Побуна на броду "Мондего": Португалски морнари одбили да надзиру руски брод
Од почетка специјалне војне операције Оружаних снага Руске Федерације у Украјини, португалско Министарство одбране је више пута бродове своје Ратне морнарице послало да надгледају руска ратна пловила на Атлантику - све док 13 португалских морнара на броду "Мондего" није одбило да учествује у мисији праћења руских "колега" у територијалним водама Португала у близини Мадеире.
"Побуна на 'Мондегу'", "Морнари одбијају да надгледају руски брод", "Оптужбе за непослушност у морнарици", "Четири наредника и девет редова нису послушали наређења", неки су од наслова који су се појавили у медијима, док посада "Мондеге" тврди да је њихов патролни брод био неподесан за мисију, јер је у лошем стању.
Једноставно, проценили су да је мисија била превише ризична.
"Нешто је могло да пође наопако због квара на мотору и једног од генератора струје. Имали смо озбиљна техничка ограничења током ноћног невремена које је угрожавало безбедност особља и материјала. То укључује проблеме са поплавама, цурење нафте и ризик од пожара", навела је посада.
Међутим, надређени сматрају да су морнари били непослушни, да су били дужни да изврше наређење и да је инцидент нарушио имиџ португалских оружаних снага у међународној заједници.
Из португалске морнарице су саопштили да су морнари прекршили правило службе и да је покренута истрага. Одбачени су и аргументи посаде уз образложење да је стање пловила било добро. Истовремено, истакнуто је да само команда Ратне морнарице може да утврди који су бродови погодни за извршавање задатака, а који нису, те да "посада мора бити у стању да служи чак и у режиму критичног оштећења брода, јер је то део борбене обуке".
"Против њих ће по завршетку истраге бити примењене одговарајуће дисциплинске мере и санкције", наводи се у саопштењу морнарице.
Војна удружења, са друге стране, разумеју одлуку посаде јер су се "придржавали дужности да заштите 'Мондего' и свој живот".
"Чамцу су потребне разне поправке, као и одржавање", наводи Пауло Амарал из удружења.
Извори који су тражили да не буду идентификовани нагласили су да постоје "стална смањења буџета за одржавање" што је довело до "недостатка оперативних пловила“ и "непотребних ризика по посаду".