Министри одбране Хрватске и Немачке, Иван Анушић и Борис Писторијус су 28. октобра у Берлину потписали писмо намере о испоруци старих хрватских тенкова и оклопних возила Украјини у замену за модерније немачке тенкове "леопард 2А8" у сврху изједначавања стандарда унутар НАТО-а.
"Хрватска је показала спремност да Украјини пошаље 30 тенкова и 30 оклопних возила, док у подршку Украјини спада и слање муниције. Немачка ће дати финансијску подршку том пројекту", рекао је Писторијус након састанка, преноси Хина.
Према његовим речима, Хрватска ће радити на модернизацији свог наоружања и за те потребе набавиће немачке тенкове "леопард СА8". У саопштењу немачког министарства се наводи да ће финансијска подршка Немачке пројекту слања хрватских тенкова и оклопних возила послужити као темељ за набавку немачких тенкова "леопард 2а8".
"Договорили смо замену наше технике за западну технику: 30 борбених тенкова М-84 и 30 борбених возила пешадије М-80 биће до краја године упућено у Украјину. Немачка ће ову испоруку узети као аванс за набавку до 50 тенкова најновије генерације 'леопард 2А8', а који ће почети да се израђују и испоручују у Хрватској", рекао је Анушић и додао да се прве испоруке немачких тенкова очекују 2026. године.
Истовремено, немачка одбрамбена компанија "Рајнметал" и хрватска компанија за роботику ДОК-ИНГ потписали су споразум о формирању заједничког предузећа ради развијања сувоземног беспосадног возила чији би задатак био да прати тенкове на бојном пољу и преузме задатке као што су чишћење терена од мина, ПВО или извиђање.
"Стара прича Ивана Анушића"
Према мишљењу војног аналитичара Андреја Млакара, вест о хрватској набавци "леопарда" и испоруци сопствених тенкова Украјини није никаква новина.
"То је стара прича будући да је хрватска још прошле година требала да учествује у ремонту тенкова. Taчније ти тенкови (М-84) се ремонтују у хрватском 'Ђури Ђаковићу' и овај процес је приведен крају, јер су ти тенкови требали бити испоручени Украјини", изјавио је он и додао:
"Тада се говорило и о кувајтским тенковима, али су због смрти тадашњег емира, његови наследници зауставили испоруку 149 тенка М-84 из Кувајта."
Како наводи Млакар, сарадња Хрватске и Немачке по питању оклопних возила има два нивоа.
"Први је да ће 'Рајнметал' заједно са хрватском приватном компанијом ДОК-ИНГ производити возила за чишћење мина, јер је хрватска фирма већ слала уређаје за разминирање Украјини и конструисала слична возила. Због тога су их Немци запазили и од њих тражили да успоставе заједничку сарадњу", рекао је он.
Други ниво сарадње, огледа се у "потреби и потајној жељи Ивана Анушића да хрватска коначно добије тенкове западне производње и комплетно се преоријентише са источне технике, али да заузврат хрватски тенкови заврше у Украјини".
"Анушићу је Србија константно у фокусу. Он не јача хрватску војску због НАТО-а, већ због Србије. Тако се у близини границе са Србијом обнављају касарне и оспособљавају механизовани батаљони", казао је Млакар.
Проблеми за Хрватску и Украјину
Према доступним подацима, Хрватска располаже са око 75 тенкова М-84 и око 100 БВП М-80. Према речима саговорника РТ Балкан, од тих 75 тенкова, већина су у верзији М-84А4 "снајпер", док је присутна и неколицина модификација Т-72, као и оних првобитно намењених Кувајту.
Од укупних бројки, као што је већ поменуто, Загреб ће испоручити по 30 тенкова и БВП-ова, "који им више не требају јер имају америчке 'бредлије'", док ће заузврат добити 50 "леопарда 2а8".
Према речима нашег саговорника, М-80 је већ требало да се испоручи Украјини, али се возила ове врсте које је послала Словенија нису баш добро показала у зони СВО.
"Главни проблем за Хрвате је што серијска производња верзије А8 и даље није покренута. Постоји прототип који се шета од сајма до сајма. Иначе сваки 'леопард 2а8' по посебној цени са сајма наоружања 'Еуросартори' кошта око 30 милиона долара", наводи Млакар.
Стога ће најсавременија верзија "леопарда" бити велики залогај за хрватску војску.
"'Леопард 2а8' ће бити велики залогај за њих због логистике и због посада које ће имати проблеме јер су навикле да раде на М-84. Осим тога 50 тенкова није довољно за било шта", оцењује он и додаје:
"Други проблем је што ће поред испоруке својих возила морати да доплате, јер је цена једног М-84 око милион до милион и по долара, док један 'леопард' кошта 30 милиона и то само тенк."
Млакар истиче и да приликом куповине тенкова, мора да се има на уму набавка резервних делова и муниције за наредних 10 година. Затим симулатора, тј. тренажера, што значи да би коначна цена могла да изађе на око 50 до 60 милиона по комаду.
"Хрвати купују тенк и резервне делове за тенк који није одмакао од прототипа, тако да ће проћи још доста времена пре него што им 'леопарди' стигну", рекао је он.
Са друге стране, Украјина ће, уколико добије хрватске тенкове, имати проблеме другачије природе, који су до изражаја дошли још 2022. године када је Словенија хтела да испоручи своје М-84.
"У априлу 2022. године у Кијев је послат уређај, односно систем управљања ватром 'омега 84', које Хрвати и Словенци имају у својим тенковима, а развила га је словеначка 'Искра'. Међутим, украјинске посаде имале су великих потешкоћа са тим системом јер нису биле навикнуте на сложене операције и радње које су морале да се изведу, да би тенк могао да се користи", наводи Млакар и додаје:
"Иначе, тенк М-84 има око 200 оригиналних делова и унутра се потпуно разликује од Т-72. Посаде које су радиле на Т-72 су морале да се навикавају. Тачније, возачи нису имали проблема, али су нишанџије и командири због поменутог уређаја итекако имали."
Према његовом мишљењу, исти ће бити случај са хрватским тенковима, али се у тренутној ситуацији "поклону у зубе не гледа".