Кина је своју прву поморску базу у иностранству отворила 2017. године, у источноафричкој држави Џибути. Амерички магазин "Форин полиси" у својој анализи покушава да открије где ће бити изграђена следећа.
Како то дошли до одговора на то питање, њихови новинари су анализирали 123 инфраструктурна пројекта у којима су учествовале кинеске државне компаније, распоређених у 78 лука у 46 различитих земаља, чија је укупна вредност скоро 30 милијарди долара.
Тај магазин наглашава да, у складу са кинеским законима, цивилне луке у власништву кинеских компанија морају да обезбеде логистичку подршку бродовима кинеске морнарице, уколико они то од њих затраже.
Они су се посебно фокусирали на инфраструктурне пројекте у сиромашним земљама, у којима је вредност инвестиција често упоредива са целокупним БДП-ом датих држава. Један од примера је Сијера Леоне, држава у Западној Африци чији је БДП свега четири милијарде долара, а у којој је Кина уложила чак 759 милиона долара у изградњу луке.
Како би сузили број потенцијалних локација за војне базе, новинари "Форин полисија" су узели у обзир и друге критеријуме: величину луке, дубину воде и односе које држава домаћин има са Пекингом - мерено кроз начин на који је гласала у Уједињеним нацијама. Тамо где је могуће, коришћене су и сателитске фотографије.
Коначна листа садржи осам потенцијалних локација за будућу кинеску поморску базу: Хамбанота, Шри Ланка; Бата, Екваторијална Гвинеја; Гвадар, Пакистан; Криби, Камерун; Рим, Камбоџа; Луганвил, Вануату; Накала, Мозамбик и Нуакшот, Мауританија.
Надјачавање САД у Западном Пацифику је приоритет за Кину, а представља изазов и за Индију, Јапан и Аустралију који заједно чине тзв. КВАД савез. Значајан део потенцијалних локација је такође окренут и према Индијском океану, у ком Кина има геополитичке интересе.
Потенцијална база у Западној или Централној Африци би представљала значајан искорак за земљу која је рек пре петнаестак година почела да се ангажује ван свог непосредног окружења. Кинеска морнарица би се тако нашла недалеко од Европе, Гибралтарског мореуза и кључних поморских трговачких путева.
1. Хамбанота, Шри Ланка.
Кина је уложила више од две милијарде долара у Хамбаноту, више него у било коју другу луку на свету. Кина има директну контролу над том установом.
Ако се у обзир узме њена стратешка локација, популарност Кине међу елитама и популацијом у Шри Ланци и гласање те земље заједно са Пекингом у Уједињеним нацијама, аналитичари ФП-ја сматрају да је то највероватнија локација за наредну кинеску поморску базу.
2. Бата, Екваторијална Гвинеја
Информацију о кинеском интересовању за ову луку објавило је америчко Министарство одбране, док њихове кинеске колеге нису коментарисале те наводе. ФП подсећа да Кина није објављивала ништа ни о својој базу у Џибутију пре него што је пуштена званична објава.
Политички, режим председника Теодора Обијанга Нгуеме близак је са Пекингом, што је случај и са другим земљама у региону.
3. Гвадар, Пакистан
Односи Кине и Пакистана су како стратешки, тако и економски. Пакистан је перјаница кинеског пројекта "Појас и пут", али и највећи купац њихове наменске индустрије.
За Исламабад, кинески војни бродови су већ реалност - пакистанска морнарица се већ годинама наоружава управо у Кини. Сам Гвадар се налази на стратешки врло битном месту, недалеко од Ормуског мореуза који спаја Персијски залив и Индијски океан.
Кина је Пакистану далеко популарнија од Сједињених Америчких Држава, али ће будућност односа те две земље пре свега зависити од успеха пројекта кинеско-пакистанског економског коридора, чији је део и лука у Гвадару. Улог је изузетно велики, што смањује могућност изградње потенцијалне поморске базе, пише ФТ.
4. Криби, Камерун
Реч је о другој по величини луци у коју је Кина уложила новац, иза само Хамбантоте. Она је највећи ривал Бате, између осталог и зато што су оне једна од друге удаљене мање од 200 километара.
Камерун у међународним организацијама најчешће гласа исто као и Кина. Требало би нагласити и друге потенцијалне локације у Западној Африци, попут лука Кајо у Анголи, Фритаун и Сијера Леонеу и Абиџан у Обали Слоноваче, у којима Кина такође улаже новац.
Сијера Леоне је посебно занимљива, пошто је једна од две водеће партије у тој земљи, Свенародни конгрес, изузетно блиска Пекингу, а њене присталице током окупљања често скандирају "ми смо црни Кинези".
5. Рим, Камбоџа
Иако је сама инвестиција у ту луку мала, Камбоџа ће вероватно бити дом кинеске морнарице у неком облику, сматрају новинари "Форин полисија". Премијер Камбоџе Хун Сен је вишегодишњи савезник Пекинга, а иако је он најавио да ће се повући у августу, његов син, који ће га наследити, вероватно неће мењати спољнополитички курс земље.
Камбоџа је дестинација многих инвестиција кроз пројекат "Појас и пут", док су у Уједињеним нацијама често гласали на исти начин као и Пекинг. Хун Сен пориче да ће Рим постати домаћин кинеске морнарице, али докази показују другачије, сматрају "Форин полисију".
6. Луганвил, Вануату
База кинеске морнарице у Јужном Пацифику би имала смисла, чак и ако не би била претерано велика. Подаци показују да су кинеске инвестиције у том региону и даље ограничене, али да се један од пројеката тренутно развија у Луганвилу, на вануатском острву Еспириту Санту.
Сама инвестиција у износу од 97 милиона долара није мала, и налази се међу 30 највећих кинеских пројеката на свету. Поред тога, већ постоји преседан грађења поморских база на том маленом пацифичком архипелагу - Американци су га користили током Другог светског рата.
7. Накала, Мозамбик
Иако кинеске инвестиције у мозамбичке луке нису толико велике као у другим деловима света, оне нису занемарљиве. У Мозамбику такође није било негативних реакција на кинеске кредите и инвестиције као у другим земљама Источне и Јужне Африке, као што су Кенија и Танзанија, пише ФП. Кина је популарна како међу елитама, тако и међу обичним народом.
Питање је само где направити базу. Престоница Мапуто је највећа лука у земљи, али њу контролишу влада Мозамбика и компаније из Уједињених Арапских Емирата. Кина је новац уложила у луке Беира и Накала - које се обе налазе у топ 20 највећих инвестиција.
Беира је вероватно исувише плитка за велике бродове, што значи да би Накала имала више смисла - Кинези су у њу уложили доста новца, а она располаже и са природно дубоком луком.
8. Нуашкот, Мауританија
Мауританија је удаљена од гужве у Западној и Централној Африци, пошто је од, на пример, Екваторијалне Гвинеје удаљена више од 3.000 километара. Она је такође доста ближе Европи и кључним тачкама попут Гибралтарског мореуза - приближно два дана пловидве.
Мауританија такође редовно подржава Кину у Уједињеним нацијама.
"Вајлд кард" опција - Русија?
Новинари "Форин полисија" поменули су још једну могућност - изградња поморске базе у Русији, или заједничко коришћење неке од већ постојећих база из совјетског периода.
Кини би посебно занимљиве биле базе на самом северу земље, недалеко од Арктика, али и НАТО база у Норвешкој и на Аљасци. У оптицају би могле да буду и базе у Северном Пацифику, на пример на полуострву Камчатка.