
Следи ли повезивање БРИКС-а и АСЕАН-а на плану енергетике?

У ауторском тексту у листу "Чајна дејли", Јандри Курнијаван, водећи професор на Одељењу за међународне односе Универзитета Индонезије, наглашава потребу сарадње БРИКС-а са АСЕАН-ом на плану енергетике и "зелене транзиције".
Курнијаван је за пример узео своју земљу. Индонезија, како је навео, поседује огроман потенцијал за обновљиве изворе енергије, који може да буде искоришћен кроз прагматичну регионалну сарадњу и стратешка партнерства.
Ова земља, како је истакао, поседује четрдесетак одсто светских геотермалних резерви, а као тропскo подручје може да ускладишти око двеста гигавата соларне енергије.
"Иницијативе попут плутајућег соларног панела у Цирати (који производи 145 мегавата) и пројеката соларних панела на крововима обећавају, али и њене (индонезијске) реке могу произвести више од 75 гигавата хидроенергије", навео је Курнијаван.
Циљ Индонезије је да има 31 одсто обновљивих извора енергије до 2050. и нулту нето емисију штетних гасова до 2060. године. Тамошња влада је, како Курнијаван истиче, већ издвојила двадесет милијарди долара за иницијативу "Партнерства за праведну енергетску транзицију", усмерену на постепено укидање употребе угља.
Шта нуди АСЕАН?
Међутим, Индонезији је да би начинила неопходне искораке на овом плану, као и другим земљама југоисточне Азије, потребна шира регионална и стратегијска сарадња. Упркос огромном потенцијалу, наглашава Курнијаван., обновљиви извори енергије дају свега 13 одсто укупне енергије у Индонезији, док се употребом угља производи 65 одсто.

"Схватајући заједничке проблеме и судбину, земље југоисточне Азије све више прибегавају сарадњи, нарочито кроз три механизма АСЕАН-а. АСЕАН таксономија за одрживо финансирање промовише одрживе активности и инвестиције у региону, усмерава капитал ка истински зеленим пројектима, спречава 'зелено прање' и гради поверење инвеститора. АСЕАН мрежа за паметну енергију има за циљ унапређење инфраструктуре. Ова 'паметна мрежа' је кључна за ефикасније коришћење соларних електрана и омогућава трговину енергијом преко граница. АСЕАН план акције за енергетску сарадњу 2026–2030. фокусира се на регионални, ка људима усмерен приступ енергетској транзицији и поставио је циљ да се удео обновљивих извора укупног енергетског капацитета повећа на 35 одсто", истиче Курнијаван.
Он додаје да се чланице АСЕАН-а, на пример Индонезија и Вијетнам, налазе се под великим притиском да убрзају економски раст повећањем употребе угља, а истовремено желе да смање емисију угљен-диоксида. Додатни проблем, констатује Курнијаван, представљају слабе националне мреже које отежавају дистрибуцију енергије, као и недостатак финансирања.
Платформе БРИКС-а као потенцијални партнери
Да би се развезао тај развојни Гордијев чвор (економски раст спрам смањења емисије штетних гасова), ту се, како наводи Курнијаван, појављује БРИКС.
Предузећа и тинк-тенкови из земаља БРИКС-а, констатује он, поседују технолошке способности, финансијска средства и знање да подрже зелену транзицију АСЕАН-а.
"Њихова подршка може да буде катализатор: као мост искуства и иновација, где тинк-тенкови БРИКС-а могу да сарађују са институцијама и истраживачким центрима држава чланица АСЕАН-а у заједничким пројектима и размени података, како би се смањили трошкови геотермалних истраживања, промовисала одржива пољопривреда, ојачала климатска отпорност приобалних заједница и снизили трошкови складиштења енергије", навео је Курнијаван.
Да ли је "Енергетски клуб ШОС-а" такође потенцијална платформа за АСЕАН?
У овом контексту, треба поменути и "Енергетски клуб ШОС-а", који је иницирала Русија. Сасвим је извесно да би "Енергетски клуб ШОС-а" био логична допуна у лепези могућности за сарадњу са АСЕАН-ом.
Према Курнијавану, кинеска предузећа мола би да повећају инвестиције и унапреде примену зелених технологија, као и да помогну модернизацију јавног превоза у Индонезији, јачање инфраструктуре за електрична возила, док би знања Бразила о биоенергији могло да унапреди одрживе праксе.
Нова развојна банка БРИКС-а да понуди "зелено финансирање"
Нова развојна банка БРИКС-а могла би понудити "зелено финансирање", чиме би се олакшало смањење ризика геотермалних пројеката у Индонезији, подржале ветроелектране у Вијетнаму и изградиле паметне мреже у другим деловима региона. Јавно-приватна партнерства могу помоћи у усклађивању међународних мера са локалним знањем и потребама ради промоције зелених индустрија, навео је Курнијаван.
У његовом чланку, међутим, постоји део који илуструје, уколико тако може да се каже, употребну (практичну) вредност "шангајског духа" који постаје универзална вредност, а не само принцип унутар механизма ШОС-а.
"Један модел не одговара увек свима"
Курнијаван, наиме, истиче да БРИКС сматра да један модел не одговара увек свима. То је посебно важно за земље Југоисточне Азије, односно АСЕАН-а, због њихове огромне разноликости.
"Зато решења морају бити контекстуално специфична, заједнички креирана и без наметања спољних модела. Такође је неопходно изградити Југоисточну Азију у којој ће одрживост и просперитет ићи руку под руку, где ће се створити довољно радних места да сваки радно способан човек има запослење, а земље наставити зелену транзицију. Али, то се може остварити само ако регионалне државе удруже снаге у изградњи истински заједничке будућности човечанства", навео је Курнијаван.





