Европска комисија тренутно нема новца у буџету и нема јасан начин да помогне финансирање додатних транспортних трошкова неопходних за извоз украјинских житарица, након што се Русија повукла из споразума о извозу житарица Црним морем, пренео је Ројтерс позивајући се на неименоване изворе.
Агенција наводи да то оставља Русији "прилику да заради", док Кијев процењује да је додатни трошак 30-40 долара по тони.
У писму од 21. јула у које је Ројтерс имао увид, украјинско Министарство пољопривреде затражило је од шефа ЕУ за трговину Валдиса Домбровскиса да ЕК обезбеди финансијску помоћ за додатне транспортне трошкове коришћења алтернативних рута ЕУ познатих као солидарни коридори.
Поред тога, у писму Кијев тражи да се солидарни коридори прошире за 1-1,5 милиона тона месечно кроз "зелене коридоре", који укључују Јадранско море, Балтичке државе, Немачку и Холандију.
Раније ове седмице европски комесар за пољопривреду Јануш Војћеховски изјавио је да би Русија могла да има користи од проблема са извозом из Украјине, осим ако ЕУ не помогне у смањењу трошкова, али како су извори Ројтерса навели, још не постоји јасан пут за то.
"Још нисмо нашли решење да подржимо транспорт житарица. Већ је много напора уложено у поједностављење система", рекао је један извор.
Други дипломатски извор је навео да је новца веома мало и да би значајна средства могла да стигну тек након средњорочне ревизије буџета, за коју би могло да буде потребно још неколико месеци, чак и поред тога што се приближава јесења жетва кукуруза.
Једно од питања које се у писму помиње је и привремена забрана увоза украјинских житарица у пет суседних земаља ЕУ, које се залажу да оно потраје до 15. септембра.
Пољска се оштро противи пуштању украјинског жита на своје тржиште, наводећи да тражи флексибилан аранжман забране.
Русија се раније овог месеца повукла из споразума о извозу украјинског жита Црним морем у којем су посредовали УН и Турска, а који је омогућавао безбедан пролаз украјинских теретних бродова натоварених житарицама, уљарицама и пшеницом до светских тржишта.
Украјина, један од највећих светских извозника житарица, сада ће морати скоро у потпуности да се ослони на скупе руте кроз Европску унију, а најјефтинија алтернативна артерија, река Дунав, можда неће моћи да прошири обим колико је испрва очекивано.