Кина ће пооштрити контролу над глобалним снабдевањем кобалтом, пошто је цена кључног метала за батерије за електричне аутомобиле пала на најнижи ниво у последњих 32 месеца због пораста производње.
Очекује се да ће са садашњих 44 процента, Кина у наредне две године повећати удео у производњи кобалта на чак половину глобалне производње, и то упркос напорима Запада да контролишу ланце снабдевања критичним минералима попут кобалта, литијума и никла, неопходних за прављење батерија.
Кинеска прерађивачка активност прошле године достигла је 140.000 тона, што је више него дупло у односу на ниво од пре пет година. Прерађивање је у остатку света стагнирало на 40.000 тона, дајући тако највећој азијској економији 77 одсто глобалног удела у прерађивачким капацитетима.
Растућа улога Кине у снабдевању кобалтом уочава се, како наводи "Фајненшл тајмс", у тренутку преокрета дванаестомесечног раста у индустији кобалта, када су цене пале за 60 одсто, односно са више од 40 долара по фунти у мају, на вредност од свега 16 долара.
"Да би се тржиште гурнуло наниже десило се много тога- логистички проблеми, слаба потрошачка електронска продаја и померање технологије ка нижим или никаквим кобалтним ЕВ батеријама", рекао је Каспар Роулс, главни директор података у агенцији за одређивање цена "Бенкмарк минерал интелиџенс".
Када је реч о глобалној производњи кобалта, она је у 2022.години порасла је за 23 посто или за 35.000 тона у односу на претходну годину. Да се то догоди утицала је швајцарска робна група "Гленкор" која је повећала производњу у Мутанди, највећем светском руднику кобалта у Демократској Републици Конго, али и Индонезија која се појавила као главни произвођач.
До колапса цена дошло је јер је пораст понуде био више него дупло већи од повећања потражње. Потражња је погођена слабом продајом преносиве електронике на глобалном нивоу, драконским затварањем због ковида у Кини и померањем на кинеском тржишту електричних возила ка батеријама мањег домета које не користе кобалт.
Ниже цене кобалта пружају извесно олакшање произвођачима аутомобила који су забринути због цене сировина за електричне батерије, али постављају велике изазове за покретање пројеката изван Кине.
У САД, забринутост Вашингтона због кинеске доминације у ланцу снабдевања кобалтом довела је до значајних подстицаја за производњу кобалта у земљи или у земљама које се сматрају пријатељским. Међутим, тим субвенцијама обухваћеним Законом о смањењу инфлације, биће потребне године да дају било какве резултате.
Кобалт је, иначе, нуспроизвод из рудника бакра или никла, чије су цене остале релативно високе, што значи да се понуда не смањује лако чак ни када цене кобалта падну.
Међутим, индустријски извори кажу да је мало неформално рударство, које чини између 15 и 30 одсто производње у Конгу већ смањено, при чему су неки занатски произвођачи прешли на бакар.
Стивен Калмин, финансијски директор "Гленкора", рекао је прошлог месеца да ћемо "погледати да будемо динамични око управљања производњом и продајом кобалта" како бисмо управљали нижим ценама.
Али цене овог минерала би могле додатно пасти ако "Тенке Фунгуруме", други највећи свјетски рудник кобалта у власништву кинеског ЦМОЦ-а, добије дозволу да настави извоз из Конга, након што је претходно добио забрану извоза због пореског спора јула прошле године. Ова компанија је, међутим, наставила да производи и упркос забрани, гомилајући тако залихе од 10.000 до 12.000 тона материјала, што је, према тржишним проценама, еквивалентно 6 одсто прошлогодишње потражње.
Иначе, предвиђено повећање кинеског удела у глобалном рударству кобалта у великој мери је последица овогодишњег покретања производње у ЦМОЦ-овом руднику бакра и кобалта Кисанфу у Конгу.