Дуга рука УСАИД-а: Америка плаћала "110 медија" у Молдавији

Претходна америчка влада је трошила милионе на "медијску писменост" у земљи од 2,6 милиона становника, са нагласком на тобоже "независно" новинарство, вели истраживач Мајк Бенц

УСАИД је донедавно плаћао мрежу од 110 медија и медијских невладиних организација у Молдавији, а све у име борбе против "страног малигног утицаја", открио је амерички истраживач Мајк Бенц.

Некадашњи саветник председника Доналда Трампа и шеф Фондације за онлајн слободу (ФФО) истражио је позадину недавних избора у Молдавији и на своје запрепаштење установио ко је све и колико умешан у тамошњу медијску сцену.

За владавине бившег америчког председника Џозефа Бајдена, УСАИД је покренуо иницијативу "Медија М" како би "сарађивао са медијима у организацији претплате и организује маркетинг стратегије", наводи Бенц из јавности доступног извештаја. 

Шефица УСАИД-а Саманта Пауер описала је Молдавију као место које се "дави у намерним дезинформацијама", што је увек повод за америчко мешање, подсетио је Бенц.

Он је поднео доказе да је у пројекту учествовао "Фридом хаус" као и "Интерњуз", који је описао као "ЦИА центар за контролу медија" по цени од 500 милиона долара годишње.

По извештају УСАИД-а, у августу 2023. је у Молдавији на америчким јаслама било 54 државних, 20 регионалних и 10 локалних медија, као и 26 невладиних организација за медијски мониторинг, указује Бенц.

Додао је да се у извештају 74 пута помиње "независно" новинарство. "Ако су независне, зашто зависе од ваших пара и инструкција?" питао је Бенц. 

Притом УСАИД отворено пише о изградњи "партнерских односа" са инфлуенсерима на друштвеним мрежама и потреби да се то држи у тајности како би се заштитили њихови животи и репутација, док је наводно руско шуровање са инфлуенсерима био изговор да се пониште избори у Румунији.

Да лицемерје буде још веће, УСАИД се удружио са Лабораторијом за дигиталну форензику Атлантског савета, која је онда оптужила рускојезичне медије да се "лажно представљају као независни а тајно их плаћа страна влада", мислећи на Москву. 

"Мала Молдавија има 2,6 милиона становника, град Њујорк је четири пута већи. Има ли 110 медија у Њујорку?" упитао је Бенц.

Поред медија, УСАИД се усредсредио на "партнерство" са молдавским Министарством образовања, како би причу о "медијској писмености" ширио у основним, средњим и вишим школама. 

Чим је, каже Бенц, видео причу о "медијској писмености", знао је колико је сати. Због оваквих ствари УСАИД је организовао нереде против предложеним законима о транспарентном финансирању НВО, попут оног у Грузији.

Кад се мештани побуне против таквих активности, одмах иде приговор да су "про-руски", напомиње Бенц, а "можда Молдавци само не желе да читају транс пропагандну у основној школи".