Министар пољопривреде Мађарске Иштван Нађ предложио је проширење споразума о житу, односно, да се одреде нови морски коридори, поред постојећих, који би служили за извоз украјинских житарица из лука у Црном мору.
Са овом иницијативом министар је иступио јуче, а, како је саопштило мађарско министарство, и Пољска је подржала иницијативу. Због тога, Будимпешта је затражила од пољског колеге, министра пољопривреде Роберта Телуса, дозволу да, у име двеју земаља, буду организовани преговори са Турском о овом питању.
Подсетимо, житарице из Украјине се из Црног мора извозе из три луке на украјинској обали, а безбедан пролаз бродова гарантује споразум о житу, потписан у јулу прошле године. Ипак, споразум ни до данас није у целини спроведен у дело - реализован је само онај део који се односи на извоз украјинских житарица, док ограничења која је требало да буду ослабљена како би Русија без проблема могла да извози своје производе су још увек на снази.
Због свега тога, Русија је у последње време заоштрила своју реторику по питању даље перспективе споразума о житу, поручивши да се Москва спрема да напусти договор 18. јула, што је јуче и украјинска страна оценила као највероватнији сценарио.
Ипак, Мађарска и Пољска заинтересоване су да се споразум продужи не само како би житарице доспевале на неопходна тржишта, већ и како би се смањила испорука украјинских житарица преко земаља Централне Европе из разлога што огромна количина ових производа остаје у земљама Европе, те се у њима продаје по нижим ценама од оних које важе за тамошњу домаћу производњу. На тај начин, украјинске житарице праве проблеме за локалну економију земаља Централне Европе.
Како је рекао мађарски министар Нађ, копнени путеви који служе за превоз украјинских житарица не испуњавају своју сврху, јер производи остају у земљама у близини Украјине.
"Раније је код нас остајало 40-50 тона житарица (из Украјине), а данас говоримо о два и по милиона тона житарица", појаснио је Нађ, а затим и додао да актуелни морски коридори у Црном мору извозе само 12 одсто украјинских производа, због чега је сада интензивиран њихов копнени превоз преко Европе.