У новом тексту под називом "Нацистички симболи на украјинским линијама фронта истичу болна питања историје", амерички "Њујорк тајмс" отворено признаје да су "украјинска влада и НАТО савезници" од почетка руске Специјалне војне операције "објавили, а затим тихо обрисали" три фотографије украјинских војника који на себи имају (нео)нацистичке симболе.
"На свакој фотографији Украјинци у униформи носили су печеве са симболима које је нацистичка Немачка учинила озлоглашеним, и који су од тада постали део иконографије екстремно-десничарских група", не крије амерички лист.
Једна фотографија, коју је поставило украјинско Министарство одбране на Твитеру, приказује војника који се одмара у рову, док му се на стомаку може увидети беџ са симболом мртвачке лобање totenkopf, који је, како сам "Њујорк тајмс" пише, створила "озлоглашена нацистичка јединица која је починила ратне злочине и обезбеђивала концентрационе логоре током Другог светског рата."
Украјинска државна агенција за хитне случајеве објавила је прошлог месеца на Инстаграму фотографију радника хитне помоћи који носи симбол црног сунца, такође познатог као Sonnenrad, која је, пише "Њујорк тајмс", "красила" замак Хајнриха Химлера, нацистичког генерала и директора СС-а, додавши да је Црно сунце постало популарно међу неонацистима и расистима.
Сличну фотографију је поделио и званични твитер налог НАТО-а, додаје амерички лист, и подсећа да су обе фотографије убрзо обрисане по објављивању. Међутим, ових случајева има далеко више.
Председник Украјине Владимир Зеленски поделио је на Дан победе над фашизмом прошле године фотографију украјинског војника где се очито види totenkopf симбол, док је истраживачки новинар Мос Робсон почетком године известио како украјински "Милитарист", матична компанија бренда "Ем-так", иначе произвођача чувене одевне комбинације Зеленског, у својој понуди има широк дијапазон робе са поменутим и другим нацистичким симболима, а његови "инфлуенсери" на друштвене мреже деле сликама на којима салутирају нацистичким поздравом, или су директно доведени у везу са екстремистичким групама.
На распрострањеност овог феномена указује и то да се у понуди агенције "Гети" насумично може наћи фотографија која показује украјинског резервисту на чијем се рукаву јасно види симбол црног сунца.
Поврх тога, сам "Њујорк тајмс" пише како је, у току разговора са једним од новинара тог листа, портпарол украјинске војске за медије носио амблем са варијацијом симбола totenkopf, марке "Рајх" (још једне ћерке-фирме горепоменутог "Милитариста").
Амерички лист пише како се ови симболи "сада редовно појављују на униформама војника који се боре на првим линијама фронта, укључујући војнике који кажу да ти симболи представљају украјински суверенитет и понос, а не нацизам."
Међутим, да тај "понос" није ништа друго до управо нацизам указује, иако можда несвесно, и сам "Њујорк тајмс".
Ментална гимнастика
Такође, напомиње "Њујорк тајмс", "чак и јеврејске групе и организације против мржње које су традиционално проказивале" употребе оваквих симбола "углавном ћуте", али у томе не види проблем — јер би обзнањивање ових чињеница значило "прихватање руске пропаганде."
"Такве слике до сада нису умањиле међународну подршку рату. Међутим, дипломате, западни новинари и активисти су доведени у тешку позицију: Скретање пажње на ове симболе ризикује да допринесе руској пропаганди, а ћутање о овом проблему дозвољава да се шири", пише "Њујорк тајмс", узгред одавши свој став да је и истина "руска пропаганда" ако иде науштрб Украјини.
"Проблематично" је (тек) то, каже за амерички лист Мајкл Колборн из Белингкета, истраживачке агенције коју бивши оперативац ЦИА и одсека Стејт департмента за противтероризам Лери Џонсон оптужује за "ширење пропаганде за рачун МИ6", што овај феномен "поткопава подршку земљи."
Иако (опет) признаје да Украјина мучи муку са екстремистичким групама које пропагирају мржњу и дискриминацију већ дуги низ година, "Њујорк тајмс" наводи да су ти "екстремисти" показали као "хероји" током свог деловања у Донбасу од 2014. године па надаље.
"Њујорк тајмс" и његови саговорници мора да имају неку посебну дефиницију "херојства", имајући у виду сведочанства бившег украјинског дипломате Олге Сухаревскаје о покољу и мучењу проруски оријентисаног цивилног становништва који се одвијао у Донбасу у периоду када су Кијев и Запад били обавезани Минским споразумима да им гарантују мир и безбедност.
Међутим, ни то није највећи подвиг менталне гимнастике америчког листа и његових саговорника.
Украјински историчар Игор Козловски за "Њујорк тајмс" каже да ови симболи имају јединствена значења у контексту Украјине и да их треба тумачити на основу тога како их Украјинци виде, а не како су коришћени на другим местима.
То да различите групе користе симболе других група на сопствене начине није ново откриће — на крају крајева, немачки нацисти су тако трансформисали свастику која је у разним крајевима света симболисала друге ствари.
Међутим, овај концепт тешко да се може користити за одбрану употребе (нео)нацистичких симбола у Украјини, јер, како и сам "Њујорк тајмс" пише, украјински националисти под Степаном Бандером су оберучке прихватили нацистички режим, а затим "учествовали у зверствима над јеврејским и пољским цивилима."
А величање Бандериног лика и недела и дан данас изазива негодовање чак и од Пољске, иначе једне од најватренијих присталица украјинског сукоба са Русијом.