Свет

Азијске компаније доминирају Европом: Главни снабдевачи батеријама за електрична возила

Европска унија жели да компаније у региону до 2030. обезбеде 90 одсто батерија за енергетску транзицију
Азијске компаније доминирају Европом: Главни снабдевачи батеријама за електрична возилаwww.globallookpress.com © Cfoto/Keystone Press Agency

Намера Европе да изгради домаћу индустрију батерија за електрична возила наишла је на препреке јер инвеститори избегавају да дају стартап компанијама довољно средстава да "стану на црту" азијским компанијама које доминирају тржиштем.

Са изузетком шведског "Нортволта", неки стартапи који су се надали да ће изградити такозване гигафабрике како би се такмичили са азијским гигантима, сада иду на мање фабрике, са циљем да привуку више инвестиција.

Британска компанија "Бритишволт" је само један од стартапа са великим амбицијама који је упао у невоље, пише Ројтерс. Потребно им је 4,4 милијарде долара за изградњу гигафабрике у северној Енглеској, али им планови висе о концу док се боре да привуку довољно инвестиција.

За разлику од "Нортволта", који је формирао заједничко предузеће са немачким произвођачем аутомобила "Фолксвагеном" 2019. године и склопио дугорочни уговор о снабдевању са Бе-Ем-Веом 2020. године, "Бритишволт" још нема потписан уговор ни са једним великим купцем, нити су тестирали своју технологију за комерцијалну употребу.

"Нико вам неће дати поруџбину на основу презентације", рекао је Дејвид Робертс, који је инвестирао у неколико британских фирми које праве аутомобиле са нултом емисијом.

"Треба вам шест година пре него што остварите праву продају, па одакле вам, дођавола, 5 милијарди долара плус оперативни трошкови без наруџбине?", нагласио је Робертс.

Француски стартап за батерије "Веркор" саопштио је раније ове седмице да је прикупио 249 милиона долара за финансирање мегафабрике.

Извршни директор Беноа Лемаигнан описао је то као "ситан корак", пре него што компанија крене у прикупљање средстава за гигафабрику вредну 1,6 милијарди евра која би требало да буде отворена 2025. године и која ће снабдевати француског произвођача аутомобила "Рено".


Европска унија, која је покренула Европску алијансу за батерије 2017. године како би подстакла домаћу индустрију, жели да компаније у региону до 2030. обезбеде 90 одсто батерија потребних за енергетску транзицију на континенту.

Када су у питању батерије за електрична возила (ЕВ), агенција за извештавање о ценама "Бенчмарк минералс" (БМИ) процењује да би Европа требало да има производни капацитет од 1.200 гигават сати до 2031. ако се тренутни планови остваре, надмашујући очекивану потражњу од 875 гигават сати.

Али од тих 1.200  гигават сати, 44 одсто ће обезбедити азијске компаније са фабрикама у Европи, домаће фирме 43 одсто, а компанија Илона Маска "Тесла" произвешће 13 процената потребних сати.

Каспар Роулс, директор података БМИ, сматра да упозорава да нека постројења која планирају европске компаније "никада неће бити реализована". Истовремено, већа је вероватноћа да ће кинеске, јужнокорејске и јапанске фирме које доминирају тржиштем то учинити јер већ имају уговоре са светским произвођачима аутомобила и искуство у изградњи гигафабрика широм света.

"Огромна већина европских капацитета биће азијска", рекао је Роулс.

Европски произвођачи аутомобила Бе-Ем-Ве, "Мерцедес бенц", Стеланти" и "Фолксваген" потписали су уговоре о откупу из фабрика које граде азијске компаније као што су  кинески ЦАТЛ и јужнокорејски "Ел Џи Енерџи солушн".

Европска алијанса за батерије (ЕБА) признаје да ће азијске фирме, а посебно кинеске компаније, вероватно повећати свој тржишни удео у наредним годинама, уз помоћ својих искустава и уговора о откупу.

image