Шта се стварно дешава на терену кад Америка уведе царине Кини
У Питсвјуу, Алабама, живи 1.000 људи, постоји продавница, велики број цркава и напуштено железничко складиште. Емпорија, Вирџинија, са 5.500 становника, има казино, тржне центре и стајалишта за камионе. Они су пример заборављених заједница које чине већи део руралне Америке. Али су одличан показатељ дубине економског ривалства између две суперсиле 21. века, САД и Кине.
Ова два града се налазе на супротним странама у дугогодишњој борби таксама за свакодневни производ који је глобалној економији неопходан да би наставила да функционише: транспортне контејнерске приколице.
Питсвју и Емпорија имају фабрике шасија које су их учиниле централним у борби око тарифа на приколице кинеске производње, објашњава "Блумберг".
А царине на кинеску робу су једно од ретких питања око којих се слажу и демократе и републиканци. Економисти, пак, упозоравају да су таксе проблематична мера чију цену плаћају коначни купци.
Фабрика у Писвјуу - "Питс" деценијама производи делове за возила, шасије. Када су се јефтине кинеске шасије појавиле 2018. "Питс" фабрика је затворена а власници су, заједно са још четворо америчких произвођача поднели петицију Вашингтону тражећи "казнене таксе" за шасије произведене у Кини.
За мање од годину дана, америчке компаније су добиле случај. Влада је до маја 2021. финализирала тарифе од више од 220 одсто на кинеске приколице, поред царина од 25 одсто које су биле успостављене током Трампове администрације. Шасија из Кине која је можда продата за 10.000 долара одједном је коштала скоро 35.000 долара. Увоз је стао, остављајући рупу на тржишту баш када је привреди одједном било потребно много више приколица.
Домаћи произвођачи су обећали да ће повећати производњу и запослити стотине нових радника. Камионске компаније и лучки оператери су се у међувремену жалили да нове царине и престанак увоза шасија додатно погоршавају њихове сада акутне проблеме у ланцу снабдевања. Милиони америчких потрошача патили су да би сачували неколико хиљада радних места, жалили су се стручњаци.
Тог октобра, амерички произвођачи шасија преклињали Бајдена да задржи тарифе. Израда приколица у САД требало би да буде национални приоритет, тврдили су, јер је доминација кинеских компанија угрозила економску безбедност.
Деловало је да ће се "Питс" опоравити, али...
Кинеска компанија ЦИМЦ отворила је фабрику у Еморији 2015. како би "покрила" источну обалу САД. Када су царине уведене, преминеновала је компанију у ЦИЕ и уложила више од 20 милиона долара у изградњу ланца снабдевања који није повезан са Кином. Шасије су се правиле на Тајланду од челика из Европе и Јужне Кореје и потом уграђиване на возила у Кентакију.
Фирма је до 2023. запошљавала 400 људи.
У међувремену, "Питс" се окренуо приватној вијетнамској фирми "Труонг Хај" која производи аутомобиле, аутобусе, камионе за "Кију", "Мазду" и "Пежо".
Када су истиснули кинеске шасије са тржишта, "Питс" се нашао суочен са наруџбинама и поручио 18.000 шасија од свог вијетнамског партнера.
Испоставило се да су оне направљене од челика из Кине. ЦИЕ је то сазнао и поднео тужбу и "Питс" је добио рачун од више десетина милиона долара на име такси за шасије које су увезли. Фабрика, која је профитирала од протекционизма, сада је платила цену.
Иста коалиција компанија која је тражила увођење такси против Кине, сада је поднела тужбу против ЦИЕ.
Испоставило се да је тајландска фабрика параван кинеске компаније. Уследила су отпуштања у ЦИЕ, преполовљена производња и милионе које треба платити.
Другим речима, стотине америчких породица остало је без свог парчета хлеба.