Чиле планира да национализује своју огромну индустрију литијума

Најава, за сада, није изазвала потрес на тржишту литијума

Председник Чилеа Габријел Борић поручио је да ће национализовати индустрију литијума у земљи која је други највећи произвођач метала неопходног за батерије за електрична возила, како би унапредио економију и заштитио животну средину.

Како преноси Ројтерс, овај неочекивани потез земље са највећим светским резервама литијума значи да ће временом контрола над огромним операцијама литијума у Чилеу бити пребачена са индустријских гиганата СКМ и "Албемарле" на посебну државну компанију.

То представља нови изазов за произвођаче електричних возила који се боре да обезбеде материјале за батерије, јер све више земаља покушава да заштити своје природне ресурсе. Мексико је национализовао своја лежишта литијума прошле године, а Индонезија је забранила извоз руде никла, кључног материјала за батерије, 2020.

"Ово је најбоља шанса коју имамо да пређемо на одрживу и развијену економију. Не можемо себи да приуштимо да је протраћимо," рекао је Борић у обраћању које је преносила телевизија широм земље.

Будући уговори о литијуму ће се тако издавати само као јавно-приватна партнерства са државном контролом, рекао је он.

Влада неће раскинути постојеће уговоре, али се нада да ће компаније бити отворене за учешће државе пре истека, рекао је он, не наводећи директно "Албемарле" и СКМ, два највећа светска произвођача литијума.

Уговор СКМ истиче 2030. године, а "Албемарле" 2043. године.

Ове две компаније снабдевају "Теслу", ЕлЏи и друге произвођаче електричних возила и батерија.

Најава Чилеа није изазвала преокрет у ценама литијума, које су пале за више од 70 одсто са новембарског рекорда због слабљења потражње за електричним возилима у Кини, највећем светском тржишту аутомобила.