Пандемија ковида 19 изместила је привремено ђаке из школских клупа и затворила их у куће, на онлајн наставу. Већина се вратила у учионице, али око 240.000 њих у Сједињеним Америчким Државама није ни до дан-данас.
И не само то. Истраживање које су заједно обавили агенција Асошијејтед прес и Универзитет Стенфорд показало је да се за 240.000 ђака у 21 савезној држави једноставно губи сваки траг: нису се вратили у школу коју су похађали, нису се преселили из државе, нису уписали приватну школу нити су се пријавили за школовање од куће.
"Нестали" ђаци били су у фокусу локалних просветних власти 2020. године када је пандемија затворила школе широм земље, а у годинама које су уследиле постали су проблем буџета јер су представници школских власти били забринути да ли ће се вратити у школске клупе, будући да сваки ђак значи и новац од општинских власти. Тада су наставници ишли од врата до врата да пробају да реше проблем и врате ђаке у школе, али већина таквих акција сада се завршила и 240.000 деце испарило је из школског система.
Током месеци извештавања о овој теми, АП је разговарао са више породица и ђака који се нису вратили у школу након обустављања онлајн наставе. Из тих разговора сазнали су да се неки и даље плаше ковида 19, неки су бескућници или су напустили земљу. Поједини ђаци нису могли да прате онлајн наставу и запослили су се. Неки су потонули у депресију.
Велики је број оних који не долазе у школу, али се и даље воде у школским евиденцијама, па је број од 240.000 младих који су напустили школовање вероватно много већи.
Према званичним подацима савезних власти, који су коришћени у овом истраживању, између 2019. и 2021. број ђака у приватним школама порастао је за више од 100.000, док је оних који се школују од куће још више – и то за 180.000 у односу на предпандемијске године. У овом периоду, број ђака уписаних у државне школе опао је за 710.000.
Коначно, ту су и они ученици којих је пре пандемије било у школским евиденцијама, а сада недостају без објашњења које би било природно, попут тога да су прешли на други начин школовања или се одселили.
Само у Калифорнији недостаје више од 150.000 ђака, у држави Њујорк готово 60.000, показало је ово истраживање.
У чланку се, између осталог, наводи случај имигранта из Салвадора, који је добио од средње школе у Бостону лаптоп који није радио, недељама чекао да га замене за други, да би у међувремену његов отац изгубио посао у ресторану због чега није могао да плаћа рачуне, па се овај младић никада није ни прикључио онлајн настави у својој школи. Други ђак у овом граду током пандемије и затварања пао је у озбиљну депресију од које се није опоравио – он добија да изађе из куће и до сада се није вратио међу своје другаре у школу.
Део родитеља ђака који су напустили школовање, за АП је испричало да су разочарани односом наставника и званичника школе према њима, да се нису довољно интересовали због чега дете не долази у школу нити су показали спремност да помогну ђаку да се врати у учионицу.
Махом се ради о деци из друштвено осетљивих група и породица са слабијим примањима, у којима родитељи и старатељи деце нису могли да им довољно помогну да савладају градиво на онлајн настави или нису могли да им обезбеде основне техничке услове да је похађају. Многи су због тога одустали од формалног образовања, не знајући како да надокнаде пропуштене месеце школовања, а према закључку АП-а, ни држава није показала превелику заинтересованост да их врати у школу.