Криза у ауто-индустрији не важи и за – менаџере
Док немачка аутомобилска индустрија најављује отпуштање радника и затварање појединих погона, криза не важи и за менаџере.
Како пише "Дојче веле", шеф "Фолксвагена" Оливер Блуме најплаћенији је менаџер у 2023. години. Његова годишња плата је 10,3 милиона евра. А, ова сума довољна је да се изгради фабрика и започне производња ауто-делова за исте те аутомобиле.
И не само што је Блуме најплаћенији менаџер у Немачкој, већ је први шеф неке ДАКС фирме чија ја годишња плата прешла границу од 10 милиона евра. Иначе, ДАКС је индекс који мери кретање највећих компанија на немачком тржишту акција.
Иза менаџера "Фолксвагена" налази се Бјорн Гулден из "Адидаса" са годишњим примањима од 9,2 милиона евра, док је треће место заузео Кристијан Севинг из Дојче банке са девет милиона евра, наводи студија Удружења за заштиту инвеститора DSW.
"Менаџери највећих немачких фирми зарадили су рекордне суме, упркос томе што привреди лоше иде, а делом и фирмама које воде", пита се "Дојче веле" како је то могуће, а преноси Танјуг.
Зараде чланова управа компанија које су на немачкој берзи у пословној 2023. години порасле су у просеку за 11 одсто и достигле рекордних 2,65 милиона евра, показује студија једне ревизорске компаније. Том приликом анализирана је укупна директна зарада, која укључује фиксну плату и бонусе за чланове одбора који су били на функцијама током целе пословне године.
Међутим, тај просек се односи на све фирме које су обухваћене индексима немачке берзе – највећих 160.
"То је немачка прва лига, и представља 80 одсто тржишне капитализације компанија које се котирају на берзи у Немачкој", напомиње "Дојче веле".
ДАКС индексна породица укључује и друге индексе као што су МДАКС (средњи ДАКС), који обухвата следећих по величини 50 компанија, и мали ДАКС (СДАКС), који укључује још 70 већих компанија.
Тако директори компанија из ДАКС-а зарађују просечно 5,7 милиона евра, док директори компанија из МДАКС-а зарађују 3,5 милиона евра. У малом ДАКС-у и плате директора су најмање - 2,1 милион евра годишње.
Али, у међународном контексту зараде водећих менаџера немачких концерна са просечном платом од 5,7 милиона евра су сита у поређењу са водећим менаџерима у САД, Француској и Швајцарској. Тако, најплаћенији су директори у Америци – њихова годишња просечна зарада је 24,2 милиона евра. Највиша примања имао је шеф "Епла" Тим Кук – чак 58,4 милиона евра. А то су му, како је указала извршна директорка Удружења за заштиту инвеститора и стручњак за зараде Кристијана Холцл, скоро преполовљена примања у односу на 2022. годину.
На другом месту је извршни директор "Мајкрософта" Сатја Надела са 44,8 милиона евра, док је шеф "Сејлесфора" Марк Бениоф зарадио 36,6 милиона евра.
Када се погледа ситуација у Европи, види се да немачки менаџери, нису ни близу врху када су у питању примања. Водећи менаџери фирми на француској берзи ЦАЦ 40 зарађују у просеку 6,9 милиона евра, а они на швајцарској СМИ 7,6 милиона евра.
Најплаћенији менаџер у Европи тренутно је председник управног одбора софтверске компаније "Dassault Systèmes" Бернар Шарл, који је прошле године зарадио 46,7 милиона евра.
У одбрану преплаћеног шефа немачке посрнуле фабрике аутомобила стоји да је Блуме по висини плате тек на 12. месту у Европи, иако је менаџер највеће европске фирме и највећег произвођача аутомобила на свету. Наиме, "Фолксваген" је 2023. продао возила у вредности од 323,3 милијарди евра.