Трамп враћа Панамски канал Америци: "Блек рок" купује кључне луке од Кинеза

Иако је 2021. обезбедила да управља лукама још четврт века, кинеска компанија ЦК Хачисон одлучила је да их прода како би избегла Трампов гнев

Kомпанија "Блек Рок" постигла је договор о куповини две велике луке на Панамском каналу од кинеског власника ЦК Хачисон, јавља "Фајненшел тајмс". Посао вредан 22,8 милијарди долара склопљен је након притиска новог америчког председника Доналда Трампа, који тврди да Кина има превелик утицај над овом кључном водном саобраћајницом.

Према споразуму, а како је саопштила компанија, ЦК Хачисон ће продати 90 одсто власништва над компанијом која управља лукама конзорцијуму који чине "Блек рок", "Глобал инфрастракчер партнерс" и "Терминал инвестмент лимитед".

Шири оквир споразума

Договор, такође, укључује 80 одсто власништва над подружницама ЦК Хачисон портс, које управљају са 43 луке у 23 земље, укључујући Велику Британију и Немачку, као и луке у југоисточној Азији, Блиском истоку, Мексику и Аустралији.

Преосталих 20 одсто власништва остаје у рукама оператера ПСА, који је у власништву државног инвестиционог фонда из Сингапура "Темасек".

ЦК Хачисон очекује да ће од продаје добити више од 19 милијарди долара у готовини, укључујући и отплату одређених кредита акционара. Након објаве договора, акције кинеске компаније су скочиле за 22 одсто на хонгконшкој берзи.

Трампов притисак и тврдње о кинеској контроли

Пошто је победио на изборима, Трамп је често и радо тврдио да "Кина управља Панамским каналом", а почетком године је чак запретио да ће "преузети контролу над њим", што је изазвало узбуну у Панами. Његова администрација је инсистирала да Панама смањи кинески утицај у регији, тврдећи да присутност Пекинга у лукама крши уговор о неутралности канала.

Трампова победа као окидач за продају

Извори листа упознати са преговорима наводе да су Трампова победа на изборима у новембру и његови позиви да САД поново преузму контролу над каналом подстакли ЦК Хачисон да размотри продају, што је довело до брзих и интензивних преговора.

"Када је Трамп победио и почео да прича о анексији Канаде, Гренланда и Панаме, притисак је стављен на Панамце", рекао је извор близак преговарачима и додао да је кинеска компанија схватила да је политички проблем постао превелик, те су желели да пронађу решење.

Да би осигурао подршку администрације, извршни директор "Блек рока" Лари Финк информисао је високе званичнике, укључујући и председника, о договору. Извори наводе да конзорцијум не би ни поднео понуду да нису били сигурни да ће америчка влада подржати споразум.

Панамски канал – геополитичка тачка тензија

Панамски канал је од 1914. до 1999. године био под контролом САД, након чега је поступно прешао у руке владе Панаме према уговору из 1977. 

Међутим, контрола лука на оба краја канала била је под компанијом ЦК Хачисон од 1997, што су амерички политичари често критиковали, тврдећи да је то омогућило Кини да де факто контролише ову кључну саобраћајницу.

"Блек рок" јача своју улогу у инфраструктури

Овај договор долази након што је "Блек рок" преузео компанију ГИП, чиме је постао једна од најмоћнијих компанија за инфраструктурна улагања на свету.

Трампова администрација види овај договор као стратешку победу у смањењу кинеског утицаја у глобалним инфраструктурним чвориштима и део шире иницијативе да САД поново преузму контролу над кључним међународним коридорима.

Ове луке углавном функционишу као "претоварне", где се контејнери премештају између бродова који пролазе кроз канал и мањих "фидер" бродова, који превозе терет ка одредиштима широм Кариба и пацифичке обале Јужне и Централне Америке.

Иначе, ЦК Хачисон је 2021. године обезбедио нову концесију која му је омогућавала да настави са управљањем лукама још 25 година.