Европска унија (ЕУ) жели да се обрачуна са армадом застарелих танкера - већином грчких - који превозе руску нафту широм света, под изговором да страхују од еколошке катастрофе и пуњења касе Москве, упркос санкцијама Запада.
Али, пише "Политико", обрачун са такозваном флотом у сенци показао се тежим него што се очекивало и довео је до раздора у ЕУ.
Нацрт још неодобреног 11. пакета санкција које ЕУ намерава да уведе Москви због Украјине, у који је "Политико" имао увид, показује да Комисија предлаже да се уведе забрана за бродове за које се сумња да илегално превозе руску нафту из европских лука.
Када је Брисел покренуо последњу рунду санкција, био је уверен да ће добити једногласну подршку, али то се није догодило. Напори су узнемирили земље са великим трговачким флотама попут Кипра, Грчке и Малте, рекле су европске дипломате за "Политико".
"Грчки и кипарски бродови данас су добро заступљени у руским испорукама нафте, уз извесно учешће Малте", каже Бајрон Мекини, директор "Ес енд Пи глобал маркет интелиџенса", америчке финансијске и аналитичарске корпорације. "Већина њихових флота ради по закону, али су нека њихова пловила укључена у сумњиве активности".
Он процењује да око 443 танкера раде као део флоте из сенке која превози руску нафту, од којих је већина у власништву Грчке.
Кипарски председник Никос Христодулидес прокоментарисао је да би Брисел морао да преузме на себе сваки изгубљени приход настао новим санкцијама ако жели подршку земаља чланица.
"Тамо где имамо расходе за европску привреду (...) ЕУ мора да интервенише како бисмо могли да подржимо ове области", рекао је он, додајући да је примена санкција такође велика брига "јер неке земље одлучују да их не спроводе".
Законитост транспорта руске сирове нафте дефинисана је ограничењем цена које је Г7 наметнула у децембру - купци морају да покажу да поштују ограничење цене од 60 долара по барелу ако желе да користе услуге западног осигурања и доставе. ЕУ има одвојене санкције које забрањују увоз руске сирове нафте у блок.
"Танкер који се ослања на било ког већег европског или Г7 осигуравача, мора да се придржава горње границе цена", рекао је Крег Кенеди, истраживач Дејвис центра за руске и евроазијске студије Универзитета Харвард.
"На пример, има много грчких бродова који се свакодневно искрцавају из Русије, а више од половине свих бродова који се укрцавају у Русији су осигурани и вероватно финансирани од стране западних банака и осигуравајућих група. Али сви они добијају онај папир на којем пише је тај терет по цени мањој од 60 долара. У већини случајева данас, али не у свим, то је вероватно тачно."
Циљ горње цене је да се Русија финансијски казни а да се истовремено не поремете глобална тржишта нафте. Извоз сирове нафте из ове земље достигао је рекордну вредност овог месеца, порастао је за 10 одсто од почетка априла на просечних 3,7 милиона барела дневно. Руско министарство финансија саопштило је да су приходи од нафте и гаса у првом кварталу ове године били 45 одсто мањи него у истом кварталу 2022. године.
Али све је више доказа да се залихе продају изнад границе, наводи "Политико".
Кијевска школа економије саопштила је да су цене у руској луци Козмино на Тихом океану биле око 73 долара по барелу у прва три месеца ове године. Те цене "указују на кршење санкција и наглашавају хитну потребу за ригорознијим спровођењем" истих, наводи се у извештају.
"Видимо да неке земље активно профитирају од могућности куповине руске нафте по сниженој цени", рекао је високи званичник Комисије.
Кријумчарење нафте 101
Неки инвеститори користе предност нове тржишне нише за куповину јефтиних танкера који су стари више од 15 година и користе их да игноришу горњу границу руске цене нафте. Будући да им је забрањен приступ великим тржиштима осигурања, ови шпедитери се окрећу сумњивим новим компанијама које можда немају капитал за исплату у случају катастрофе.
"Рецимо да један од ових бродова удари у лед и нафта исцури дуж обале Шведске, а ви позовете њихову осигуравајућу компанију и то је нека група са ниским нивоом транспарентности, без имена, која ради иза лажне компаније", рекао је Кенеди. "Да ли верујете да ће моћи да плате чишћење?"
Западне земље су забринуте због тога што бродови искључују своје системе за аутоматску идентификацију (АИС) како би сакрили право порекло свог терета. То им омогућава да плове без праћења, али такође може повећати вероватноћу од судара.
Постоје и извештаји о бродовима који су пребацивали нафту на друга пловила усред мора како би отежали праћење порекла нафте.
"С обзиром на нагли пораст обмањујућих пракси и повезаних ризика по животну средину, од стране бродова који превозе руску сирову нафту и нафтне деривате у настојању да заобиђу рестриктивне мере Уније", ЕУ би требало да блокира "приступ својим лукама за пловила за која се сумња или се утврди да крше забрану увоза руске сирове нафте и нафтних деривата у Унију и Г7, договорену горњу границу цена ангажовањем у трансферима са брода на брод, наводи се у нацрту санкција.
Исто важи и за бродове који искључују своје АИС транспондере. Међутим, најновија верзија пакета санкција појашњава да се "забрана не примењује у околностима у којима се навигациони систем може легитимно искључити".
Без консензуса
Блокирање трговине руском сировом нафтом није лако.
Поред земаља са великим флотама, друге чланице ЕУ, попут Француске, Немачке и Холандије, изразиле су резерве током преговора о санкцијама, рекао је европски дипломата.
„Ми се не противимо овим мерама, али морамо да разумемо како би оне функционисале“, рекао је други дипломата из једне европске земље са великом поморском индустријом, говорећи под условом анонимности.
"Идентификовање бродова је веома тешко", рекао је дипломата. "Постоје случајеви у којима бродови могу легитимно да искључе свој АИС, тако да не можете аутоматски рећи да ако то ураде, транспортују руску нафту. Дакле, тренутно нема договора и мораће да урађен буде нови нацрт" санкција.
Индустрија је такође опрезна према предложеним променама.
"Регулатори морају да буду свесни ризика да забраном одређених активности потражња за куповином, продајом и транспортом тог терета неће нестати", рекао је Данијел Мартин, партнер глобалне адвокатске фирме ХФВ, која има велику поморску праксу. "Увек ће бити оних који желе да заобиђу ограничења на друге начине, што ће носити сопствене ризике."
Мекини из "Ес енд Пија" каже да је решење овог проблема могуће, али само ако постоји довољно политичке воље. А у томе лежи читав проблем.
Према његовим речима бродови у власништву Грчке "у великој мери су укључени" у трансфере сирове нафте у Црном мору.
"Ако почнете да сузбијате то, онда би очигледно то више утицало на грчко бродарство од било које друге државе заставе унутар ЕУ. Тако да је врло вероватно да би тамо дошло до неког отпора", рекао је он.