Свет

Како је политика "Мекдоналдса" постала глобална

Од Доналда Трампа и Камале Харис до Кеми Баденох из Велике Британије, политичари журе да пригрле бургер
Како је политика "Мекдоналдса" постала глобална© Tanjug/Doug Mills/The New York Times via AP, Pool

Политичари воле "Мекдоналдс".

У недељу је амерички председнички кандидат Доналд Трамп радио у једном огранку гиганта брзе хране у Пенсилванији, колебљивој држави.

"Мек-ентузијаста" који увек бира два "биг мека", два "филе-о-фиша" и чоколадни млечни шејк, Трамп је једном приредио прославу у Белој кући за фудбалере са колеџа и послужио их "Меком".

У ресторан у Фестервилу, бивши председник није отишао протеклог викенда само да би се дружио Роналдом Мекдоналдом. Посета је имала двоструку сврху: доказивање Трамповог афинитета према бирачима провођењем времена у омиљеном америчком ресторану и подбадање ривалке Камале Харис која тврди да је као млада радила у "Меку".

Компанија није могла да пронађе никакве податке о њеном запослењу, али је зато њена другарица потврдила за "Политико" да су обе радиле у ресторану у Аламети, Калифорнија 1983. из касе, за фритезом и сладолед машином.

"То смо ми обични људи урадили", рекла је Камалина другарица.

Упитан зашто је Трамп желео да служи помфрит, његов помоћник Џејсон Милер је рекао: "Зато да бар један кандидат у овој трци може да каже да је радио у Мекдоналдсу".

Од када је изабрана за кандидата, њени савезници играли су на карту обичне девојке из народа која је, као и велики број Американаца, радила у "Меку".

Бивши председник Бил Клинтон, који је и сам својевремено водио кампању у "Мекдоналдсу", рекао је на Националној конвенцији Демократске странке да ће "Камала оборити његов рекорд као председника који је провео највише времена у 'Мекдоналдсу'".

"Можете ли да замислите Доналда Трампа како ради у 'Мекдоналдсу'", упитао је Тим Волц, избор Харисове за потпредседника. "Не би могао да покрене ту проклету 'мекфлари' машину да му живот зависи од тога."

Трк у Мек

Зашто политичари форсирају своје везе са фастфуд гигантом? И зашто баш "Мекдоналдс", а не "Пица хат" или "Бургер кинг".

"То се види као скраћеница за: Ја сам мушкарац или жена из народа. Нема чега да се стидим, управо супротно - то говори да сам спреман да вредно радим. Ја сам као и сви други", објаснила је "Политику" Натали Кирби која је шест година била ПР "Мекдоналдса" у Великој Британији, а пре тога је радила за Конзервативну партију као помоћница Вилијама Хејга када је он био лидер странке.

Јер рад у "Мекдоналдсу" је оно што су обични амерички људи радили - и раде. Сваки осми грађанин САД је у неком тренутку радио испод "златних лукова", превртао хамбургере, солио помфрит и састављао "хепи мил". Сваки 13. Американац данас ће јести у Мекдоналдсу.

Да ли то значи да ће се осећати блиско са политичарима који су радили или само воле "Мек"? Изгледа да и Харис и Трамп мисле тако.

Преко баре, у Британији, Кеми Баденох, фаворит у трци да постане следећи лидер Конзервативне партије, такође је причала о томе како је радила у "Мекдоналдсу" у ресторану у јужном Лондону док је била у средњој школи.

"Одрасла сам у породици средње класе, али сам постала радничка класа када сам имала 16 година и радила у 'Мекдоналдсу'", рекла је за "ЏиБи њуз", "Знам колико тамо има самохраних родитеља, који раде како би саставили крај са крајем. Тај посао је отрежњујућ", додала је.

Док амерички политичари настоје да докажу своју "суштинску припадност Америци" када говоре о "Мекдоналдсу", потенцијална лидерка торијеваца износи нешто другачију поенту.

Баденокова је одрасла у просперитетној породици у Нигерији, која је осиромашила због промене политичке ситуације у тој земљи, и дошла је у Уједињено Краљевство са само 100 фунти у џепу.

"Оно о чему посебно говори јесте чињеница да је морала да чисти тоалете", рекао је неименовани сарадник Банедохове. "Био је то веома формирајући тренутак за њу. Желела је да извуче најбоље од себе, како не би морала поново да чисти тоалете."

"Када Трамп дели хамбургере и помфрит, то је нешто другачије. Он се повезује са гласачима наглашавајући суштински комад американе. Када Кеми то помиње, она говори о томе да је морала да чисти тоалете. Све што је јела су хамбургери, јер је тако морала да се храни."

И у Европи, чини се да "Мекдоналдс" проживљава тренутак у политичким круговима. Белгијска европосланица Асита Канко објавила је своју фотографију на Иксу како држи кесу из "Мека" уз коментар: "Само сам гладна. Није у питању кампања или тако нешто."

Став корпорације "Мекдоналдс" је да њихови бургери нису политички. "Ми нисмо црвени или плави – ми смо златни", поручили су из дирекције.

Можда то и мисле, али то не значи да "Мекдоналдс" није политизован. Интересантно је да се, неколико дана после Трамповог рада за фритезом у Пенсилванији, појавила вест да је епидемија ешерихије коли која је довела до најмање једног смртног случаја повезана са "Мекдоналдсовим" хамбургерима.

Амерички центри за контролу и превенцију болести саопштили су да је пријављено 49 случајева ове епидемије повезане са "Мековим" бургерима у 10 држава. Десет особа је хоспитализовано.

Компанија је привремено укинула из своје понуде бургер од "четврт фунте" из ресторана у Колораду, Канзасу, Јути, Вајомингу, Ајдаху, Ајови, Мисурију, Монтани, Небраски, Невади, Новом Мексику и Оклахоми.

Године 1996, писац Томас Л. Фридман је поставио оно што је постало познато као "Теорија о превенцији сукоба златних лукова", која се може сажети у тезу да земље које имају "Мекдоналдс" неће заратити једна против друге, оног тренутка када свака отвори свој.

Фридман је сугерисао да тамо где је глобализација довела економски развој у земљи на место да се исплати отварање "Мекдоналдса", онда ће тамошњој новој средњој класи бити у интересу да одржи статус кво и избегне сукобе.

Деценију пре теорије златних лукова, часопис "Економист" је представио "биг мек индекс", којим се вредност валуте процењује у односу на цену "биг мека" у локалном "Мекдоналдсу".

Другим речима, "Мек" је симбол самог капитализма, који шири амерички сан на глобалној сцени.

image