Свет

Истрага авионске несреће у Вашингтону: Фокус на контроли летења и војни хеликоптер

Сенатор Тед Круз, председавајући одбора за надзор над саобраћајем, изјавио је да није постојао убедљив разлог зашто технологија праћења није била укључена у војном хеликоптеру у тренутку несреће
Истрага авионске несреће у Вашингтону: Фокус на контроли летења и војни хеликоптерGetty © Al Drago / Stringer

Пилоти авиона "Американ ерлајнс", који се сударио са војним хеликоптером на аеродрому у Вашингтону, поступили су у складу с очекивањима, рекли су стручњаци за ваздухопловну безбедност и други пилоти.

Након 20.43 ч, увече 29. јануара, контролор летења на аеродрому "Роналд Реган" у Вашингтону поставио је питање пилотима кобног лета – да ли могу да слете на другу писту? Ни захтев ни сагласност пилота нису били неуобичајени, али одлука да промене писту била је кобна, јер је приближила авион војном хеликоптеру "Блек хок", с којим се убрзо сударио и у којем је погинуло 67 људи. 

Тачан след догађаја се још утврђује. Национални одбор за безбедност саобраћаја анализира олупину у залеђеној реци Потомак. Прелиминарни извештај се очекује у наредним недељама, док ће детаљна анализа вероватно потрајати годину или две.

Међутим, према досадашњим информацијама, стручњаци и шест пилота који су слетали на овај аеродром рекли су да су пилоти "Американ арлајнса" поступили у складу с очекивањима и да су имали мало маневарског простора за другачију реакцију.

"Није било ничега што су могли да ураде. Био је то нормалан дан на аеродрому 'Реган'", рекао је Шон Пруницки, бивши пилотски капетан и професор на Универзитету Охајо.

Аеродром "Роналд Реган" захтеван колико и Аљаска

Истражитељи ће се вероватно фокусирати на то зашто је хеликоптер ушао у путању авиона и да ли је контролор летења, који је управљао обема летелицама те ноћи, могао или требало да учини више да их држи раздвојенима.

Аеродром "Роналд Реган" један је од најпрометнијих и најзахтевнијих за пилоте комерцијалних летова. Пилоти који слећу на овај аеродром морају да прођу додатну обуку сличну оној потребној за летеће руте у планинским пределима. Разлог је тај што морају да избегавају ваздушни простор изнад Беле куће, Капитола, Националног мола и резиденције потпредседника САД, који су под високим степеном заштите, нарочито након терористичких напада 11. септембра 2001.

Иако у Вашингтону нема планина, ограничења кретања авиона чини слетање готово једнако изазовним као и у областима попут Аљаске, рекао је један искусни пилотски капетан са којим је разговарао "Њујорк тајмс".

Технологија праћења војног хеликоптера била искључена 

Председавајући одбора за надзор над саобраћајем у Сенату Тед Круз, изјавио је да није постојао убедљив разлог зашто технологија праћења није била укључена када се војни хеликоптер сударио са комерцијалним авионом.

Сенатор Круз је открио да је технологија, која би омогућила контролорима летења да боље прате кретање војног хеликоптера, била је искључена у тренутку несреће.

Чланови Сенатског одбора за трговину, науку и транспорт, на чијем је челу овај републиканац, присуствовали су затвореном састанку са Савезном управом за авијацију и Националним одбором за безбедност саобраћаја, где су обавештени да се још увек прикупљају кључни докази из олупине хеликоптера.

Према тренутним подацима, познато је да је америчка војска изводила обуку на овом хеликоптеру, омогућивши једном од пилота да обнови своју годишњу сертификацију. Међутим, Круз је изразио забринутост јер је технологија, која омогућава праћење позиције, висине и брзине летелице у реалном времену, била искључена током обуке.

Војни хеликоптери могу да искључе овај систем током специјалних мисија, рецимо како би се сакрила локација државних званичника који су на лету. Али то није био случај у ноћи судара 29. јануара.

Сенат је, такође, затражио ревизију војних рута у комерцијалном ваздушном простору, како би се проценило да ли су потребне шире промене у начину на који војни хеликоптери користе прометне руте.

image