Европска унија усвојила је радикалан приступ Мађарској и Пољској које, тврди Брисел, годинама доводе у питање демократске норме блока, ускративши им 138 милијарди евра финансирања. Две државе су сада предузеле неке кораке у борби за јачање владавине права, али је нејасно да ли ће се ускладити, пише "Блумберг".
1. Шта је проблем са Мађарском?
Од повратка на власт 2010. године, премијер Виктор Орбан је створио оно што је описао као "нелибералну" државу у којој постоји мало ефикасног надзора над његовом владавином. Поставио је лојалне људе за судије, главног тужиоца и у медијима. Парламентарна већина му је дозволила да сам напише нови устав, а настојао је и да ограничи права неких мањина, укључујући ЛГБТ заједнице.
Европски парламент усвојио је резолуцију у којој се наводи да Мађарску више не сматра пуноправном демократијом. "Транспаренси интернешенел", организација за борбу против корупције, Мађарску је назвала најкорумпиранијом од свих 27 земаља ЕУ.
2. Шта је проблем са Пољском?
Пољски де факто лидер, Јарослав Качињски, користио је Орбанов "рецепт" док је "преправљао" земљу 2015. године. Владајућа странка "Право и правда", на чијем је челу Качињски, на удару је критика због политичког утицаја на медије и правосуђе, а посебно због кажњавања судија. Највиши суд земље је 2021. године оспорио правне темеље ЕУ када је пресудио да Устав Пољске надмашује неке од закона блока.
3. Зашто су први одговори ЕУ били млаки?
Да би постале чланице ЕУ, земље морају да усвоје строге демократске критеријуме али је проблем што Брисел нема много начина да реши проблем са "залуталим" чланицама блока. Када је раније ЕУ покушала да реши проблем са Мађарском, Орбан је нашао начин да се извуче тако што је одуговлачио са променама, постизао договоре који нису могли да ограниче његову власт, користећи мане повеља блока.
Члан 7 повеље ЕУ може да на крају кошта чланицу права гласа, ако је прекршила заједничке вредности блока, али је за његово активирање потребна једногласна одлука свих чланица што су и Мађарска и Пољска искористиле претећи ветом на такав предлог.
4. Шта се променило?
После силних критика законодаваца и активиста у Европском парламенту због, између осталог, финансирања проблематичних чланица, ЕУ је одлучила да ускрати финансирање – или прети да ће то учинити – у покушају да изазове промене.
Државе чланице су се удружиле да то ураде користећи такозвани механизам условљавања, који је ступио на снагу 2022. и који омогућава блоку да замрзне финансирање када процени да је његов новац угрожен због сумње на корупцију, између осталог.
ЕУ је први пут употребила овај механизам против Мађарске након Орбанове четврте узастопне изборне победе у априлу 2022. године. Европска комисија, извршни орган ЕУ, такође је замрзнула средства због наводног кршења Повеље о основним правима блока, која покрива независност правосуђа и недискриминацију.
5. Колико је новца у игри за Мађарску и Пољску?
Европска комисија је 22. децембра практично замрзнула скоро 22 милијарде евра финансирања Мађарске за период 2021-27, новца издвојеног за сиромашније чланице за промовисање одрживог развоја. Разлог: Мађарска не поштује Повељу о основним правима, посебно у заштити академских слобода, избеглица и ЛГБТ особа. Две недеље раније, земље чланице ЕУ суспендовале су 6,3 милијарде евра финансирања због дуготрајне забринутости за корупцију. ЕУ је такође блокирала 5,8 милијарди евра грантова из мађарског фонда за опоравак од ковида, у очекивању побољшања независности правосуђа у земљи.
Са друге стране, Пољска још није добила новац од свог програма опоравка од ковида, у вредности од 35,4 милијарде евра, који укључује грантове и зајмове, нити 75 милијарди евра из кохезионих фондова, који би могли да остану блокирани све док се земља не усклади са повељом ЕУ. Поред тога, Пољска је кажњена са милион евра дневно због кршења налога суда ЕУ о распуштању дисциплинског већа за судије, што је сума која је сада нарасла на више од 400 милиона евра. Пољска је у децембру уложила жалбу у циљу заустављања казни.
6. Колико је новац важан за две владе?
Врло. Као и многе земље у Европи, обе се суочавају са кризом трошкова живота, са инфлацијом која је погоршана последицама сукоба у Украјини. Орбан је већ испразнио државну касу почетком 2022. док је водио кампању за реизбор. Пошто је већина фондова ЕУ блокирана, био је принуђен да уведе велике ванредне порезе да би попунио буџетске рупе. Владајућој странци Качињског потребно је континуирано финансирање ЕУ да би одржала великодушну потрошњу на социјалну помоћ уочи избора који се очекују у октобру, а анкете показују да би могла да изгуби власт од опозиције.
7. Да ли казна има жељени ефекат?
Обе земље су наводно покушале да уведу неке промене у нади да ће ослободити средства. Након што се скоро трећина пољских општина изјаснила да су "слободне од ЛГБТК идеологије", већина је опозвала резолуције након претњи ЕУ да ће обуставити исплату помоћи локалним самоуправама због тога. Пољска влада је такође одлучила да поништи неке од најспорнијих елемената ремонта суда. Ипак, законодавство у том смислу је заглављено у спору међу странкама у владајућој коалицији.
У Мађарској је влада усвојила више десетина антикорупцијских закона и обећала да ће испунити захтеве ЕУ о независности правосуђа до краја марта. Истовремено, Орбан је покушао да одбаци као небитне страхове ЕУ око стања демократије у земљи што је, наводи "Блумберг", бацило сенку сумње у његову посвећеност фундаменталним променама.