Кина и ЕУ постижу договор о царинама на електричне аутомобиле?
Кина и Европска унија (ЕУ) ускоро би могле да пронађу алтернативно решење у вези са додатним царинама на увоз кинеских електричних аутомобила, преноси лист "Чајна дејли", позивајући се на изјаву Бернда Лангеа, председника Комитета за међународну трговину Европског парламента, који је немачком телевизијском каналу Н-ТВ у петак рекао да су Брисел и Пекинг близу постизања договора у којем би Кина пристала да понуди електрична возила на тржишту ЕУ по минималној цени, иако није изнео детаље овог аранжмана.
"Перспектива постизања алтернативног решења у вези са увођењем додатних царина на кинеске електричне аутомобиле у ЕУ пружиће потребну заштиту како би се избегло ескалирање трговинских тензија између ова два економска гиганта", преноси "Чајна дејли" став неименованих кинеских аналитичара.
Осим тога, лист наводи и да се Кина и ЕУ приближавају компромису по питању царина и да то не би користило само индустрији електричних возила са обе стране, већ би, како је наведено, допринело и ширем билатералном економском односу Кине и ЕУ.
Подсетимо, ЕУ је 29. октобра увела додатне царине на увоз кинеских електричних аутомобила. Овој одлуци ЕУ претходила је вишемесечна истрага, спроведена због наводне сумње да Кина на недозвољен начин субвенционише производњу електричних аутомобила.
Додатне царине на увоз кинеских електричних аутомобила уведене су до стоопе од 35,3 процента на период од пет година. Поменуте додатне царине уведене су уз задржавање стандардне царине од 10 процената.
Упркос овом у јавности непопуларном потезу ЕУ, технички тимови Пекинга и Брисела одржали су, од 2. до 7. новембра, 5 рунди преговора у Пекингу, а потом су додатно разговарали и онлајн, посредством видео линка.
Према могућем аранжману, који је поменуо Бернд Ланге, Кина би пристала на обострано прихватљиву извозну цену и количину својих електричних возила, у замену за укидање додатних царина у ЕУ.
Извор упознат са ситуацијом рекао је раније овог месеца за "Чајна дејли" да су Кина и ЕУ постигле "технички консензус" након поменутих преговора, посебно у вези са оквиром за споразум о обавезним ценама и имплементационим механизмом.
"На основу напретка, обе стране су изразиле спремност да се усредсреде на преговарање о питањима у вези са њиховим кључним интересима и постигну узајамно користан договор", навео је извор "Чајна дејлија".
Лист наводи да ни Европска комисија, ни Министарство трговине Кине нису коментарисали Лангову изјаву.
"Уколико буде финализован, договор би могао да задовољи захтеве ЕУ у погледу заштите свог аутомобилске сектора, док би истовремено спречио наметање високих царина на кинеске увозне електричне аутомобиле", рекао је Санг Бајчуан, декан кинеског Института за међународну економију на Универзитету међународних пословања и економије.
Споразум о обавезним ценама могао би да пружи привремено олакшање за европске произвођаче аутомобила, али је Санг Бајчуан нагласио да изградња "локалног вредносног ланца" који би заиста подржао одржив раст европске индустрије електричних возила представља дугорочну тежњу.
"Једноставно сузбијање снабдевања из Кине није излаз", рекао је Санг, додајући да европске компаније треба да процене своју конкуренцију и сарадњу са кинеским фирмама на смиренији и рационалнији начин.
"Према извештају Међународне агенције за енергију из априла, Кина тренутно доминира ланцем снабдевања батеријама, са готово 85 процената глобалних капацитета за производњу батеријских ћелија", подсећа лист "Чајна дејли".
Цуеј Хунгђијан, директор Центра за студије Европске уније и регионални развој на Пекиншком универзитету страних језика, изјавио је овим поводом да изјава поменутог званичника ЕУ показује жељу да се постигне консензус са Кином, у што краћем року.
Логично је претпоставити и да ЕУ и те како има разлога да што пре релаксира своје веома затегнуте трговинске односе са Пекингом, након смене у Белој кући. Ескалација трговинских тензија са Пекингом Бриселу би лако могла да нанесе веома тешке економске последице, док би, такорећи у исто време, Брисел могао да се нађе на мети нових економских притисака, чак и санкција нове америчке администрације.
У исто време, кинеска влада, у складу са властитим прописима, уводи привремене антидампиншке мере на одређене увозе брендија из ЕУ, како је најављено почетком октобра, а у току су и антидампиншке истраге у вези са увозом свињетине, нуспроизвода од свињетине и млечних производа из ЕУ.
Поред тога, кинески званичници разматрају увођење виших царина на увоз возила са моторима великог обима на фосилна горива из ЕУ.
Стога, нека врста компромиса на плану додатних царина уведених на увоз кинеских електромобила добро би дошла пре свега ЕУ, а тек потом Кини која у тој врсти трговинског неспоразума није ни желела да учествује.