и финансирања почетком 2010-их пре него што су се на крају затворили.

Апликације као што је Бели, који рангира ресторане, ослањају се на основне функције друштвених медија као што су вести и могућност лајковања и коментарисања како би подстакли ангажовање корисника. Бели су 2021. године покренули бивши консултанти "Мекинскија" као платформу за људе да прате ресторане у којима су јели. Број корисника апликације порастао је за скоро 2.000 одсто у последње две године, наводе из компаније компанија.

Алекс Скот, 24-годишњи софтверски инжењер из Калифорније, рекао је да смањује употребу великих друштвених медија у корист мањих апликација које су прилагођене његовим интересима. Поред Страве и Гудридса, Скот користи Ледербоксд и Ербадс, виџет за слушање музике који је лансиран крајем 2022. године и који је тренутно на 7. месту у "Епловој" продавници апликација.

"Са овим хоби апликацијама, дружење са мојим пријатељима није догађај", рекао је Скот. "На Инстаграму често објављујете нешто само зато што је то велика ствар, и обично су то људи до којих ми није стало, али са Стравом сте само као: 'Мој пријатељ је отишао на вожњу'."

Апликације засноване на афинитетима нуде природну прилику компанијама да досегну циљну публику, посебно кориснике који су почели да прилагођавају веће платформе, рекла је Карен Норт, професор дигиталних друштвених медија на Универзитету Аненберг. Неке нишне апликације користе маркетиншку прилику: Ледербоксд, на пример, ради директно са филмским студијима и дистрибутерима како би организовао пројекције пре објављивања филма тако што шаље приватне позиве члановима.

Веће мреже попут Фејсбука такође схватају да не желе сви да виде садржај у једном огромном фиду. Фјесбук гура кориснике ка групама као "дестинацији са више интимности и дискусије" од главног фида сајта. Више од 1,8 милијарди људи користи групе на Фејсбуку сваког месеца, а Икс је такође објавио сопствену верзију 2021.

"Фејсбук и Инстаграм су у великој мери трајни јер су постали претраживач за наше друштвене животе", каже Норт. "Али као друштвене животиње, ми на крају желимо да се окупимо око заједничких искустава и заједничких идеја."

image