"Епл" и "Гугл" изгубили кључне спорове у ЕУ

Оба америчка гиганта били су годинама на мети одлазеће европске комесарке Маргрете Вестагер због потеза за које је оцењено да им дају неправедну предност у односу на конкуренцију у различитим доменима

Амерички технолошки гиганти "Епл" и "Гугл" изгубили су две одвојене правне борбе на европском тлу.

Врховни суд блока пресудио је да је "Епл" имао неправедну предност над конкуренцијом због пореских олакшица које је уживао у Ирској. Са друге стране, "Гуглу" је пропала жалба на казну од 2,4 милијарде евра која је изречена након што су европске власти оцениле да је компанија незаконито искористила своју доминантну позицију међу интернет претраживачима како би дала виши ранг својим производима, преноси "Блумберг".

Случај против "Епла" се заснива на пореским споразумима произвођача "ајфона" са ирском владом из 1991. и 2007, који су омогућили компанији да лажно припише профит из Ирске "главној канцеларији" која је "постојала само на папиру", према процени ЕУ, а што је довело до великог смањења пореских рачуна. 

Европски суд правде је у уторак пресудио да пређашња победа "Епла" у оквиру истог случаја на нижем суду треба да буде поништена, пошто су судије неправедно закључиле да су регулатори комисије погрешили у процени. Европска комесарка за конкуренцију Маргрете Вестагер наредила је Ирској да од америчке компаније врати 13 милијарди евра пореских олакшица.

"Блумберг" напомиње да је казна од 2,4 милијарде евра тек прва од три које су изречене "Гуглу", а чија укупна вредност превазилази осам милијарди евра. 

Америчкој компанији је 2018. изречена казна од 4,3 милијарде евра због наводних рестриктивних услова уговора који су спречавали произвођаче мобилних телефона и таблета да додају конкурентске апликације и веб претраживаче уређаје са "Андроид" оперативним системом.

Мање од годину дана касније, "Гугл" је добио казну од 1,49 милијарди евра због спутавања конкуренције у домену реклама путем уговора о ексклузивности за онлајн огласе са својим производом за онлајн претрагу "АдСенс".