Судећи према писању азијских медија, попут "Јурејжан тајмса" и "Саут Чајна морнинг поста", Кина је начинила технолошки искорак од седам миља у области развоја радара, а у томе јој је припомогао рад једног Србина.
"Године 1991, када се свет још колебао крајем Хладног рата, Горан Живановић, информатичар у Београду, тада главном граду Југославије, изумео је нову методу за откривање скривених цикличних фреквенција у електромагнетним сигналима. Након објављивања овог алгоритма, Живановић је нестао из академске заједнице, а Југославија се распала годину дана касније. Његов рад задобио је мало пажње, а последњих 15 година ниједан западни научник није цитирао његове чланке", наводи "Саут Чајна морнинг пост".
"Али", додаје лист, "у Кини је Живановићева идеја веома поштована и широко примењена у областима као што су радари, комуникације и сонари. Револуционарни кинески радар, који су развили кинески научници, наводно може да открије и прати америчке Ф-22 стелт борбене авионе користећи сигнале кинеског навигационог сателитског система "Бејдоу".
Кинеска глобална навигациона мрежа сателита "Бејдоу" поседује скоро двоструко већи број сателита од Џи-Пи-Еса. Када сигнали са кинеске навигационе мреже наиђу на стелт авион, они се преламају, стварајући јединствене "одјеке" на основу којих је наводно могуће прецизно идентификовати тип летелице и њену позицију.
И то није све.
Употребом једноставне пријемне антене, радар наводно лако може да буде постављен било где. Притом, уређај наводно не емитује сигнале који би могли открити његову позицију.
"Осим тога, уколико би 'Бејдоу' заказао, систем може да мења фреквентне опсеге и да користи Џи-Пи-Ес, европски 'Галилео' или руски ГЛОНАСС, обезбеђујући несметан рад", наводи лист "Саут чајна морнинг пост".
Рецензирани научни рад на ову тему објављен је, према писању "Саут Чајна морнинг поста", у часопису "Џорнал оф нешнал јуниверзити оф дифенс анд технолоџи".
"Процењени подаци о перформансама сугеришу да би ова технологија могла да буде примењена и на откривање осталих стелт авиона, као што је Ф-35", наводи лист, уз напомену да је Кина разместила велики број антистелт радара дуж своје обале и на својим ратним бродовима.
Лист "Саут Чајна морнинг пост" констатује да су ови радари технолошки сложени и да су доступни само за неколико моћних земаља.
"У мањим земљама, као што су Јемен, Сирија и Либан, западни стелт борбени авиони могу слободно да долазе и одлазе, са мало бриге да буду примећени", наводи лист, уз напомену да би нови "Бејдоу" радар антистелт технологију могао учинити доступнијом.
Лист се приликом навођења ових информација позвао на Вен Јуанјуан, инжењерку у Националној лабораторији за свемирске микроталасне комуникације у Сијану.
Према њеним речима, систем може да функционише у свим временским условима и употребљив је чак и за мале циљеве са врло слабим радарским одразом.
Тим који је предводила Вен само је надоградио оригинални алгоритам и Живановићеве идеје, како би омогућио његову примену у детекцији скривених сигнала мета, уз напомену да кинески научници развијају и друге методе за детекцију стелт авиона, као што су дуготаласни сигнали које може рефлектовати јоносфера, зрачење које производе "Старлинк" сателити, па чак и електромагнетни таласи које емитују радари из америчких војних база.
"Неки кинески комерцијални сателити, оснажени вештачком интелигенцијом, такође су открили и пратили борбене авионе Ф-22 како лете кроз облаке. Сједињене Државе мењају своју азијско-пацифичку стратегију како би се супротставиле брзом напретку кинеске војне технологије и способности. У јуну је америчка војска најавила пребацивање око 10.000 војника из својих војних база у Јапану на Гуам и Хаваје, локације подаље од Кине", наводи лист.