Беспилотна летелица "шехид-149": Ирански еквивалент америчком "риперу"
Током протеклих неколико година Исламска Република Иран интензивирала је развој беспосадних ваздухоплова свих врста, од једноставних дронова камиказа до извиђачко-борбених летелица великих димензија и долета.
Тако се, упркос изложености вишеструким међународним санкцијама, ова азијска држава нашла у светском врху када је у питању производња беспилотних летелица, а о њиховом квалитету и ефикасности довољно говоре резултати удара по положајима Исламске државе и искуство из Специјалне војне операције.
Једна од њихових најнапреднијих безпосадних вазухопловних платформи је и "шехид-149", извиђако-борбена летелица коју је дизајнирала компанија "Шехид авијација", а производи добро позната корпорација ХЕСА.
"Шехид-149" је настао развојем летелице "шехид-129" и то захваљујући проучавању заробљених дронова америчке производње. Прве информације о "шехиду-149" појавиле су се крајем фебруара 2020. године, а ваздухоплов је представљен јавности 21. маја 2021. године, на дан завршетка једанаестодневних сукоба израелских и палестинских снага.
У знак подршке палестинским борцима, Иранска револуционарна гарда је својој новој летелици доделила надимак "газа". Летна испитивања и тестови окончани су током априла 2022. године, након чега је истог месеца "шехид-149" уведен у оперативну употребу Оружаних снага Ирана.
Велике димензије и аутономија лета
Осим што представља можда и најспособнији беспосадни ваздухоплов иранске производње, "шехид-149" је, са дужином од 11 м, распоном крила од 21 м и висином од 3,2 м, уједно и један од највећих у својој класи. Максимална полетна маса износи 3,1 тону, док је носивост, у коју спадају наоружање и оптоелектронска средства, око 500 килограма. Стајни трап заснива се на принципу трицикл и састоји се од две главне и једне носне ноге.
Због великих димензија и масе, погонски систем летелице опремљен је турбоелсиним мотором, намењеном за покретање једног пропелера са четири лопатице, смештеном у репу летелице. Ово је први случај употребе турбоелисног погона на иранским беспилотним ваздухопловним платформама.
Иако и даље не постоје прецизни подаци о самом мотору, процењује се да поседује снагу између 650 и 750 кс, као и да може развити максималну, односно брзину крстарења од 400 км/х, тј. 350 км/х.
Плафон лета "шехида-149" је око 10.600 м, док су борбени радијус и максимални долет са оптималном тежином и количином горива, 2.000, односно 7.000 километара. Наведене особине, уз аутономију лета од 35 сати, омогућавају његово ангажовање и прелете изнад територије скоро читавог Блиског истока све до Израела и Турске, чиме су значајно повећане стратешке способности Ирана у овом делу света.
По свом спољашњем изгледу, ова извиђачко-борбена беспилотна летелица недвосмислено подсећа на америчку МК-9 "рипер", а интересантно је да је, у погледу димензија, борбеног радијуса и аутономије лета, "газа" еквивалент како "риперу", тако и руском "сиријусу", о коме је већ било речи.
Наоружање и авионика
Примарне намене летелица ове врсте су ваздушни удари по копненим циљевима и извиђачко-обавештајне мисије, ради прикупљања што веће количине података о положајима, бројности и опремљености непријатељских снага. У складу са тим, "шехид-149" може да носи до 13 вођених ракета ваздух-земља или "једрећих" авио-бомби. Наоружање летелице смештено је у ротирајућем лансеру капацитета пет бомби/ракета, који се налази унутар трупа и на осам подвесних тачака монтираних на крилима.
За сада није познато које би се бомбе и ракете могле наћи у арсеналу "газе", али судећи по томе да је претходник овог ваздухоплова "шехид-129" био наоружан авио-бомбама "садид-345", могло би се закључити да ће управо ово оруђе бити једна од опција. Томе у прилог говори и чињеница да поменуте бомбе појединачно теже око 34 килограма, што би значило да је 13 комада (капацитет "шехида-149") тешко 442 килограма, што се поклапа са горепоменутом носивошћу ове платформе.
Реч је о вођеним, односно "једрећим" високо прецизним авио бомбама цилиндричног облика, израђених од композитних материјала дужине 160 цм и пречника 15 цм. Опремљене су фрагментирајућом бојевом главом, смртоносног радијуса 30 метара, имају опцију инфрацрвеног и ласерског навођења, а првенствено се користе за уништавање ваздухоплова у хангарима и оклопних возила. До сада су употребљаване за дејство по положајима и средствима ратне технике Исламске државе на простору Сирије.
Shahed-149 'Gaza' turboprop-powered UCAV shown conducting one of if not its first flight. Seems in this test flight it does not have its sensor ball fitted, and gear are not retracted for safety. https://t.co/jbU1N0oU0dpic.twitter.com/EipD0SY966
— Aᴍɪʀ (@AmirIGM) February 24, 2023
Када је у питању авионика, важно је истаћи да "шехид-149" користи доста напредније оптоелектронске уређаје него остале беспилотне летелице иранске производње, позициониране у предњем делу трупа са видокругом на копно од 360 степени.
У комплет авионике спадају: камера за осматрање у дневним условима, са могућством увећавања слике 100 до 120 пута, путем савремених катадиоптријских сочива, која су први пут инсталирана на неки ирански ваздухоплов; камера за ноћно осматрање; сензор за уочавање инфрацрвеног зрачења; ласерски обележивач; и термовизијска нишанска справа.
Будући да се ради о релативно новој беспилотној извиђачко-борбеној летелици, до сада није забележено њено ангажовање, односно тестирање у реалним борбеним условима. Међутим, Иранска револуционарна гарда је 22. јула 2023. године представила јавности унапређену верзију ове платформе, у ваздухоплвоној бази "Мученик Карими" недалеко од града Кашана у покрајини Исфахан.
Најновија варијанта "шехида-149" има побољшани систем стајног трапа и додатне подвесне тачке, чиме је увећана ватрена моћ ваздухоплова, а његово ватрено крштење ће се највероватније десити у склопу интервенције Ирана против Исламске државе у Сирији и Ираку.