Брисел, рај за лобисте: Произвођачи оружја све више троше на утицај у ЕУ

Десет највећих играча европске војне индустрије повећало је потрошњу на лобирање за 40 одсто само током прве године руско-украјинског сукоба

Лобисти за велике европске произвођаче оружја и муниције све више се окрећу Бриселу, уместо државама-чланицама, наводи "Политико" и то приписује односу ЕУ према наоружавању Украјине.

Тако су фирме "Ербас", "Леонардо", "Талес", "Рајнметал", "Навал", "Сааб", "Сафран", "КНДС Дочланд", "Дасо" и "Финкантиери" унајмиле десетине консултаната и повећале своју потрошњу на лобирање до 40 одсто у односу на 2022. годину.

На основу базе података "ЕУ транспаренси реџистер", "Политико" је установио да су ове компаније улагале око 3,95 милиона евра на лобирање у Бриселу када је почео руско-украјински сукоб, док је већ 2023. та цифра достигла 5,5 милиона.

"Имамо интересовање без преседана као резултат сурове реалности безбедносне слике", каже Лине Треселт из консултантске куће "Руд Педерсен".

Није овде реч само о Украјини, додаје Треселт, већ и чињеници да ЕУ све више формулише политику војне индустрије, кроз програм ЕДИП вредан преко 1,5 милијарде евра, па онда Европски фонд одбране (ЕДФ) и именовање новог комесара за одбрану.

И неке америчке фирме, које су раније пословале са земљама-чланицама ЕУ попут Немачке или Пољске, почеле су да шаљу изасланике у Брисел. "Локид Мартин" се уписао у регистар лобиста прошлог маја и већ има два агента у Европском парламенту, док "Рејтион" заступају два стална и четири спољна консултанта.

За то време се европске фирме труде да што више "колача" остане у њиховим рукама. Шведски гигант "Сааб" је удвостручио своју потрошњу, а за њим тек незнатно каскају "Ербас" и француски "Дасо".

"Талес" је проширио свој тим лобиста на 10, док италијански "Леонардо" тренутно заступа пет људи.

Мада се на први поглед ово чини као прилика за предузетнике, већина уговора за лобирање ипак иде устаљеним играчима у свету консултаната.

"Неке од наших људи врбује конкуренција, али ми смо јаки због посвећености ЕУ вредностима", рекао је новинама Жан-Марк Веско из фирме Ц&В, која је недавно удвостручила број запослених те истакао: "Не бавимо се продајом чарапа или конзерви кока-коле."

Веско је додао да банке и инвестициони фондови сада све чешће траже савете о улагању у војну индустрију, иако су раније ризиковали да тиме угрозе репутацију.

Трогодишњи сукоб Украјине и Русије показао је низ недостатака војне индустрије САД и ЕУ, од капацитета за производњу артиљеријске муниције до брзине испорука.