Да ли ће Кијев користити америчке тенкове или они служе само за украс?

Сједињене Државе обећале су Украјини 31 тенк "М1 абрамс", експерти упозоравају на потенцијално велики проблем са којим ће се суочити снаге Владимира Зеленског

Американци су обећали да ће ускоро послати Украјини модерне тенкове које је Кијев дуго тражио, али експерти упозоравају да ће украјинске снаге имати проблема са њима, нарочито када је реч о гориву.

Наиме, "абрамси" иду на млазно гориво и, како је рекао портпарол Савета за националну безбедност Џон Кирби, биће потребно успоставити цевовод - буквално и фигуративно - којим ће се та специфична врста горива слати Украјини.

Џон Спенсер, мајор америчке војске у пензији и председавајући Студија урбаног ратовања на Медисон полиси форуму, рекао је за "Њузвик" да се слаже да је гориво главни проблем код "абрамса".

"Гориво ће бити препрека за Украјину. Мотор М1 заправо може да ради са разним врстама горива, али сам ја само користио гориво за млазне авионе", рекао је Спенсер и додао да чак и ако Украјина има друге тенкове који могу да раде на дизел, војска Зеленског би могла и даље да има проблема.

"Гориво уопште у Украјини је проблем, чак и ако је то само дизел. Било је дугих редова и празних пумпи када сам био тамо у јулу, а руски напади на инфраструктуру су били непрекидни", рекао је он.

Вилијам Рено, професор и председник катедре политичких наука на Универзитету Нортвестерн, рекао је за "Њузвик" да "абрамси" могу да раде на ЈП-8 што је врста керозина који обично користе америчка војска и НАТО. Стога, приступ гориву можда није "непремостив".

Међутим, Рено је додао да је "абрамс" познат као "исисавач горива". То је, рекао је он, био "компромис за брже убрзавање и бржу 'крстарећу' брзину". Проблем је, рекао је Рено, што нема празног хода и турбина возила непрекидно ради након паљења.

Дејвид Силби, ванредни професор историје на Универзитету Корнел такође је упозорио да "мотор 'абрамса' халапљиво гута гориво" и сликовито то објаснио тиме да се километража на "абрамсу" процењује на између 1,5 и 3 галона по миљи, наглашавајући да је мерење у "галонима по миљи", а не у познатијим "миљама по галону" који се користи за већину возила.

"То значи да је 'абрамсу' потребан огроман логистички ланац да би га непрекидно снабдевао горивом. У овоме је гори од других западних тенкова, али не толико", рекао је Силби.

Метју Хо, бивши маринац и официр Стејт департмента, рекао је за "Њузвик" да је овај тенк "са својом ватреном моћи, са својом брзином, са својим оклопом 'краљ бојног поља'", али да тај краљ осим горива, "захтева много логистичког рада."

"Они су тешки 70 тона. Постоји само одређена количина - и одређене врсте - опреме која може да транспортује те ствари", рекао је Хо и додао да су руски тенкови 25 до 30 тона лакши од "абрамса".

Поред тежине, Хо је навео да ће обука украјинског особља о одржавању и руковању тенковима такође изискивати значајно време.

И то поврх утврђивања да ли Украјина уопште може да допреми гориво како за америчке тенкове тако и за сва друга возила.