Кинези улазе у годину змије: Нове космичке мисије и возови од 450 километара на час
Двадесет деветог јануара ступићемо у годину змије, према кинеском лунарном календару.
Поклоници кинеског зодијака сматрају да ће то бити година мудрости и промена у нашим животима. Змија је симбол мудрости, сналажљивости, али и стратегијског промишљања.
Кинези годину змије повезују и са препознавањем прилика које остали не уочавају, па је ову годину могуће посматрати и као прилику за доношење важних, али притом промишљених одлука.
Година змије претпоставља равнотежу између промишљања и акције, сугеришући нам да нагле одлуке могу да донесу значајне проблеме.
За Кинезе је симбол змије повезан и са духовном изградњом личности, па ће нова година бити прилика и да скромно преиспитамо властите личности и поступке.
Како су Кинези искористили протеклу годину змаја
Предстојећи кинески новогодишњи празници прилика су да сагледамо како су Кинези искористили стару, годину змаја.
Прелиставајући код нас незабележене или слабо примећене вести, најпре можемо констатовати да су Кинези лане сустигли САД по неколико значајних параметара развоја, на пример по критеријуму издвајања за истраживања и развој.
Током 2024. године, Кина је у сврхе властитог развоја уложила 3,6 билиона јуана, односно око 500 милијарди долара, чак 8,3 одсто више у односу на 2023. годину.
Трошкови истраживања и развоја чинили су 2,68 одсто бруто домаћег производа земље, што је повећање од 0,1 процентних поена у односу на 2023. годину.
У исто време, у кинеским градовима је током 2024. године отворено 12,56 милиона нових радних места, што значи да Кина, упркос економским изазовима са којима се суочава, наставља вишедеценијски темпо отварања десетак милиона радних места годишње.
Вреди истаћи и да је лане укупна вредност кинеске спољне трговине износила 43,85 билиона јуана, односно око 6 билиона долара, док је вредност америчке спољне трговине прошле године износила око 5,2 билиона долара.
Кина, судећи према најновијим подацима, корак по корак, сустиже САД по свим економским параметрима.
У Кини је лане порастао и број новорођенчади, након седам узастопних година опадања. Рођено 9,54 милиона беба, што је повећање од 520.000 у поређењу са 2023. годином.
Кина је традиционално друштво, па је томе, свакако, допринела сама година змаја, за коју се, будући да је најсрећнија према кинеском зодијаку, верује да је најпогоднија за рађање, али су повећаном броју порођаја свакако допринеле и нове мере кинеске владе за подстицање наталитета, имајући у виду да кинеско друштво убрзано стари.
У исто време, Кина је лане наставила да спроводи мере такозване "сребрне економије" која је усмерена на сектор бриге и заштите најстаријих особа.
Настављена улагања у урбане зоне, кинески возови кретаће се 450 километара на час
Кина је, према подацима које је објавила Кинеска медијска група, током 2024. године покренула више од 60.000 пројеката урбане обнове, у оквиру политике која за циљ има трансформацију градова у отпорнија и “интелигентнија” подручја.
Ови пројекти су, према истом извору, привукли инвестиције у укупној вредности од 2,9 билиона јуана (404,4 милијарде америчких долара) и почели су да доносе значајне резултате.
Кинеске железнице постепено су, како се ширила мрежа пруга, повећавале брзине својих супербрзих возова са 160 и 300 на 350 и лане достигнутих 400, односно 450 километара на сат, колико ће се ускоро кретати неки до тамошњих возова.
Прототип воза ЦР450, предвиђен за брзине до 450 километара на час, представљен је лане у Пекингу.
Модел воза који тренутно саобраћа од Пекинга до Шангаја, ЦР400 Фусинг, може да развије брзину до 350 километара на сат у комерцијалној употреби.
Кина планира да до 2030. године прошири укупну дужину својих брзих пруга на 60.000 километара. Према подацима подацима кинеске железнице који су објављени данас, дужина мреже брзих пруга у Кини крајем прошле године износила је 48.000 километара.
Очекује се да ће укупна оперативна километража кинеске железничке мреже до 2030. године достићи дужину од 180.000, у односу на 162.000 километара, колико је износила крајем прошле године.
Кинеска железница је саопштила да ће у овој години инвестиције у железнички сектор достићи 590 милијарди јуана (око 82,08 милијарди америчких долара), а током ове године у саобраћај би требало да буде пуштено 2.600 километара нових железничких пруга.
Кинеска железница превезла је рекордних 4,08 милијарди путника у 2024. години, што је повећање од 10,8 одсто у односу на 2023. годину, а очекује се да ће та бројка наставити да расте у 2025. години, потенцијално достижући 4,28 милијарди путника.
Осим тога, воз сачињен од угљеничних влакана, назван ЦЕТРОВО 1.0, намењен превозу подземним железницама, уведен је у саобраћај у петак Ћингдау, у провинцији Шандунг, на истоку Кине.
Овај воз има каросерију и рам од композита угљеничних влакана, што смањује тежину тела возила и рамова вучног кола за 25, односно 50 процената, чинећи укупну тежину композиције 11 процената лакшом у поређењу са традиционалним возовима.
Четири и по милиона нових 5Г базних станица
Кина има за циљ да изгради преко 4,5 милиона 5Г базних станица у овој години. Са 4,19 милиона 5Г базних станица које су већ у функцији, унапређење онога што у Кини називају 5Г револуцијом и 6Г иновацијама биће један од приоритета кинеске владе у овој години.
Осим тога, Кина има за циљ да до 2027. године изгради 10.000 фабрика у којима ће бити употребљавана 5Г технологија и најмање 20 пробних градова за интегрисану примену 5Г+ индустријског интернета, судећи према плану који је у понедељак објавило Министарство индустрије и информатичких технологија.
Кина у овом тренутку има више од 17.000 5Г+ индустријских интернетских пројеката који покривају 41 главни индустријски сектор. Кина је изградила више од 4.000 5Г фабрика, а 700 је укључено на МИИТ-ову листу високог нивоа 5Г фабрика, што показује значајну примену у индустријама попут производње, рударства, енергетике и лука.
Кина уводи правила за аутономна возила
Пекинг је недавно одобрио нова правила за аутономна возила која ће ступити на снагу 1. априла ове године. Ово представља значајан напредак у унапређењу технологија аутономних возила у кинеској престоници.
Откако је у септембру 2020. године покренут први кинески пробни регион за високи ниво аутономне вожње, град је успешно развио интелигентну инфраструктуру на 600 квадратних километара. У Пекингу је, такође, седиште водећих компанија у овој области, међу којима су Бајду, "Pony.ai" и Неоликс.
Осим тога, Kина убрзано развија и пробне зоне за употребу летећих електромобила.
Према најновијем акционом плану Пекинга за развој такозване нисколетеће економије, до 2027. године у граду ће бити око 5.000 предузећа из поменутог сектора. Вредност улагања у сектор нисколетеће економије износиће око 100 милијарди јуана (око 14,2 милијарде долара).
Нисколетеће испоруке биће промовисане у приградским окрузима Јанчинг, Пингу, Мијун и Фангшан.
Град такође планира да успостави нисколетећу путничку руту која ће повезивати Међународни аеродром "Дасинг" и нови округ Сјунган у провинцији Хебеј на северу земље, уз истраживање могућности за успостављање међуградског ваздушног саобраћаја са околним градовима.
Резерве бакра као на Андима – непримећена вест код нас
Кина је током последње четири године постигла значајан напредак у истраживању резерви бакра на висоравни Ћингхај-Тибет, пронашавши више од 20 милиона тона поменуте руде.
Кинеска геолошка служба, која делује при Министарству природних ресурса, саопштила је недавно да су на овој висоравни тренутно актуална четири налазишта са потврђеним резервама бакра од 10 милиона тона, као и да би, уз процењени потенцијал од 150 милиона тона, могла да постане светски центар за експлоатацију руде бакра.
Кина је током последње четири године убрзала истраживања лежишта бакра широм земље, откривши више од 30 милиона тона нових резерви на локацијама од Тибета односно Сицанга и Хејлунгђијанга, до Хубеја и Џангџија.
Висораван Ћингхај-Тибет, која чини више од две трећине укупних кинеских резерви бакра, има потенцијал да се такмичи са резервама бакра на Андима у Јужној Америци. Појас Гангдисе, на поменутој кинеској висоравни, садржи више од 43 милиона тона резерви бакра.
Кина је, такође, открила значајно налазиште уранијума у свом северозападном региону, значајно повећавши своје ресурсе уранијума.
Кинески геолошки завод при Министарству природних ресурса саопштио је да су у области Ђингчуан у басену Ордос пронађене велике количине уранијума.
Ово откриће представља прво светско ултравелико лежиште уранијума, пронађено у региону у коме доминира еолски пешчар. Такви рељефни облици, осим површине од 200.000 квадратних километара у басену Ордос, такође су распрострањени у другим нафтним областима у Кини, као што су басени Тарим, Џунгар и Сунглијао.
Аутоматизованих лука све више, број путовања расте
Кина отвара све већи број потпуно аутоматизованих лука.
Од јануара до новембра 2024. године, кинеске луке су претовариле 16,04 милијарде тона терета, што је повећање од око 3,4 посто у односу на исти период претходне године, док су обрадиле 300 милиона ТЕУ контејнера, што представља раст од 7,3 посто на годишњем нивоу.
Кинеска влада решила је да доскочи пропаганди усмереној против НР Кине тако што ће све већем броју посетилаца широм отворити врата земље. Не постоји бољи начин да се разбију стереотипи и лажне вести о некој земљи од позива младим људима да је посете.
Захваљујући визним олакшицама лане је у Кину путовало 64.882.000 странаца.
У 2024. години, укупан број улазака и излазака путника из Кине износио је 610 милиона.
Нове космичке мисије
Кина ће 2025. године покренути у низ амбициозних космичких мисија, Након посете тамној страни Месеца, Кина ће се посветити истраживањима астеросида и комета, а свакако ће наставити са улагањима у властиту космичку станицу, даљи развој мисија "Шенџоу" и усавршавање ракетних носача како би обезбедила што повољније услуге превоза терета.
На крају, поменимо да је број возила са погоном на нове изворе енергије у Кини наставио је да расте још бржим темпом, достигавши 31,4 милиона до краја 2024. године.
Овај број означава пораст од чак 260 пута током протекле деценије, а приписује се технолошком напретку земље.
Да ће продатих аутомобила бити још више, сведочи и чињеница да је расположиви приход по глави становника у Кини 2024. године износио 41.314 јуана, 5,3 одсто у односу на претходну годину (реално, по одбитку инфлације 5,1 одсто).
Просечни расположиви доходак по глави становника у целој земљи износио је 34.707 јуана, што је номинално повећање од 5,1 одсто на годишњем нивоу.
Предочени подаци, који су махом непознати овдашњој јавности, стварају основу и широм отварају врата стрпљивом и паметном промишљању ка новим кинеским, али и српским корацима у години змије.