Двоцифрен пад немачког извоза у Кину потресао је највећу европску економију, што је покренуло дебату о томе зашто је огромни производни сектор Немачке заостао за ривалима који су се окористили због опоравка потражње у Кини након укидања политике нулте толеранције на ковид и трговинских ограничења.
Немачки извоз у ову далекоисточну земљу пао је за 11,3 одсто у прва четири месеца ове године, а у поређењу са истим периодом пре годину дана.
То наглашава јединствен низ изазова за европску индустријску моћ, кажу економисти с којима је разговарао "Фајненшел тајмс".
Произвођачи аутомобила губе тржишни удео у Кини, произвођачима хемикалија и другим енергетски интензивним компанијама све је теже због високих цена електричне енергије, а слабљење евра у односу на долар учинило је немачку робу мање конкурентном.
Уз то, глобални шеф макро истраживања у холандској банци ИНГ Карстен Бжески, каже да немачки извозници такође осећају и да су постали жртве растућих безбедносних и трговинских тензија између Пекинга и Вашингтона.
"Немачка се сада сматра савезницом САД, што је довело до већег, експлицитног или имплицитног, обесхрабривања куповине немачких производа", рекао је он.
Неколико великих немачких компанија са значајним пословима у Кини пријавило је значајан пад продаје у првом кварталу у земљи, укључујући хемијску групу БАСФ, као и водећег произвођача аутомобила у земљи "Фолксваген" и произвођача ауто делова "Бош".
"Пад извоза у Кину један је од бројних показатеља да немачки производни сектор пати од наглог пада на почетку ове године, укључујући нижу фабричку производњу, опадајућу потражњу и све мање заосталих поруџбина, што би могло успорити раст у највећој економији ЕУ", оцењује "Фајненшел тајмс".
Немачка се тако разликује од осталих европских земаља, јер већина их је ове године имала веће испоруке Кини. Извоз из 27 чланица ЕУ у Кину порастао је 2,9 одсто на годишњем нивоу у првом кварталу, према Еуростату.
То, дакле, како закључује овај лист, сугерише да немачки извозници губе тржишни удео на свом другом највећем тржишту ван Европе.
Кина је, према овим подацима, чинила само 6 процената укупног немачког извоза у прва три месеца ове године, што је најнижи удео од 2016. године, и пад са више од 7 процената у истом периоду сваке од претхдне четири године, према према подацима Савезне агенције за статистику.
"Углавном се опорављају услуге, али још не и производња", рекао је Бжески, додајући да су произвођачи аутомобила погођени недостатком мањих електричних возила и кинеским трендом куповине модела од домаћих произвођача аутомобила.
Моторна возила и делови чинили су више од 15 одсто укупног немачког извоза прошле године, подсетио је он.
Иако су европске цене гаса нагло пале у односу на прошлогодишњи максимум, оне су и даље више него у ранијим годинама, што је утицало на производњу хемикалија.
"Дошло је до трајног удара на конкурентност", истакао је главни немачки економиста у истраживачкој групи Оксфорд Економика, Оливер Ракау.
Немачки извозници, који чине више од четвртине укупног извоза ЕУ ван блока, такође су били ометени због слабљења евра испод паритета са доларом крајем прошле године, осцилирајући између 1,07 и 1,10 долара последњих недеља.
Производна активност је, према најновијем истраживању менаџера набавке "Ес енд Пи Глобал", овог месеца у Немачкој пала на шестомесечни минимум.
Истраживање је, према речима главног економисте у хамбуршкој Комерцијалној банци Цируса де ла Рубија, показало да је страна потражња за немачким производима "практично пропала".
Главна немачка пословна конфедерација БДИ одбила је да коментарише и, како додаје "Фајненшел тајмс", помно прати пад извоза у Кину, надајући се да је то само замах који ће се ублажити када се кинеска грађевинска активност опорави, а не дугорочни тренд.
Након што је немачка индустријска производња претрпела највећи пад за 12 месеци у марту и пала за 3,4 одсто у односу на фебруар, неки економисти очекују да ће савезна статистичка агенција у четвртак ревидирати своју почетну процену бруто домаћег производа у првом кварталу - са нултог раста на контракцију.
Други узастопни квартални пад БДП-а, након смањења од 0,4 процента у последњем кварталу прошле године, испунио би дефиницију техничке рецесије.
Очекује се да ће Немачка бити најслабија међу великим светским економијама ове године, јер ММФ је предвидео да ће се производња земље смањити за 0,1 одсто.