Где год да постоје санкције постојаће и кријумчари, а западне рестрикције уведене против Русије нису изузетак. У свету у коме се сви комерцијални бродови могу пратити из сателита то је значајно теже, али не и немогуће, па руским бродовима није требало много времена да пронађу начин заобилажења својих аутоматских идентификационих система за навигацију (АИС).
Као пример може се узети руски брод "Капетан Шчемилкин", који је 4. децембра испловио из Истанбула и упутио се ка руској црноморској луци Новоросијск. Путујући брзином од 4,2 чвора у правцу североистока, он је требало да пристигне на дестинацију два дана касније. Ипак, подаци са сајта за праћење локације бродова Marinetraffic.com показују да се он 10. децембра још налазио у Црном мору, недалеко Кримског моста, преноси "Форин полиси".
Очигледно објашњење за овако чудно кретање руског брода је манипулација аутоматским идентификационим системом који се користи како би други бродови могли да знају где се који налази. Последњих деценија, поседовање АИС-а је постало обавезно за скоро све трговачке и путничке бродове који плове морима и океанима, пише амерички лист.
Овај систем, такође, помаже властима држава да прате кретање бродова у својим територијалним водама. Заправо, АИС своје зачетке има у инциденту "Ексон Валдез", када је крајем осамдесетих година изливање нафте из једног америчког танкера изазвало еколошку катастрофу у водама недалеко од Аљаске, што је америчке власи убедило да је неопходан бољи систем за праћење бродова.
Од тог тренутка, АИС је постао незаобилазан извор информација за посаде бродова, компаније за превоз робе, поморско-обавештајне фирме, али и државне власти.
Ипак, неки не желе да локација њихових бродова буде позната. Док у појединим случајевима, услед неповољних временских услова или лоше мрежне покривености, АИС може да закаже, постоји разлог за сумњу да многи бродови своју локацију сакривају намерно, најчешће како би заобишли санкције. Ова тактика увелико је позната државама попут Ирана и Северне Кореје, наводи "Форин полиси".
Неки покушавају и да манипулишу локацијом бродова, односно да пријаве једну, а заправо користе другу путању, за шта овај амерички лист оптужује "Капетана Шчемилкина". Кретање тог брода која је забележио АИС наводно се не поклапа са сателитским снимцима његове путање, објавила је организација за праћење рибарских бродова "Глобал фишинг воч".
Чак и бродови који покушавају да прикрију или измене своје путање морају да укључе своје навигационе системе када пролазе кроз прометне водене путеве, попут Ормуског мореуза или Ламанша. "Бродови који не користе исправан АИС на прометним пловним путевима по дефиницији повећавају ризик од судара, а и друга пловила и обалска стража би могле да их виде", рекао је поморски аналитичар Кормак Мекгари, за "Форен полиси". "Али у мање прометним водама, могу наставити да прикривају своју локацију."
Северна Кореја је последњих година постала светски лидер у маскирању кретања својих бродова. Њихове поморске субверзије не престају само на обмани АИС-а: "Они ће се отарасити старог брода, али ће задржати његову регистрацију (у Међународној поморској организацији). Затим санкционисаном броду дају име и регистарски број тог старог пловила, како би добио његов идентитет. То је као као када би шпијуни на тајном задатку преузели идентитет преминуле особе", објашњава сарадник Института за војну службу Уједињеног Краљевства Џејмс Бирн.
Оваква пракса несумњиво може бити опасна по безбедност бродова током пловидбе у слободним морима, али државе на удару санкција често немају могућности да на други начин набаве неопходну робу из увоза. Што више санкција западне владе буду уводиле Русији, то ће више флота бродова попут "Капетана Шчемилкина" расти, закључује амерички часопис.