Свет

Војска САД одлаже развој система за нове "абрамсе"?

Пентагонов документ, који је састављен 11. септембра, не каже тачно када се очекује да почне рад на интегрисаном систему основног борбеног тенка, ако већ није, а вреди подсетити да је фискална 2025. година почела првог октобра
Војска САД одлаже развој система за нове "абрамсе"?Getty © Beata Zawrzel/NurPhoto

Војска САД одложила је почетак рада на новом интегрисаном систему активне заштите и систему за аутоматско пуњење који су предвиђени за нову верзију тенка "абрамс", под ознаком М1Е3, пише порта "Вор зоун".

Подсећања ради, Оружане снаге САД су прошле године објавиле информацију да одустају од планова за још једну надоградњу М1 у корист "већих измена дизајна, фокусираних на нове могућности, смањење тежине и повећање економичности потрошње горива".

Објављивање одлуке "да се почетак развоја интегрисаног система основног борбеног тенка, који је посебно фокусиран на израду система аутоматског пуњења и система активне заштите одложи до почетка фискалне 2025. године", укључено је у буџетски документ Пентагона који детаљно описује различита "репрограмирања".

Пентагонов документ, који је састављен 11. септембра, не каже тачно када се очекује да почне рад на интегрисаном систему основног борбеног тенка, ако већ није, а вреди подсетити да је фискална 2025. година почела првог октобра.

Како наводи амерички портал, два поменута система су дубоко интегрисана у дизајн нове верзије "абрамса" и представљају кључне елементе будућег М1Е3.

Замена за израелски "трофеј"

Америчка војска тренутно на најсавременијим верзијама "абрамса" у оперативној употреби СЕПв3 користи систем активне заштите "трофеј" израелске производње. 

Ради се о "hard-kill" систему, који се састоји од: радара са сензорима за откривање надолазеће претње који покривају опсег од 360 степени; и диспенсера са пуњењима налик сачми намењеним за уништавање пројектила усмерених ка возилу, када се приближе на растојање између 10 и 30 метара.

Међутим, проблем са "трофејем" јесте у његовој тежини и димензијама које доводе до повећања силуете тенка, али и потрошњи велике количине електричне енергије, због чега се често захтева уградња помоћног агрегата. То је уједно и разлог због чега је Војска САД одустала од интеграције ових система на оклопна возила "страјкер".

Са друге стране, нови систем активне заштите за М1Е3 је оптимизован и интегрисан у укупан дизајн тенка, што ће отклонити проблеме израелског "трофеја".

"Вар зоун" напомиње да ће ови системи све више добијати на значају услед проширеног спектра претњи са којима се тенкови сусрећу на модерном бојном пољу, укључујући и мале дронове.

Промена традиционалног дизајна?

Аутоматски механизам за пуњење топа тенка је карактеристика коју је америчка војска традиционално избегавала, а ово је једна од кључних карактеристика новог "абрамса".

"Да ли тражимо аутоматске системе пуњења за тенк како би потенцијално смањили величину посаде или омогућили члановима да обављају различите задатке? Кратак одговор је апсолутно, да", рекао је бригадни генерал Џефри Норман и додао: "Како ће то решење изгледати, показаће један од серије експеримената који су у току".

Уградња овог механизма омогућиће да тенком управљају само три особе, уместо четири што је случај са досадашњим верзијама "абрамса". То такође значи и отварање могућности за значајне промене у унутрашњем и спољашњем дизајну тенка, посебно када је у питању купола, што може допринети смањењу силуете и тежине возила.

Вреди напоменути да су аутоматски системи пуњења развијани за "абрамс" и у прошлости, али до данас нису интегрисани ни у једну варијанту тенка у употреби. Истовремено ову врсту механизама за пуњење користе руски тенкови попут Т-72, Т-80, Т-90, јапански "тајп 90" и "тајп 10", затим кинески "тајп 96" и "тајп 99", јужнокорејски К2 "црни пантер", француски "леклер" и многи други тенкови.

image