"Еурактив": Како спречити Орбана да преузме председавање Европском унијом

Краткорочно лидери ЕУ могли би да одложе мађарско председавање или га расподеле између Шпаније и Белгије, али су потребне дугорочне реформе које би спречиле проблематична председавања еурофобичних чланица, наводи румунски посланик ЕП Алин Митуца

Најбољи начин да се спречи да евроскептичне владе нашкоде интересима Европске уније јесте да се укине ротирајуће председавање Европском саветом, пише румунски посланик Европског парламента из групе "Обновимо Европу" Алин Митуца.

Виктор Орбан требало би да предводи Европску унију с позиције председника Савета за 13 месеци, наводи Митуца додајући да је он председник владе која је више била камен спотицања у процесу доношења одлука Европског савета, него што је била поштени сарадник, каква би требало да буде председавајућа влада.

"Европски парламент званично је затражио од лидера ЕУ да спрече мађарско председавање Саветом. Штавише, треба озбиљно да се запитамо: треба ли да наставимо са ротирајућим председавањем, реликтом прошлости, или да се реформишемо и поставимо стално председништво над Саветом попут других ЕУ институција", пише Митуца у тексту објављеном на порталу "Еурактива".

Објашњава се да ово тело ЕУ има улогу у постављању законодавне агенде и преговорима око европских закона, као и да "поштени" председавајући може да подстакне точкове доношења одлука унутар ЕУ.     

Поставља се питање како чланица која је небројено пута доказала да је способна да крши европске вредности и владавину права може да се посвети решавању ових питања, истиче се у тексту.

"Мађарска, као и пољска, влада има историју тога да се понашају потпуно супротно од медијатора и посредника. Мађарска је доказала да не може да стави заједнички интерес ЕУ на исти ниво, а камоли испред националног интереса", наводи румунски посланик.

Набрајајући да је Мађарска претила да ће блокирати буџет ЕУ и зауставила слање помоћи Украјини, он пише да је "Орбанова влада радила против интереса ЕУ, а сада је на ивици тога да добије већи утицај на ЕУ агенду". Шта по том питању могу да предузму законодавци, пита се реторички Митуца.

Краткорочно, како наводи, постоје неки механизми на располагању попут тога да би лидери ЕУ могли да гласају са квалификованом већином да преуреде председавање, одлажући оно мађарско као вид упозорења Орбану.

Оштрија мера била би да се укине мађарско председавање и да се оно расподели између Шпаније и Белгије.

Ипак, дугорочно прескакање проблематичних председавања није право решење, пише румунски посланик.

Он предлаже да Европски савет буде трансформисан у аутентично законодавно веће које би функционисало као један ентитет и којим би председавао председник Савета.

Мицула сматра да ова опција има неколико предности: успоставио би се истински дводомни законодавни систем који би укључивао Савет и Парламент са Комисијом као извршном влашћу.

Тиме би се ослободили старог система председавања који је омогућавао државама чланицама (чак и еурофобичним) да утичу на законодавну агенду, пише Мицула и додаје да би и процес доношења одлука био ефикаснији.

"Европи је неопходна реформа. Проблеми нарастају сваког дана, спољни или унутрашњи, и не можемо да наставимо са институционалном поставком која је створена у прошлом веку и можда је имала смисла за конфигурацију од шест држава чланица, али сада нас изневерава док се суочавамо са огромним изазовима 21. века. Промена начина функционисања Савета био би важан корак у том правцу, а могућност да би Виктор Орбан могао да буде на челу наше Уније требало би да овај императив учини јачим него икад", закључује Мицула.